A tanulók számát tekintve 1,8 millióan vettek részt a köznevelés, a szakképzés és a felsőoktatás különböző szintű képzéseiben a 2021/2022-es tanévben, ami 12 százalékos csökkenés 2010 óta. Ezt a KSH a demográfiai folyamatok alakulásával magyarázza. Az óvodai férőhelyek száma 387 ezer volt, mintegy ezerrel több, mint az előző évben, ugyanakkor a kihasználtság egyre csökken: 2010-ben még 91 gyermek jutott száz óvodai férőhelyre, az idén zárult tanévben pedig 82. Nagyok a területi különbségek: a települések 69 százalékában volt csak a gyermekeknek közvetlen hozzáférése az óvodai neveléshez, ráadásul helyi szinten nem is volt mindenhol megoldható a gyermekek elhelyezése a férőhelyszám túllépése nélkül.
Az adatokból az is kiderült, hogy a 6 éves óvodások aránya a 2019-es 63,7 százalékról 50,6 százalékra csökkent a tavalyi tanévre. A KSH is elismerte, hogy ebben nagy szerepe volt a kormány sokat vitatott intézkedésének, a 6 évesek kötelező beiskolázásának is, ami alól csak egy szigorított eljárás során lehet felmentést kapni. Ennek fényében az sem meglepő, hogy az elsősök száma mintegy 102 ezerre emelkedett a 2019-es 91 ezerről. Szakértők arra figyelmeztettek,
az intézkedés miatt sok kisgyermek éretlenül kerülhet be az iskolába, amit igazolni látszik az is, hogy az évismétlők aránya az első évfolyamon volt a legmagasabb (4,6 százalék), míg a többi évfolyamon 1-2 százalék vagy ennél is kevesebb.
Tovább emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI-s) tanulók száma is, a 2021/2022-es tanévben 97,3 ezren voltak, míg egy évvel korábban 92,8 ezren. Az általános iskolásoknak összességében 8,1 százaléka volt SNI-s; míg az első évfolyamon 6,5 százalék volt az arányuk, a nyolcadik évfolyamra már megközelítette a 10 százalékot. A KSH szerint ez a diagnosztikai eszközök korszerűsödése miatt történt. A kiadvány kitér a korai iskolaelhagyók (a legfeljebb alapfokú végzettséggel rendelkező 18-24 évesek) arányának alakulására is, ami alig változott az utóbbi évben: 2020-ban 12,1 százalék volt, 2021-ben 12 százalék. Az Európai Unióban a magyarországi az ötödik legmagasabb arány. Európai szinten egyébként csökkent a korai iskolaelhagyók aránya 2010 és 2020 között, 13,8 százalékról 9,9 százalékra, Magyarországon ugyanakkor emelkedett a 2010-es 10,8 százalékról a mostani 12 százalékra.
A végzettség nélküli iskolaelhagyásban nagy szerepet játszik a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók arányának alakulása. Ők azok a diákok, akik közepes átlageredmények alatt teljesítenek, vagy egy év alatt 1,1 mértékű eredményromlást mutatnak. A 2021/2022-es tanév első félévben arányuk összességében 8 százalék volt, de nagyok a területi különbségek: míg a fővárosban 4 százalék alatti volt a mutató mértéke, addig Nógrád megyében elérte a 17 százalékot. A lemorzsolódás a roma fiatalok körében különösen magas, 2021-ben 60,8 százalék volt.
A felsőfokú végzettségű 25-34 évesek aránya 2021-ben 32,9 százalék volt, ami még mindig elmarad a Magyarország által 2020-ra kitűzött céltól, vagyis a 34 százaléktól. Az uniós átlag 41,2 százalék, amelytől a magyar érték 8,3 százalékkal marad el. Az új európai célkitűzés, hogy 2030-ra ez az arány elérje a 45 százalékot.
Egyre több az egyházi iskola
A KSH adataiból az is kiderült, hogy 2010 és 2021 között több mint két és félszeresére, 8 százalékról 21,1 százalékra nőtt az egyházi, felekezeti középiskolák aránya. Az egyházak által fenntartott gimnáziumi feladatellátási helyek aránya 13,9 százalékól 29,5 százalékra nőtt 2021-re, a szakképző intézményeké pedig 5,1 százalékról 15,7 százalékra. Az állami gimnáziumokba járó diákok száma tovább csökkent, arányuk 62 százalék volt, az egyházi gimnáziumokba járóké viszont 27 százalék fölé nőtt.
https://nepszava.hu/3166760_oktatas-tanar-magyarorszag-ksh-eletkor-iskola-bukas
Részletes oktatási adatokat tett közzé a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a 2021/2022-es tanévről, amelyekből egyebek mellett kiderült, milyen kevesen dolgoznak 30 évesnél fiatalabb pedagógusok a magyarországi köznevelési intézményekben.
Itt a Hol élünk? podcastsorozat hetedik adása.
„Sokan akkor döntik el, hogy családostul elhagyják Magyarországot, amikor a gyermekeik iskoláskorba lépnek és a szülők látják, hogy milyen magyar közoktatásba kellene a gyereküket bekényszeríteni -hangzott el a Népszava Hol Élünk közéleti podcastja eheti, oktatásról szóló adásában.
Varga Dóra és Juhász Dániel újságíró, Hompola Krisztina kulturális rovatvezető és Batka Zoltán a közelgő tanévkezdés apropóján az oktatás kaotikus jelenjéről beszélgettek, arról hogy a Fidesz oktatási reform felkiáltással csak annyit tett, hogy saját, vezérelvű képére formálta az oktatást is. Ám a súlyosan alulfinanszírozott, centralizált, bürokratikus állami vízfej alá kényszerített iskolákban az alulfizetett, létszámhiányos tanári karok, szülők, próbálják saját erejükből fenntartani az iskolarendszert.
A jelen problémáinál is nagyobb baj, hogy az orbáni állam totálisan érdektelenül áll az oktatás kérdéséhez, nincsen semmiféle jövőképe arról, hogyan épülhet ki Magyarországon egy versenyképes, tudásalapú társadalom. Dacára, hogy tudható: amilyen az oktatás jelenje, olyan lesz az ország tíz év múlva, azaz korszerű oktatás nélkül garantált lesz Magyarország súlyos, gazdasági leszakadása, széles néptömegek elszegényedése.
https://nepszava.hu/3166194_hol-elunk-podcast-nepszava-termeszetpusztitas-orban-viktor