1800 milliárdos kasszát fosztogatnak
Szabálytalanul költik az adófizetők pénzét, igy rendre bírságokat is fizetni kell adóforintokból. Egymilliárd forintos többletköltséget jelent, hogy beszállt a belügy cége. Módszeresen lerabolják a lerohadó egészségügyet.
Vizsgálattal fenyegette meg Hadházy Ákost Orbán Viktor, amikor az LMP-s politikus a parlamentben tette szóvá, hogy a kormány 800 millióval fizetne többet kórházi lélegeztetőgépekre, mint amennyiért azokat a piacról be lehetne szerezni. Hadházy igazát dúcolja alá, hogy a közbeszerzési hivatal szerint a beszerzés nem volt fair: a feltételeket egyetlen adott cégre írták ki. A miniszterelnök ekkor azzal próbálta elkenni az ügyet, hogy az LMP-s honatya külföldi cégeknek lobbizik. Ugyan Orbán „fedősztorija” abszurd, de úgy tűnik, a miniszterelnök kényszerpályán mozog, ugyanis a lélegeztetőgépek ügyénél egy sokkal összetettebb problémát kell kitakarnia, nevezetesen azt, hogy az 1800 milliárd forintos (és ez csak az állami pénz) egészségügyi ágazatot módszeresen lerabolják. Most éppen a mentőautók drágultak – egy kocsi ára 5,7 millió forinttal hízott egy év alatt. Hogy miért, arra a mentőszolgálat egyelőre nem válaszolt az okokat firtató Magyar Nemzetnek.
Az azonban biztos, hogy az életmentő járgányokat tavaly és idén is ugyanattól a cégtől szerzik be – a Profile Vehicles Oy tett egyedül ajánlatot.
A különbség annyi, hogy míg 2016-ban a cég önállóan pályázott, most a BM Heros Logisztikai Ellátóközpont Kft.-vel együtt nyerte meg a közbeszerzést. Utóbbi cég neve nem véletlen: a vállalkozás annak az állami tulajdonú BM Heros Zrt. leányvállalata, amelyik a Belügyminisztériumhoz tartozó szervezetek és intézmények járműveinek javítását, karbantartását végzi. Hogy mi indokolja az állami cég „feltőkésítését”, arról csak találgatni lehet, de az biztos, hogy mivel 2017-ben összesen 169 új autót vásárol a szolgálat, ez plusz egymilliárd forint kiadást jelent az adófizetőknek.
És persze a pazarlásnak nem akar vége szakadni. A mentőautók esetében „legfeljebb” túlárazásról lehet beszélni, ám számos esetben bírságokat kell fizetniük az egészségügy költségvetési intézményeinek: példának okáért az Állami Egészségügyi Ellátóközpont (köznapibb néven Honvéd kórház és csatolt intézményei) mintegy 100 millió adóforintot kénytelen leszurkolni. Hogy teljesen világos legyen: az intézmény azért fizet ki ennyi adóforintot, mert szabálytalanul és részrehajlóan költött adóforintokat. Az említett 100 millió forint több tételből áll össze, de az ok majdnem minden esetben azonos volt: a Közbeszerzési Döntőbizottság szerint az intézmény részben korlátozta a versenyt – legyen szó orvosi eszközökről, laborgépekről, bármiről.
A részben korlátozás kifejezés pedig érdemben azt jelenti: csak adott beszállítók juthatnak lehetőséghez, náluk viszont az sem számít, ha túlárazzák a portékájukat.
https://www.vasarnapihirek.hu/friss/1800_milliardos_kasszat_fosztogatnak
Súlyos problémák vannak a kirívóan drágán összerakott magyar tűzoltóautókkal
Az országon végigsöprő október végi szélvihar idején több ezer riasztást kaptak a tűzoltók. Ilyenkor mindegy, hogy kémény dőlt-e háztetőre, vagy leszakadt ág torlaszolt-e el utat: a tűzoltók teljes felszereléssel robognak ki a vihar sújtotta helyszínekre.
A Nárcisz névre keresztelt orkán miatt az Országos Katasztrófavédelmi Központ (OKF) büszkeségeinek, a Rába-Heros Aquadux-X 4000-asoknak is ki kellett vonulniuk. Volt olyan, hogy a 16 tonnás járműnek egyetlen nap alatt 20-30 kisebb-nagyobb műszaki mentéshez kellett kimennie.
Az új Rábák – a 60 literes üzemanyag-fogyasztásukkal – minden egyes műszaki mentési helyszínre 4 tonna vizet cipeltek. Feleslegesen.
Az OKF tavaly egy 14,5 milliárd forint uniós keretből kezdte meg bővíteni a tűzoltóság gépjárműparkját. A szokatlanul nagy összegűből 108 darab magyar gyártású autó beszerzésére futotta, mert a Rába Járműipari Holding és a BM Heros Zrt. 132,5 millió forintra árazta be a közös járművük darabját. A gépjárműfecskendő – ahogy hivatalosan nevezik – úgy lett magyar termék, hogy a Renault-tól vásárolták hozzá a teljes vezető- és utaskabint, a Volvótól a motort, az osztrák Rosenbauertől pedig a szivattyút és annak vezérlését. Végül a piac egyik legdrágább autóját sikerült összerakni, beelőzve számos nagynevű nyugat-európai gyártó hasonló fecskendőkocsiját.
Az OKF szerint a projekt azzal a céllal indult, hogy az elavult hazai autóállományt fiatalabbá és korszerűbbé tegyék, legyen egységesebb a típusprofil, az autót terepen és földutakon is be lehessen vetni, miközben műszaki mentési szempontokból is optimális. Ám – a tűzoltók szerint – épp ezekből az elvárásokból fakad több probléma is. Forrás: 24.hu
A katasztrófavédelem szerint a Rába-Heros Aquadux X 4000-es képességeit egy éven át tesztelték Békéscsabán, majd az ottani tűzoltók visszajelzései alapján több ponton módosították a konstrukciót.
Több, a 24.hu-nak nyilatkozó tűzoltó szerint azonban az állományt valójában nem kérdezték meg az autóval kapcsolatos igényeikről, a katasztrófavédelem vezetésének tulajdonosi felügyelete alatt álló BM Heros Zrt. üzleti érdekeltsége miatt senki sem akarta meghallani a kritikákat.
Magasság
A tűzoltók idegenkednek például a szokatlanul magas felépítménytől, ami a terepezésre egyébként kiválóan alkalmas Rába-alváz és a Renault-utaskabin együtteséből alakult ki. A méregdrága fecskendőkocsi annyira magas lett, hogy néhány tűzoltólaktanya szertárába egyszerűen nem fért be. Így valójában nem mindig azok a városok, kerületek kaptak új autót, ahol szükség volt rájuk, hanem azok, ahol volt hely a tárolásukra.
A közel 3,5 méteres magasság miatt az autó borulékonyabbá is vált, mint a korábbi modellek, ezért a sofőrök nem merik nagy sebességgel venni a kanyarokat, akkor sem, ha bevetésre sietnek.
Gyenge motor
Forrásaink állítják, hogy a konstrukcióhoz beszerzett Volvo-motor sem a legmegfelelőbb választás volt a hatalmas tömeghez. A 60 literes fogyasztási átlag rosszabb, mint a régebbi Mercedes-tűzoltóautóké volt, ami azért különös, mert a 14,5 milliárdos beszerzést az uniós Környezetvédelmi és Energiahatékonysági Operatív Programból finanszírozták.
A nagy fogyasztás ellenére a motor mégsem elég erős ahhoz, hogy például a budai hegyekben könnyen elboldoguljon. A tűzoltók beszámolói szerint a négy tonnányi vízzel szenved a kocsi, a Budakeszi úton felfelé 30-40 kilométeres óránkénti sebesség az elérhető maximum. A régi Mercedes ezen a téren is megszégyenítően jobb teljesítményt nyújtott: hegymenetben akár kétszer akkora sebességre is képes volt, mint a Rába. Forrás: 24.hu
Dobfék
A fővárosi forgalomban gyorsan tönkre mentek a terepezési képesség miatt preferált dobfékek is. Néhány hónapos használat után veszélyesen vibrálni kezdtek az autók, ezért a Rábának garanciálisan újakra kellett cserélnie az egész garnitúrát. De ekkor sem a tűzoltók által kért tárcsafékeket szerelték fel.
Az OKF a Védelem című katasztrófavédelmi szaklapban megjelent cikk tanulsága szerint hatalmas természeti katasztrófák kialakulásával számol.
A gépjárműpark kialakításánál is főszempont volt, hogy használhatók legyenek a globális felmelegedés okozta nagy kiterjedésű bozót- és erdőtüzek oltásánál.
Egyik forrásunk szerint viszont éppen ez a stratégia okoz egy csomó gondot: a vezetés túlzottan törekedett az egységesítésre és a budapesti forgalomba is olyan autókat rendszeresített, amelyeket a vidéki terepezésre találtak ki.
A tervezésnél nem vették figyelembe a statisztikákat sem. A riasztások nagyon kis százalékánál kell komoly tüzeket oltani, a kiszállások nagyobb részét a műszaki mentések teszik ki.
Ott pedig elsősorban emberi erőre, műszaki mentéshez szükséges felszerelésekre, feszítő- és vágóberendezésekre van szükség, ami egy mozgékonyabb, környezetkímélőbb járművel is szállítható lenne.
A tűzoltók szerint a legaggasztóbb problémák azonban éppen az oltásoknál jelentkeztek.
Túlbonyolított elektronika
A OKF egy modern, az uniós szabványoknak megfelelő autóval akart villantani, ezért aztán nem fukarkodtak az elektronikával. A sok fedélzeti számítógép azonban bonyolulttá és kevésbé megbízhatóvá tette a konstrukciót.
Ez a tablet irányítja a szivattyúk működését Forrás: 24.hu
A vízfecskendő szivattyúját is egy érintőképernyős rendszeren kell bekapcsolni. A tűzoltók elmondása szerint az első autóknál mentési szituációkban, tűzesetek mellett pontosan 2 másodpercig kellett nyomva tartani a víz indításához az ikont. Ha rövidebb ideig értek a tablethez, az ikon jelzett ugyan, de a szivattyú nem indult, ha hosszabb ideig, akkor a szoftver azt érzékelte, mintha a bekapcsolás után rögtön le is állították volna a gépet.
Bár az elején főnökség a kezelőket hibáztatta „képzetlenségükért”, az oltás megkezdését többször késleltető szoftvert frissítették. A tűzoltók ennek ellenére kitartanak álláspontjuk mellett, hogy koncepcionális hiba volt a szivattyúhoz elektronikus vezérlést beépíteni. A rendszer a gépet védi, a szenzorok jelezései alapján a szoftver kritikus helyzetekben is letilthatja a szivattyú működését, és ezeken az autókon a kézi vezérlés gyakorlatilag nem működik.
A beszámolók szerint több esetben előfordult az is, hogy a szivattyú ismeretlen okból levette a víznyomást, pont akkor, amikor a tűzoltók az égő házban dolgoztak, vagy nem adott vizet, amikor szükség lett volna rá. Ilyenkor le kellett állítani az autót, majd újraindítani. Néha többször is. Egy ilyen művelet a kritikus helyzetekben akár percekig is eltarthat.
A BM Heros Zrt. fedélzeti számítógépei mindenesetre milliókkal drágították az autót. A Magyar Nemzet a napokban számolt be arról, hogy az Országos Mentőszolgálat újabb beszerzéseiben 5,7 millió forinttal drágultak a mentőautók, miután ott is megjelent a BM Heros. A cég körül két éve parlamenti vita alakult ki, mert a katasztrófavédelem országos parancsnokai személyesen is pozíciókat vállaltak a BM Heros vezető testületeiben. Végül Pintér Sándor belügyminiszter döntése nyomán szüntették meg az összeférhetetlen direkt érdekeltséget.
Fotó: MTI/Lakatos Péter
Az OKF sajtóosztálya a 24.hu kérdésére azt írta, hogy a gyártó 8 ponton már változtatott a tűzoltók észrevételei alapján a konstrukción. Ezek a módosítások azonban nem a rendszerbeállítás után, hanem még a békéscsabai tesztet követően történtek. Az OKF felsorolásában külön tétel többek között a parancsnoki ülés háttámlájának és a kapaszkodó korlátok rögzítési módjának átalakítása, de látszik, hogy mind a kocsimagasság, mind a szivattyú okozhatott már ott is bajokat, mert a létratartó konzol magasságának csökkentése és a szivattyú indításának kisebb módosítása is szerepel a felsorolásban.
A 24.hu-nak nyilatkozó tűzoltók szintén 8 módosítási tételt soroltak fel, amelyeken változtatni kell, hogy a kocsi maradéktalanul meg tudjon felelni a biztonságos szolgálatellátás feltételeinek.
- Erősebb motor,
- tárcsafék,
- manuális szivattyú,
- szivattyúvízhőfok-jelző (hogy ne forrjon fel a víz a szivattyúkban),
- alacsonyabb autómagasság,
- a málhatér redőnyeinek nyitott állapotát mutató hangos visszajelző,
- csörlő,
- erősebb fényszórók.
A + 1-es pont nem a kocsin kér módosítást, hanem azt, hogy az eredeti terveknek megfelelően építsék ki a laktanyákban a Rába-Heros „starter” rendszerét. Ez a rendszer felelős azért, hogy egy külső csatlakozón keresztül a laktanyában töltött idő alatt külső forrásból feltöltött állapotba kerüljenek az autó akkumulátorai és légrendszere.
Kiemelt kép: MTI/Máthé Zoltán
http://24.hu/belfold/2017/11/07/sulyos-problemak-vannak-a-kirivoan-dragan-osszerakott-magyar-tuzoltoautokkal/