He?

Bolondok hajóján : zene mellett, minden "behozott" és magánvélemény, esemény, történet, téma ütközhet az Életről. Szabadon. (Még!) :-DDD

sörcsap nagybaszónak

Miva'?

 

 

És a főd forog tovább!

 

Beszótak:

Esik-e wazze?


Számojjá csapos!

Demokrácia felnőtteknek

2024.03.07. 07:27 guma70

Sokan nevelik úgy a gyermekeiket, hogy a lehető legnagyobb szabadságot adják nekik. Négyévesek dönthetnek arról, mit vesznek fel (ha nyáron bundát, az az ő választásuk, amit tiszteletben kell tartani). Három évesekre bízzák, hogy mikor fekszenek le (mert az milyen jó, hogy a gyerekkel így könnyebb esti programot szervezni, mert bírja, hozzá van edződve).

Én mindig kicsit rosszul éreztem magam ezeket az önigazoló mondatokat hallgatva. Mert akkor hol a határ?

Odaadjuk a gyereknek a slusszkulcsot, ha kéri? És igen, van, aki odaadja.

Hagyjuk, hogy nekiálljon forró vizes lábast cipelni, ha feléri a tűzhelyet, hogy levegye róla? És igen, van, aki hagyja.

Aztán amikor a gyerek elesett a lábassal, akkor már késő volt végiggondolni azt, hogy talán mindennek megvan a maga ideje. Talán mindenre meg kell érni. Mert idő, tapasztalat, belátóképesség és tudás kell sok mindenhez.

Így van Magyarország a demokráciával. Amely demokrácia csodálatos dolog, de csak akkor működik, ha egy arra érett társadalom működteti.

Sokat gondolkodtam azon, hogyan érik meg egy társadalom a demokráciára. Azt hiszem, elnyomásban, verejtékben, néha vérben, sokáig vágyakozva a jobbra, a szabadságra. És sokat harcolva érte. Megértve, hogy mekkora érték a szólás szabadsága, és mindaz a sok jog, amely a demokráciában valóban megilleti az embereket. De a demokrácia nem való gyerekeknek! Az a „felnőttek játéka” . Nem kell hozzá egyetemet végezni, még középiskolát sem. Megkockáztatom, még nyolc általánost sem. Inkább kell hozzá szolidaritás, az emberi jogok és a másik tisztelete, egyenes jellem!

Magyarország tragédiája, hogy a rendszerváltással ölébe hullott a demokrácia, amire – mint az előbb említett gyerekek – még nem volt érett.  Könnyen kapta, s ezért könnyen is herdálta el.

Nem tudta, hogyan kell jól használni, és mikor kezd el a demokrácia leépülni és csupán látszat-demokráciává válni.

És azt sem tudta, hogy a demokráciát csak olyan állampolgárok tudják működtetni, akik tisztában vannak annak mibenlétével, értékeivel, saját feladataikkal és felelősségükkel.

Ez az ország 14 évnyi kemény leckét kapott abból, miért jó demokrácia. Ahogy elvették tőlünk a jogainkat, szerintem úgy tudatosult bennünk, sokunkban, hogy amit eddig alapnak vettünk, az egyáltalán nem az, és ahogy hiányozni kezdett, úgy értettük meg, milyen értékes.

Hamarosan kiderül, megtanultuk-e a leckét. Kiderül, hogy méltóvá váltunk-e arra, hogy újra miénk legyen ez a drága kincs.

Én optimista vagyok. Lehet, hogy a pezsgőt is beteszem lassan a hűtőbe.

Rubicon

https://kolozsvaros.com/rovidek/demokracia-felnotteknek/

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://offforever.blog.hu/api/trackback/id/tr3718340811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jaegtoer 2024.03.07. 13:45:08

Demokrácia? Megtanultuk-e a leckét? Méltóvá válni? Pezsgőt behűteni? Nincs ez kicsit elkapkodva?

guma70 2024.03.08. 16:17:04

@jaegtoer: :)

sok kérdés merül fel, még az is, hogy tudnak-e gondolkodni vagy olvasni a felnőttek...

látjátok feleim szümtükkel 2024.03.09. 07:19:13

lyen felesleges gondolatok helyett egy szép zene részlete, egy nagy művésztől a reggeli kávéhoz. Legyen szép napotok.

www.youtube.com/watch?v=LQOCcXJ0XO0

látjátok feleim szümtükkel 2024.03.09. 07:44:06

www.youtube.com/watch?v=3DtJu185u00

Ha valakit érdekel az egész mű.

Nem sikerült megtalálnom ki ez a hegedűs, mert csak angolul adja az adatokat googl, én meg még mindig nem tudok angolul.:D
Remélem magyar.

guma70 2024.03.09. 08:20:54

@látjátok feleim szümtükkel: :)))

most még a zene sem tud kikapcsolni, mert már nagyon elegem ebből sok orvos látogatásból amire járnom kell...

de ez plusz kiakasztott: The Washington Post : „Orbán szokatlan lépéssel úgy látogatott el az Egyesült Államokba, hogy nem kapott meghívást rá a Fehér Háztól, ahol egyébként sem látnák túl szívesen”.

látjátok feleim szümtükkel 2024.03.09. 09:40:08

@guma70:

Pedig örülhetnél, mert van orvos.
Én októberben elmentem a fogorvoshoz, mert fájt az arcom. Röntgenen megnézte, látott egy picurka foltot, és azt mondta az nem a foggal kapcsolatos. Ez után decemberig nem volt baj vele. December elején megnézettem szájsebésszel, aki a panoráma felvétel alapján azt mondta az bizony gyulladás a gyökéren, kezeltessem ki, utána meg kell műteni. Ez volt karácsony előtt. Szerencsére sikerült egy magánrendelésen karácsony után megnézetni, aki írt gyógyszert, és január elején el kezdte a gyökér kezelését. Csütörtökön randevúztam a szájsebésszel. De legalább nagyon jó lett az eredmény. Azt nem merem megírni mennyibe került ez a játék, bár abban biztos vagyok felétek több lett volna. Viszont nagyon jó orvosok kezeltek.

látjátok feleim szümtükkel 2024.03.09. 09:41:22

Ja, és nem merek kimenni az utcára, nehogy azt gondolja valaki, hogy kiestem a kocsmaajtón.:D

guma70 2024.03.15. 09:38:42

@látjátok feleim szümtükkel:

szerencsés vagy!
nekem 6. éve semmit sem csinálnak (egy gyógyszer miatt), csak húznak...

látjátok feleim szümtükkel 2024.03.19. 16:40:36

@guma70:

Azért csúnyán ráfáztam. A fogműtét után elkezdtem propolisz tinktúrát használni, és nem jutott eszembe, hogy allergiás vagyok a méhszúrásra. Három nap után bedagadt az egész arcom. Meg is ijedtem, hogy eljött a húzások ideje. Szerencsére eszembe jutott ez az allergia téma, és abbahagytam a fogyasztást. Elmúlt a tünet.
süti beállítások módosítása