He?

Bolondok hajóján : zene mellett, minden "behozott" és magánvélemény, esemény, történet, téma ütközhet az Életről. Szabadon. (Még!) :-DDD

sörcsap nagybaszónak

Miva'?

 

 

És a főd forog tovább!

 

Beszótak:

Esik-e wazze?


Számojjá csapos!

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Másokat gyalázva, füstfelhőben vonulnak... + Carpathian Brigade (-mibe kerül ez nekünk?)

2021.06.19. 14:05 guma

Mi ez a félelmetes csoport, amivel ezrek masíroznak az Eb-meccsek előtt?

A Carpathian Brigade továbbra is rengeteg embert képes megmozgatni, és bár sokaknak hihetetlen, a gyakran szalonképtelen megnyilvánulásaik ellenére is sokat javítottak a magyar lelátók mentális állapotán.

Bár nyilván kellett hozzá a foci is, azért így is impozáns, hogy a magyar válogatott “hivatalos” szurkolói csoportja több embert mozgatott meg kedden a Puskás Aréna környékén, mint amennyit szabadon választott politikai párt képes buszoztatás nélkül. A Carpathian Brigade drapériái egyre több helyen tűnnek fel ismerősként, főleg a 2016-os Európa-bajnokság óta, és bár ahogy úgy általában a futballszurkolókról, úgy róluk is mindenkinek megvan a véleménye: vannak, akik egyszerűen nagyon lelkes szurkolóként, mások pedig társadalomra veszélyes fasisztaként látják ezt a masszát, ami évek óta irányítja magyar sporteseményeken a szurkolást, hozzájuk mennek oda ölelkezni a gólt lövő játékosok, és eléjük állnak ki elsőként meccsek után.

©

Valakinek kell kiabálnia

Nagyon kevés rétegnek van a magyar társadalomban annyira rossz sajtója, mint a szurkolóknak, konkrétabban az ultráknak. Bár egyszerű lenne kijelenteni, hogy azért, mert balhésak, politikailag nem korrektek, radikálisak, az okok ennél is összetettebbek és a szubkultúra amúgy is egy sor ellentmondásra épül: rosszfiűnak tűnnek, de közben rendszeresen jótékonykodnak is,

szeretnek szerepelni, de megdobálják a sajtómunkásokat, imádják a csoportképeket, de sokszor kitakarják rajta az arcukat.

Sokszor nálunk is önjelölt igazságosztóként rendelkeznek arról, hogy ki méltó a címeres mezt viselni, a válogatott tagjai pedig engedelmeskednek, mivel a köztük uralkodó közmegegyezés szerint egy csapatot már sokkal inkább képviselnek a szurkolói, mint maguk a játékosok. (Ha valakit mélyebben érdekel a téma, olvassa el Tobias Jones nemrég magyarul is megjelent Ultra című könyvét.)

Korábban a válogatott meccseken az egyes magyar klubcsapatok táborai nem együtt szurkoltak, hanem a régi Népstadion különböző részein helyezkedtek el. Ezzel két gond volt: egyrészt az, hogy a magyar lelátói szcéna már akkor is egyre fogyott, másrészt még a legjobb meccseken is szórványosan volt meccshangulat.

2009-ben jött létre a Carpathian Brigade. Ez a csoport nem különböző klubok erős embereiből áll, hanem olyan emberekből, akik kifejezetten a válogatott szurkolói, ezért ők felelnek a zászlókért, a molinókért, ők adják az egész meccsnek háttal lévő előénekest, akikhez csatlakoznak a többiek skandálás közben. Elsőre persze valami óvodás fontoskodásnak tűnik, de épp a koronavírus miatt hónapokig nézők elől elzárt stadionjai óta vált egyértelművé, hogy mennyire fontos része egy focimeccsnek a szurkolók által adott csatazaj. A járvány alatt a legtöbb tévéközvetítésre inkább rákeverték a hangot, hogy legalább otthon hasonló legyen az élmény.

Összefogni az összefoghatatlant

A fociultra gondolkodás nagyon törzsi alapú, ami problémás egy olyan csoportban, ami épp a teljes összefogásra épít. Ebben a világban vannak mi, és vannak az ők. Ez a hétköznapokban klubcsapatok körül jelenik meg, még Magyarországon is van akár a harmadosztályú kluboknak is pár fős keménymagjuk, akik főleg buliból elkezdik utálni a szomszéd várost. És ez van persze a mindenki által ismert Fradi–Újpesten is, ami az 1990-es és a 2000-res években egyet jelentett a balhéval. A Carpathian Brigade célja a maga 50–100 fős, klubokon kívüli magjával az volt, hogy egy-egy napra maga mögé gyűjtse ezeket az egymással amúgy néha egészen véres ellentétben lévő embereket, hogy egységet mutasson a magyar tábor.

“Nálunk mindenki elsősorban magyar, ezért ezek a dolgok maradjanak az egyesületeknél. Továbbá csoportunk céljai eléréséhez sok mindent megbeszélt már az MLSZ-szel, ezért törekedni kell a normális viselkedésre is a lelátón. Elvégre szurkolni megyünk oda, ezt figyelembe kell venni, s nem tüntetni” – mondta 2012-es interjújában vezetőjük, Somogyi József.

A mondat második része azért fontos, mert az amúgy legtöbb ultra főellenségének számító Magyar Labdarúgó Szövetséggel változó minőségben, de jó viszonyt ápolnak.

Hogy az elmúlt évekre mennyire harmonikussá vált a viszony, azt jól mutatja, hogy a kormányközeli sajtó már nem győz elájulni a fantasztikus magyar szurkolóktól. Sőt a válogatott meccsekre összegyűlt tömött lelátókról kis túlzással több képet szoktak posztolni fideszes politikusok, mint magáról a válogatottról. A gyűlölkődő, rasszista rigmusok miatt zártkapussá tett meccsek felelőseit sem igazán igyekszik előkeríteni az MLSZ. Annak ellenére, hogy az új stadionok beléptető- és kamerarendszerét épp az azonosíthatóság kedvéért építették ki.

A Ferencváros szurkolóinak egy csoportja, az ultrák a Szusza-stadionnál az Újpest FC-Ferencváros mérkőzés előtt 2015. szeptember 12-én
©

Hogy mennyire nem volt könnyű a nemzetközi szabályozás szerint is szalonképessé tenni a magyar válogatott közeget, azt jól mutatja, hogy 2013-ban még azért játszott a csapat nézők nélküli stadionban világbajnoki selejtezőt Románia ellen, mert nem sokkal korábban egy Izrael elleni barátságos mérkőzésen súlyos antiszemita megjegyzéseket lehetett hallani a lelátóról.

A nagy fordulat a kapu mögötti szektorok szurkolóinak megítélésében akkortájt jött el, amikor hosszú kilátástalan szenvedés után a válogatott elkezdett teljesíteni: addig a többségi társadalom minimum bolondnak gondolta azokat, akik emiatt a produkció miatt elutaznak mondjuk Feröerre. Ez a 2016-os Eb-re kijutáson fordult át végleg, amikor emberek tízezrei kapták magukat azon, hogy együtt masíroznak Marseille utcáin a korábban csak simán félelmetesnek tűnt ultrákkal. Ott végleg kiderült: mindenkinek megvan a helye a lelátón, és egy napra a jámbor liberálist is össze tudja kötni valami a Fradi huligánjaival, még ha a Ronaldót gyalázó közismert skandálást vállalhatatlannak is tartja a maga részéről.

Az mindenesetre talán jelent valamit, hogy bár Gulácsi Péter pár hónapja rengeteg támadást kapott kommentekben azért, mert kiállt a szivárványcsaládokért, és azok alapján, hogy a szexuális kisebbségek melletti kiállás távol áll az ultráktól, újabb beszólásokra lehetett számítani, ezek elmaradtak. Persze érthető: milyen magyar az, aki kiátkozza a válogatott klasszis játékosát a véleménye miatt? A barátságos meccsen a rasszizmus ellen térdelő írek viszont nem voltak ilyen szerencsések, és érdekes módon nem hogy nem volt gondja az MLSZ-nek, de még a miniszterelnök is adta alájuk a lovat.

Az alkalomhoz méltóan

Bár a lelátókról a legtöbb embernek a részegen verekedő brit futballhuligánok jutnak eszükbe, a Carpathian Brigade már nem ezt a vonalat képviseli, de még nem is teljesen a hagyományos, utcáról érkezett és mindenhonnan kitaszított, a szervezett szurkolásban valamiféle menekülést látó olasz ultrát.

Az újkori lelátói mozgalom már inkább lengyel és orosz mintára épül. Ez azt jelenti, hogy nemcsak az egységes megjelenésre ügyelnek (ez 2013 óta a már ismert fekete alapon fehér Magyarország-felirattal bíró póló), de azt is mindig hangsúlyozzák, hogy senki ne legyen vállalhatatlanul részeg, mindenki hozzon magával elég vizet, és “viselkedjen az alkalomhoz méltóan”, jelentsen ez bármit is. A valóságban persze ez a katonás fegyelem csak részben érhető tetten, de ez már pont elég ahhoz, hogy ne essen szét az a tömeg, amit tulajdonképpen ők irányítanak.

Politika mindenhol

Ez a sok, pozitívnak is felfogható információ véletlenül sem azt jelenti, hogy a Carpathian Brigade ministránsokból állna, inkább egy gyűjtőcsoport lett, akik megtanultak viselkedni. Bár nincs konkrét politikai hátterük, sok jobboldali van köztük, és talán nem túlzó azt állítani, hogy az átlagnál magasabb köztük a radikális jobboldaliak aránya. Ha viszont az a kérdés merül fel, hogy ez valamiféle nagyobb Mi Hazánk-e, akkor a válasz: nem, ez egy szurkolói csoport, ami a magyar válogatottnak szurkolást végzi. Az persze, hogy a tagság vagy a köréjük gyűlő többi ultra épp mennyire aktív politikailag meccsnapokon kívül, már egy másik történet.

Amiért látványosan nacionalistának tűnik az egész, az maga az alap: egy nemzeti válogatottnak elég nehéz úgy szurkolni, hogy ne tűnjön sovénnek a végeredmény, bár az is igaz, hogy a Carpathian Brigade rátesz egy lapáttal erre azzal, hogy Mátyás királyra, a Szent Koronára vagy épp Gábriel arkangyalra utal a meccsről meccsre mutatott élőképein, és nem mondjuk a szintén magyar “találmánynak” számító Mézga Gézára.

És persze nyilván nem véletlen az sem, hogy a nemzeti rock egyik legveretesebb nevével, a Romantikus Erőszakkal adtak ki közös szurkolói lemezt az Európa-bajnokságra.

©

Van hasonló

A válogatottak köré szerveződő szurkolói csoport gondolata nem magyar találmány, viszont nem mindenhol kézenfekvő a létezésük. A számukra ősellenségnek számító Szlovákiával például azért nem sikerült igazán “élesre” a két meccs az Eb-selejtezők során, mert a szlovák ultrákat és huligánokat egyszerűen nem érdekli a válogatott. Belgiumban eleve nem tudnak megegyezni annyira a flamandok és a vallonok, hogy közös csoportként tekintsenek magukra, és ugyanez áll az olaszokra is, ahol az északiak nem tekintik magukat a déliekkel közös csoportnak. Romániában létezik valamiféle válogatottat követő megmozdulás, de épp 2015-ös budapesti meccsükön mutatták be, hogy mennyire törékeny egy ilyen, mikor a két legnagyobb bukaresti csapat keménymagja a nekik fenntartott vendégszektorban verekedett össze még a meccs találkozó előtt.

A válogatottak mögötti keménymag a leggyakrabban azokban az országokban van jelen, ahol amúgy is erős a jobboldal: Lengyelországban tömegek szurkolnak a kapu mögött a válogatottnak, ahogyan Szerbiában is.

Két külön ügy van, az oroszok és az angolok: az oroszokról továbbra is szinte eldönthetetlen, hogy Vlagyimir Putyin magánhadseregéről van-e szó, akiket néha kirendel külföldi válogatott meccsekre, az angoloknál pedig egy egész széles köre létezik azoknak a huligánoknak, akiket otthon már minden stadionból kitiltottak, ezért külföldre mennének balhézni.

Hogy mi ennek a szurkolósdinak a romantikája, az persze sokaknak érthetetlen, de elmagyarázni is nehéz, inkább csak tanácsot lehet adni azoknak, akik nem akarnak ezzel találkozni: azt, hogy ha a Dózsa György úton lakunk, és nem szeretjük a trágárkodást és a füstöt, akkor inkább zárjuk be az ablakainkat szombat délelőtt, és örüljünk neki, hogy az sokkal gyorsabban elmúlik, mint a skót szurkolók napokig tartó londoni tivornyája.

https://hvg.hu/itthon/20210619_carpathian_brigade_eb

47 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://offforever.blog.hu/api/trackback/id/tr416598496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

D. Klári 2021.06.19. 14:37:49

Hajrá Franciaország!

habakuk000 2021.06.19. 14:50:10

@D. Klári: Micsoda szellemesség és kecsesség nélküli, primitivus maximus gnómja vagy te ennek a szép világnak.

taga20 2021.06.19. 15:01:42

@habakuk000: és a szánalmas fityeszdroid még egy saját nicknevet se tudott kiszarni magából!

a fityesz és holdudvara erre képes! lásd 444vs888, vagy partizán vs patriot. ennyit tudnak ezek a tolvajgecik!

látjátok feleim szümtükkel 2021.06.19. 15:48:19

Vajon ezeket a füstölőket is megbüntetik majd szabálysértésért, úgy, mint a parlamenti képviselőt? Mert ha a tüntetésen, tilos füstölni, akkor itt miért is szabad?

Neytiri1 2021.06.19. 17:01:08

Meg kéne keresnem a Hajrá Magyarország sálamat. 5 éve nem használtam.

taga20 2021.06.19. 17:13:28

@Neytiri1: én 30 éve, és valószínű már az életben nem fogom:)))

D. Klári 2021.06.19. 18:01:38

@taga20: Képzelje kedves taga!
Nekem is volt zászlóm és kidobtam a rendszerváltásunk pillanatában. Majd akkor lesz újra, ha országunk neve röviden csak annyi lesz USE.

taga20 2021.06.19. 18:16:37

@D. Klári: klárika drága, az gáz, ha kurvára nem értem mit dumál?

a neked is volt zászlód még csak-csak.
gondolom a vöröszászló volt az, és 1990-ben eldobtad és beléptél a fityeszbe, de ez a use mi a fasz?

látjátok feleim szümtükkel 2021.06.19. 18:22:20

@D. Klári:

Akkor te nem Orbán híve vagy, aki nem akar egybesült
Európát, vagy csak teszed magad???

Neytiri1 2021.06.19. 18:35:51

@látjátok feleim szümtükkel: nem mindegy, hogy a füst miért száll fel.

D. Klári 2021.06.19. 19:00:26

@taga20: Kedves jó taga!
Maga semmit se ért, de ez így van jól. Majd ha bedobom az országot a közösbe és megszűnik Magyarország, majd megérti. Magának csak egy dolga van. Szavazzon rám.

D. Klári 2021.06.19. 19:05:27

@látjátok feleim szümtükkel: Dobrev Klára vagyok, Orbán Viktor rémálma.

taga20 2021.06.19. 19:05:49

@D. Klári: "Maga semmit se ér"

igaza van klárika, de ako szavazzak a csutigecire?

az mijen lenne má?:)))

taga20 2021.06.19. 19:07:44

@D. Klári: :)))

ne meny má le kutyába!

Neytiri1 2021.06.19. 19:18:40

@D. Klári: ugyan, Klára, orbán rémálma a férje. Lassan az elsőszülöttek utáni 11.csapásként fogja emlegetni, rettegésben tartva a híveit és nem híveit.

D. Klári 2021.06.19. 20:58:04

@taga20: Igaza van taga.
Akkor ne szavazzon. Az otthon maradás is vélemény nyilvánítás. Senki nem fogja magát szavazásra kényszeríteni ebben a diktatúrában. Azért sutyomban adja nekem szavazatát. Ígérem senkinek nem árulom el.

jaegtoer 2021.06.20. 07:12:34

Hamar által léptetek a brigádon. Pedig nem kevés pénzben mérhető az a fene nagy egybeborulásban tartás. Amúgy miért lenne baj, ha valaki a franciáknak drukkolna? Én például vessek magamra követ, mert miután a egyes megmondások szerint kiírattak a nemzetből, már csak magamnak szurkolok? Hát nem. Szerencsére le sem kellett tennem a követ, tekintve, hogy föl sem vettem. Mint ahogy nem vettem föl azt a sajátos őrületet sem ami a bármikori és bármilyen futballhisztériát generálja. A portugálokkal és a franciákkal játszott meccsekből nem különös véletlen folytán a második félidőkből néztem meg tetemesebb részt. Minden közben és utóbb szajkózott hozsannák ellenére még ezekben a részidőkben is sikerült érzékelnem a mind a magyar, mind az ellen kulturált, kifinomult elegáns játékát. Persze futball módra kifinomult, kifinomult és elegánsra kell érteni. Előtte is jelenleg is és a jövőben is egy nagy kalap szar. Úgy is mondhatnám, hogy amíg az ókori görögöknél színházba mentek a népek ingyen, illetőleg megfizetve drámát nézni, Rómában már a Circus Maximus gladiátor küzdelmei és fogathajtás kúrálta az elmét, ma a modern kor plebsének már csak a futball maradt. Állítólag az evolúció folyamatos. Orica mondta mindig, hogy korántsem biztos, hogy az magasabb minőségi színvonalon folytatódik, vagy ismétlődik. Persze mi a minőség, mi a mivőség magasabb színvonala, és honnan is tudhatnánk mi szent szart akar a Teremtő? Honnan is tudhatnánk? Addig itt vannak nekünk a remek brigádtagok a brigadérosuk (pénztárosuk), de legelőször is az
Egyetlen,
Legnagyobb,
Megismételhetetlen,
Elsők elsője,
Barátok barátja,
Elementáris őserő,
Talentum totál,
Egyenértékek egyenértékese,
G.O.V.M,

Éljen soká. (...egy futballba varrva)

2021.06.20. 07:49:10

@jaegtoer:

És ez a plebs fogja megint a kormányon tartani a Fideszt.
És az utána következő 4 évben megint verheted a magasan kvalifikált libernyák romkocsmaértelmiségi nyálad.

guma 2021.06.20. 07:54:55

@jaegtoer:

nagyon hiányoztál!

valahogy akartam jelezni a címben ezt a mechanizmust ami mindent átölel a "fekete sereg" körül is...

(vagy fekete kordon :D)

2021.06.20. 08:04:06

@guma:

Ez a fekete sereg fog rálépni a nyakatokra libernyákok.....

2021.06.20. 08:15:58

@guma:

A magyar nép tanult az elődök hibájából. Ti libernyákok ugyan olyanok vagytok, mint a kommunisták. Liberokommunisták. Nem tudtok tisztességes, demokratikus úton hatalomra kerülni, csak külföldi segítséggel. Most még nem külföldi tankokkal, katonákkal próbálkoztok, mint rákosiék -bár amilyen alja mocskos banda vagytok, ez sem kizárt-, hanem a libernyák internacionálé segítségével. Ezért szaladgáltok a liberofasiszta zusához, meg a brüsszeli központú szovjetunióhoz.
Tisztában vagytok vele, önerőből soha nem kerülhetnétek a hatalomnak még a közelébe sem..

Azért nem mert hazátlan, hazaáruló patkányok vagytok.

látjátok feleim szümtükkel 2021.06.20. 08:25:45

@palócgulyás(Quercus):

Tévedni teccik.
A plebs tartotta életbe Kádárékat is. Aztán amikor már nm volt pénz a szoptatásra, és közölték, hogy a krumplileves bezony nem húsleves, akkor félre állt a plebs szája, és akkor jöttetek ti. De meddig? Nehogy azt gondold, majd ti fogtok uralkodni örökkön örökké. Arra ti is az istent kéritek. Ti meg nem vagytok isten, még a báránykái sem. Mert a birka agyúakat ő sem bírja sokáig elviselni.
A magyar nép csak a saját érdekeiből tanult, és tanul most is. Azt meg nem tudja Orbán és az ő plebse kielégteni, mert az ő kezük is maguk felé hajlik, a plebs meg nem hülye és nem vak.

2021.06.20. 08:32:22

@látjátok feleim szümtükkel:

Majd rájössz a válaszokon, mikor a plebs negyedszer is szétrúgja a libernyák seggeteket. Még úgy is, hogy ránk szabadítottátok a libernyák ejus tetveiteket is.

látjátok feleim szümtükkel 2021.06.20. 08:37:29

@palócgulyás(Quercus):

Netán ti meg hozzátok kínai és orosz tetstvéreiteket a magyar libernyákokra? No ki is a hazaruló?

jaegtoer 2021.06.20. 09:41:27

@palócgulyás(Quercus): Nekem nem probléma, minthogy nem vagyok liberális. Csak 2010-től már nem lehet hivatkozni turáni átokra, 150 évre, törökökre, Habsburgokra, oroszokra, brüsszelitákra, sorosokra, mert az utóbbi 10 év ékes példája annak, hogy az ország fölkent és föl nem kent szarjancsijai minden korban, minden helyen és minden időben, tehát tértől-időtől függetlenül, ámde mindig lelkesen közreműködő honfiakkal rabolta ki a saját népét. Nekem nem probléma, csak aztán nem kell vinnyogni, amikor csőstül benyújtják a számlát sorban egyiket a másik után, és mostani banda és örökösei hátradőlve göcögnek, jót mulatva azon hogy loptak el egy országot mindenestől, a nép meg fizeti a cechet időtlen időkig. Jó ez így. Pláne, hogy amíg Karácsony eljut a bicikli útjaitól a valóságba az bizony hosszú idő, lopni meg mindnek csak kell valahogy. Ugye.

jaegtoer 2021.06.20. 09:44:57

@palócgulyás(Quercus):
"_Majd rájössz a válaszokon, mikor a plebs negyedszer is szétrúgja a libernyák seggeteket. Még úgy is, hogy ránk szabadítottátok a libernyák ejus tetveiteket is._"

Bizony, bizony, meg tudlak érteni. Végül is inkább a mélyen demokratikus orosz és kínai mintákat kell követni.

guma 2021.06.20. 10:16:25

@jaegtoer:

ez a fizetett provokátor olyan kis féreg ami mindenhova be akar furakodni, + a 100 saját blogja közutálatnak örvend.
otthonról elzavarják mert ők sem bírják a hülyét, ezért éjjel nappal kóboról...

néha még sajnálom is, milyen töketlen.

taga20 2021.06.20. 10:24:16

@palócgulyás(Quercus): folytasd csak erdész!

kurva jól tolod:)))

taga20 2021.06.20. 10:41:49

@guma: szerintem, quercus lehet a második képen ott középen;)

a kis pocak, olyan, mint a gazdája a csutigeci:)))

jaegtoer 2021.06.20. 12:03:01

@palócgulyás(Quercus):

"_Ha kihúznád a fejed a seggedből, akkor látnád, hogy ahhoz képest,..._"

Te, tényleg honnan veszed, hogy más úgy szemléli a világ történéseit, ahogy te írod. Vagy nálad tényleg a saját hátsódnál fixálódnak a nézeteid?
Vagy csak simán ezért fizetnek? Nem szégyen az. Becsületesen megdolgozol érte.

jaegtoer 2021.06.20. 12:34:32

@palócgulyás(Quercus):

Ez szép volt. A szemen köpés nagy valószínűséggel meglesz, de ez ne töltsön el különösebb megelégedéssel. Minél tovább tart a mészároslőrincek, tiborczok, kósák és tettestársaik zabrálása, annál (vagy anál) keserűbb lesz az ébredés. A te dolgod.

Sarolta.tth 2021.06.20. 13:40:56

Köszönöm a felvilágosítást. Nem kedvelem a focit. Tegnap leszólt egy mélymagyar a Twitteren, mert megkérdeztem, h. ez mi bánat. Mostmár tudom, valahogy nem lettem boldogabb.

taga20 2021.06.20. 14:10:00

@Sarolta.tth: puszillak mindenhol drága hölgyem:)))

ritkán ugrasz be ide hozzánk!

jaegtoer 2021.06.20. 14:27:13

@habakuk000: a GOVM jelentései:

a) goverment
b) G. Orbán Viktor Mihály, amelyből a "g" eposzi jelzőt rejt.

Orbán eposzi jelzőjének megalkotója Simicska Lajos bácsi, a régi haver.

habakuk000 2021.06.20. 14:34:52

@jaegtoer: Értem. Szóval minden államok csúcsa, a törzsfejlődés remekműve.
(Nem tudtam, hogy ilyen sok neve van. Nem csak lopta ezt is valamikor?)

jaegtoer 2021.06.20. 14:50:19

@taga20:

Igen, igen! Vonja vissza! :)

venszivar 2021.06.20. 15:03:29

Nagyon remélem,hogy a Holland győz!

taga20 2021.06.20. 15:16:17

@venszivar: én is remélem, de per pillanat lajos vezet és a tuja csapattársa se rossz.
süti beállítások módosítása