He?

Bolondok hajóján : zene mellett, minden "behozott" és magánvélemény, esemény, történet, téma ütközhet az Életről. Szabadon. (Még!) :-DDD

sörcsap nagybaszónak

Miva'?

 

 

És a főd forog tovább!

 

Beszótak:

Esik-e wazze?


Számojjá csapos!

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

A gyermeknevelésről

2010.12.09. 12:55 Conv

A három legfontosabb dolog:
"A gyermekneveléssel kapcsolatos elképzelések az utóbbi századokban sokszor módosultak, részben orvosi részben pedig társadalmi változások nyomán.
A huszadik század elején jellemző drákói szigort lassan felváltotta egy a gyermekeket is önálló személyiségként kezelő, elfogadóbb mentalitás. A gyermekek fejlődésének alapos tanulmányozása nyomán mára kikristályosodott egy végletektől mentes kép, mely képes a helyes nevelés alapjait jól megragadni.

A kisgyermekek számára a három legfontosabb dolog, amit szülő adhat az odafigyelés, a szeretet és a biztonság.

Persze ezért ez élet kemény árat követel :)
 

 

Első lépcső: odafigyelés
Az odafigyelés, a gyermekre fordított figyelem, a legelemibb meghatározója a jó szülő-gyermek kapcsolatnak. Ez részben a gyermek fizikai igényeinek kielégítését jelenti, de ennél többet is. Fontos, hogy a gyermek társas-kapcsolati igényeire is jól reagáljon a szülő, hiszen egy gyermeknek nem csak etetésre és alvásra van szüksége, hanem szülei aktív jelenlétére, játékra és beszélgetésre is. Nem mindegy azonban, az sem, hogy ezeket milyen módon kapja meg a csemete. Ha a szülő csupán kötelességtudóan, mint napi rutint tudja le a gyerekkel való foglalkozást (kis túlzással mondhatnánk, hogy naptárjába feljegyzett feladatként pipálja ki), akkor a gyermek, bár elég figyelmet kap, mégsem fogja jól érezni magát. Ennek oka, hogy a gyermek a felnőtteknél sokkal jobban képes megérezni, hogy ki miként viszonyul hozzá. Mivel beszédbeli képességei még nem elég fejlettek, mások viselkedésének nem szóbeli elemeire jobban figyel, ezért ez esetben azt is érezni fogja, hogy a szülő nem szeretetből, hanem feladatszerűen foglalkozik vele. A gyermek felé mutatott szeretet tehát szintén kiemelt szerepet játszik a nevelésben, ez az odafigyelés utáni második lépcsőfok.

Második lépcső: szeretet
A szeretet jelentőségét minden gyermekneveléssel foglalkozó munka hangsúlyozza, és tény, hogy ez az érzés olyan központi helyet foglal el a szülő és gyermeke közti kapcsolatban, hogy képes meghatározni egy család mindennapjait. De mit is biztosít ez a számunkra oly fontos érzelem a hétköznapokban? Legfőképp biztosítja azt, hogy az odafigyelés, a gyermek szükségleteiről való gondoskodás ne mechanikus legyen, hanem rugalmas, az épp felmerülő igényekhez alkalmazkodó. A szülők és gyermekük élete, de a gyermek fejlődése sem határozható meg percnyi pontossággal előre. Bár nagy vonalakban sokminden megjósolható, az egyes konkrét helyzetek mégis gyakran váratlan lépnek fel. A leghétköznapibbtól, például, hogy a gyermeknek nem játszani, hanem beszélgetni van kedve, a nehezebben kezelhető problémákon át, például, ha a szülő a munkahelyi stresszt hazaviszi, egészen a legsúlyosabbakig, ha például az egyik szülő megbetegszik, és kórházba kell feküdnie. Az ilyen változások kezeléséhez szükséges, hogy a szülő és gyermeke közt szeretet legyen, hiszen ez teszi lehetségessé, hogy a szülő odafigyelve és elfogadóan tudjon viselkedni.

Harmadik lépcső: biztonság
Az odafigyelés és szeretet együtt már általában elég ahhoz, hogy jó szülőről beszélhessünk. De mint sok mindenben, ebben a helyzetben is óvakodnunk kell a túlzásoktól. Már szó esett arról, hogy odafigyelés és szeretet hiányában a gyermek fejlődése csorbát szenved. Vajon akkor az-e a jó, ha a szülő mindent feláldozva gyermekéért, lesi annak legapróbb kívánságait is, szinte csügg rajta szeretetével? A válasz természetesen, nem. A gyermek akkor érzi magát biztonságban, ha a szülei érett felnőttként viselkednek, és meghúznak bizonyos határokat gyermekük fejlődése érdekében. Ez nem szigort, hanem következetes szabályokat jelent, melyek egyben tükrözik a szülő szeretetét. Egy kézzelfogható példán - a büntetés és jutalmazás példáján - szemléltetve ez azt jelenti, hogy a gyermek helytelen viselkedést nem elég megbüntetni, el kell mondanunk vagy meg kell mutatnunk neki azt is, amit csinálnia kellett volna. Emellett pedig folyamatosan megdicsérni, ha valamit ügyesen csinált, vagy elkezdett gyakorolni, hogy később kellő önmagába és világba vetett bizalma legyen, az élet kihívásainak legyőzéséhez."

Ez a három lépcső az mely folyamatos és állandó velejárója a gyermeknevelésnek, örökös ismétlődő ciklusként.

És egyenes útja az őrületnek :)

 

 

 

 

34 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://offforever.blog.hu/api/trackback/id/tr852504191

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Donna (Cara)mba 2010.12.09. 14:15:02

Elsőre csak annyit: a cicamamánál türelmesebb, konzekvensebb, szeretettelibb, önállóságra növelő szülő talán nem sok akad:)

Donna (Cara)mba 2010.12.09. 14:21:24

Egy másik szubjektivitás: örülök, hogy ilyen türelmesen írtál erről a témáról és hogy ilyen jó magyarázó képeket tettél a posztba:)

Élvezet volt olvasnom, néznem:)
Grat!:)

Donna (Cara)mba 2010.12.09. 14:23:20

@Donna (Cara)mba: Az utolsó mondatod teszi feledhetetlenül frappánssá mondandódat:)

Mint kis csili a habos csokin;-D

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2010.12.09. 14:28:34

@Donna (Cara)mba:

voltaképpen az utolsó képhez készült az utolsó mondat, és ezekhez a post :)
a türelemről annyit, hogy mint a kezdő link és az idézőjel mutatja nem én írtam, csak a képeket tettem be hozzá :)
szal, volt másfél perc a kereséssel, elkészítéssel együtt :)

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2010.12.09. 14:31:49

no kivettem a színt a linkről, így már látható, hogy link

Donna (Cara)mba 2010.12.09. 15:01:22

@Conv: Nem baj:) Én akkor is általad olvastam, különben lehet, soha bele nem botlok:)

A macsekos képek meg azért jók, mert:

1) Ezeknek a követelményeknek tényleg csak egy macskaszülő tud megfelelni;-)
2) Míg a macskákat nem kell már utólag, szülőként nevelni, szerintem ránk, emberekre, az is ránkfér, hogy néha csemetéink neveljenek és nyittassák ki vaksi szemeinket a világra:
- türelemmel
- szerettettel
- és biztosítva bennünket arról, hogy azért még jó szülők vagyunk, megadva ezzel a kellő biztonságot, hogy szülőként folytassuk "áldásos" tevékenységünket

Ráádás: mert a képek nem cukiságok, hanem szépek, életteliek, életszerűek.
Óne giccs.

Azért hát fogadd te is kellő béketüréssel, beletörődéssel elsimerésemet és szeretetemet totál ráadásként;-D

Nem mert megérdemeled, hanem csak úgy...;-p

guma 2010.12.09. 15:10:22

@Donna (Cara)mba: hangulatomat adtad vissza a szöveg és a kép értelmezéssel. (érdekes, hogy a macska mennyi mindent kifejez)
:)))))))

OFF : @Conv: találtam egy illetékest és vele át beszéltük ezt a nagyon komoly témát :)))

www.funvid.eu/index.php?page=videos&section=view&vid_id=104611

Marcellusca 2010.12.09. 15:10:27

Az vo't mán, hogy az agybaj genetikailag öröklődik. :)
Én is a gyerekemtől kaptam. :DDDD

Donna (Cara)mba 2010.12.09. 15:15:26

@Marcellusca: Ne siránkozz, mert a helyzet még csak fokozódni fog:)
Furton-furt csak fokozódik, csak győzzed követni a dolgok állását meg menetét:)

Marcellusca 2010.12.09. 15:19:15

@Donna (Cara)mba: Ja. Hallottam róla. :)
Kis gyerek kis baj, nagy gyerek nagy baj. :D

És a nagygyerekekről ne is beszéljünk! :DDDDD

Donna (Cara)mba 2010.12.09. 15:24:41

@Marcellusca: Riktig igaz:)
Plána ha elkerülnek a szülői háztól és csak a nagyggerek marad...

Aáá, ebbe ne is mennyünk bele, mert belekeseredik az epém:)

guma 2010.12.09. 16:29:24

Most kaptam
Dr Csernus : Hibrideknek nem jár boldogság - interjú részlet.
Kicsit ide és egy régebben körüljárt beszélgetéshez illik:

"A magyar – alaptörvénye szerint – megkapja a boldogságot kívülről, a magyarnak nem kell elindulnia.

- Ez egy illúzió. A belső béke nem jön, meg kell érte dolgozni.

- Mi miért nem segítünk egymásnak ebben?

- A szomszéd tehenére gondol? Az is segítség. Megteremtődik a negatív viszonyítási alap.

- Mi folyton valami ellen tüntetünk, valamivel szemben vagyunk erősek.

- És akkor mi van? Ebben a mini államban meg kellett maradnunk valahogy, miközben jöttek jobbról, jöttek balról. De egész máshol tartanánk, ha évszázadok óta nem egymás visszahúzásán ügyeskednénk, ha nem az irigység működne. Megpróbálták ellopni az autómat nemrég – nem sikerült–, a szerelőnek új zárat kellett hozatnia Németországból. Mesélte, hogy a németek egészen el vannak képedve, mennyi zárszerkezetet kell küldeniük Magyarországra. Náluk nem szokás elvenni a másét. Megbecsülik a másik munkáját.

- Mi azt látjuk, hogy nem az viszi haza a pénzt, aki dolgozik.

- Nem is tudjuk azt nézni, mennyire jó, hogy a másiknak van - megdolgozott érte. És mindegy, hogy legális vagy illegális eszközökkel: a legális úton járó békésen alszik, az illegálison nyugtalanul.

- Miért kell a másikét bámulni?

- Kompenzációs eszköz. Eltereljük a figyelmünket a katasztrofálisan rossz életünkről.

- Miért van szükségünk arra, hogy „katasztrofálisan rossznak” tartsuk az életünket? Ez is egy döntés.

- Nem akarunk felnőni, azért.

- Van olyan, hogy egy nemzet nem nő fel?

- Van. Érzelmi szempontból van.

- Ezért kell egy vezető, aki megmondja, hogy lesz jó?

- Felelősségáthárítás.

- Ha csalódunk benne?

- A következő választáson jön a másik. És akkor már biztosan kolbászból lesz a kerítés.

- Miért ebben hiszünk? Miért éppen mi hisszük ezt?

- Mert könnyebb azt hinni, hogy a másik oldja meg a dolgokat. Ebben szocializálódtunk. A magyarországi családok tele vannak kardos menyecskékkel, hívhatnám őket úgy is, házisárkányokkal. Talán ismerős.

- Nem véletlenül kuncogok.

- Generációról generációra azt tanulták az asszonyok, hogy nekik kell irányítaniuk.

- A férfi a fej…

- Férfi? Nincsenek férfiak, csak hímneműek vannak, akik nem veszik észre a finom érzelmi manipulációkat, vagy ha észre is veszik, nem tudnak mit tenni. Vannak sárkányanyák, akik abban tetszelegnek, hogy ők a család motorjai, és a hímneműek, akiknek nincsen az érzelmi nyelv a birtokukban. Nem is tudják, mekkora presztízsre tennének szert, ha tudnának beszélni az érzelmeikről. Amikor pedig a család motorja generálozásra szorul, az egész család ráfázik. Miközben az anyamotor pörög, elveszi a gyerekek sikerélményének lehetőségét. Ezek a gyerekek felnőtt korukra pedig kényelmesek és önzők lesznek, makacsok, nem fogadnak el kritikát - nulla önbizalom.

- Az önzés önbizalmat feltételezne.

- Önbizalom abból van, ha elérek valamit, nem abból, hogy megkapom. Gyerekkoromban én is számtalanszor belefutottam, hogy a feladatot anyukám oldotta meg, de a tanár néni engem dicsért. Az arcom pedig égett.

- Aztán az arcom megtanul nem égni, és elfogadom, hogy mások tesznek helyettem.

- Szerintem ilyen nincs. A felnövés azt jelenti, leválok az anyámról. Például tudok két rossz tulajdonságot mondani anélkül, hogy dühös vagy indulatos lennék. Ha látom az érzelmi manipulációt, akkor tudok a következmények vállalásával nemet mondani. A legtöbb szülő azt érzi, megdolgozott azért, hogy a gyereke az ő életét élje, pedig ez nem így van. A gyereket kölcsön kapjuk, megmutathatjuk neki, mit tartunk helyesnek, de nem birtokoljuk.

- Hogyan lehet egy ilyen motoranya mellett tisztelni az apát?

- Emberként.

- Nincs külön fakkban a férfi és az ember. Mi az, hogy emberként?

- Emberként. Szeretem, át tudom ölelni, nincs bennem frusztráció, harag. Béke van. Bár ez mindig csak egy napig tart.

- És egy német, olasz, francia család másképp működik?

- Nem tudok hozzászólni. Lassan mindenhol fogyasztói társadalmak vannak.

- Ez meredek váltás.

- Nem az. Hasonlóan működünk a világban. Közben rengeteg külföldi mondja, hogy az ország gyönyörű, de az itt élő emberek mentális státusza katasztrofális.

- Bunkók?

- Rosszkedvűek, fanyalognak, jajgatnak, siránkoznak, nem vállalnak felelősséget. Kevés a mosoly. Bár most voltam Párizsban és azt láttam, hogy a metróban ugyanolyan búval béleltek az emberek, mint itt. Spanyolországban legalább fociznak."
Sokan azért futnak, hogy közben feldolgozzák a nehézségeket.

- Nem lehet kidobálni őket, ahogy az otthoni problémákat sem lehet fölakasztani a fogasra, mielőtt bemegyünk a rendelőbe – hiába oktatják az egyetemen. A félelmet nem lehet fölakasztani, ott ül az ember vállán.

- Mitől félünk?

- Mitől nem? Van, aki attól is fél, hogy kimenjen az utcára.

- Ez egy jogos félelem.

- Úristen, mi lesz? Akinek a kisugárzása olyan, aki hisz magában, kevésbé vonzza be a veszélyeket.

- Aki hisz magában, az miben hisz?

- Abban, hogy a velem szembe jövő jót és fájdalmat egyaránt meg tudom oldani, hogy fejest merek ugrani beléjük. Vagy megoldom, vagy nem, mindegy. Az a lényeg, hogy jöhet szembe bármi, akkor tudok mosolyogni. Föl szoktam tenni azt a kérdést, mekkora megbecsülést kap, aki megbecsülést ad… kinek?

- Önmagának.

- Legtöbben azt válaszolják, a másiknak. Mire megkérdezem: ön kinek akar megfelelni?

- Nincs más. Nincs másik ember.

- Van, a környezet. De a másik ember az ön befektetett munkájának csak a csekély részét látja, s csak azt a csekélyt tudja értékelni.

- Miközben ő is magára figyel.

- Arra, hogy neki milyen haszna származik belőle. De a hitet hogyan lehet haszonra váltani? Itt a hit hiányzik az emberekből. Nem problémák, hanem döntési lehetőségek adódnak.

- Amiket fel kellene ismerni.

- Meg kell mutatni. Bár a „kell” szót nem szeretem, hiányzik belőle a szabadság.

- Akkor sem ingott meg, amikor elvált? Nem gondolta, hogy rossz a rendszer?

- A rendszerrel nincs baj – legfeljebb az én tudásom hiányos. A hit az hit, a gerinc az gerinc, a méltóságom pedig az enyém – feltéve, hogy nap mint nap megoldom a félelmeim.

- Felnőttnek lenni nehéz, tanítja anyu. Ő is izzad bele.

- Felnőttnek lenni szép. Csak felnőttként érthető, mi a sugárzó önbizalom.

- Mit tanít egy 15 éves fiúnak?

- Önismeretet, felelősségvállalást. Egy hétévesnek is van már felelőssége."

Donna (Cara)mba 2010.12.09. 17:51:54

@guma: Á, rossz olvasnom. Én annyi mindent elrontottam:(

És most soxor a semmi ágán ül szívem.

De azért nem baj, hogy behoztad az interjút.

De jó volna egy cseppnyi sikerélmény:)

Horizont 2010.12.09. 18:45:56

Ez jó kis poszt, elgondolkoztató és a képek is jók. A kisfilm meg tündéri.
A gyereknevelés szerintem az amikor soha nem lehet elégedett az ember, bizonytalan az egész, tényleg jól csináltam? Erre a "kirepüléses" akcióra meg nem lehet felkészülni. Borzalmas, de csak nektek mondom ezt el, családnak nem szabad ilyent:)

Donna (Cara)mba 2010.12.09. 19:39:54

@Horizont: Á, a fiamnak én se mondok ilyet:)
Örülök, ha örül, ha boldogul, megél ebben a cudar világban...

Azt szoktam neki mondani: édesegyfiam, rájaérek én itthon rídogálni, Te menj a saját utadon.
Mikor, ha nem most, 28 éves fejjel?

Holnap is megyünk üzletileg Pestre, de nem találkozunk, mert neki is megvan a saját dolga. Mi megyünk a mi dolgunk után, ő meg a sajátja után.

Ide, vissza, Pécsre nem hívom, mert megtalálta azt a pályát és helyet, amit nagyon szeret és egy albérletben, a barátnőjével, szépen éldegélnek. Most vesznek (VÉGRE!!!!!) jeggyűrűt. A nyáron még nem lesz esküvő, de jövő nyáron asszem már igen.

Csak az a gondom, hogy nekem az olyan messzinek tűnik...De ők ebből semmit nem értenek. Nem mindegy nekem? Ez a nyár vagy a jövő nyár?
Ó, ezek a mai ráérős fiatalok:)
Talán 1x majd lesz saját lakásuk is...

Horizont 2010.12.09. 20:07:59

@Donna (Cara)mba: :DDDD Az én fiam már 33 lesz karácsonykor és lesz ESKÜVŐ a nyáron!!:) Na oda vissza vagyok, csak pénzem nincs:)Most vesz majd tán gyűrűt:)De már együtt élnek második éve. A lányomék is együtt élnek már lassan 3 éve de esküvő majd....Ezek a fiatalok lassúk, nagyon. A mi időnkben 1 max. 2 év együtt járás, eljegyzés, esküvő, baba! Kész:) Ja a lányomék együtt vettek egy lepukkadt panelt a 6.emeleten felújították és most dupla törlesztőrészletet fizethetnek:(
Nem könnyű nekik fiataloknak. Nekünk se volt az, de ez más nehézség!
ja én sem mondok semmi negatívot, csak dicséret, öröm, örülök ha látom őket:)És örülök, hogy szerethetem mindet:)

Donna (Cara)mba 2010.12.09. 20:19:21

@Horizont: Na, elfogott az irigység:(
Bár igaz, ha a fiam 33 éves koráig kell várnom, akkor lehet, már a felhők mögül nézek rájuk meghatottan;)
Ők is 3 éve élnek együtt.
Hú, az elején de haragudtam, de nem mondtam, csak nyeltem a mérgem:)))

Pénzünk - na azt elvitte a cég az utolsó fillérig, jövőre már tuti a csőd...

Szóval nem az a lakodalomra ösztönző családi háttér:(

Az egyik nagyi szállna be nagyobb összeggel, a többi a gyerekek megspórolt pénzéből menne, plusz a másik nagyi, meg ha lesz még mit eladnunk...Mivel fele-fele arányban vidéki a rokonság, csak a másik fele pesti, a befektetett pénz megtérül. Vidéken ez így szokás. Ki kell jönnie a vecsorapénznek, amit elfogyasztanak, és még maradnia is illik...
Mivel valamikor mi is vittünk más esküvőkre, ez eddig még úgy működik mint egy jó, megbízható, tisztességes, jövőbéli ikifizetéseket is vállaló, nem Ciprusra menekülő hitelszövetkezet:)))

Váltó(esküvő) benyújtáskor esedékes és fizetnek is a váltóért:)mint a katonatiszt:)
Ennyi előnye van a vidéknek, talán több se:(

guma 2010.12.09. 20:38:57

@Horizont: @Donna (Cara)mba: igazából most emésztettem meg Csernus szövegét... )

nagyon bennem van mikor minden ismerős és barát elképedt, hogy amikor általános után felfogtam : a fiuk ELMENTEK VÉGLEG!

elkezdődik az önálló élet, hiszen erre neveltem, és nagyon fáj a mai napig ez! :)))
Látom lányokon milyen más a kapcsolat a szülőkhöz (bennük meg marad és él mint minden nőben a macska.
odabújni, dorombolni, melegedni az ölelés a simogatás alatt. :)))))))))

a fiúk ezt másként élik meg és gyakorolják.
marad a szülő, keresik is (én szinte leszoktam róla, mert mindig rossz a pillanat, csak csörrenek és amikor tud visszahív) és igyekeznek, de már mindenhol más a feladat az elvárás velük szemben...
ha meg a lakóhely sem azonos, akkor mindez hatványozottan nehéz mindenkinek!

szóval azt hiszem mást nem is szabad mondanom :)))

Donna (Cara)mba 2010.12.09. 20:56:08

@guma: Én is mindig azt sulykoltam a fiamba, ha eljön az idő, menni kell, neki az életnek.
Ne nézzen hátra, utánunk.

Minden régi barátnőm az ellenkezőjét tette. Rossz érzés ez, nem is kicsit, néha elgondolkodom azon, vajon helyes volt-e?

A férjem családjában is mindenki egy kupacban van. Sokat tudnak egymáson és gyerekeiken segíteni.

Én meg leküldtem a nagyvilágba.

Bár mindenhol a "gyerekek" pályája jól alakult, de eddig - bocsánat a szerénytelenségért - a fiam ért el legtöbbet. Még "senki", de már jegyzik szakmai körökben...Pedig szakmailag még ott a tojáshéj a fenekén:)
És ő ott boldog, ahol most van. Ez a lényegek lényege:)

Nekem meg örök hiány marad.

Egyetértek: a lányok, az azért más. Sajnos nem úgy alakult, hogy lányom is lett volna.
A meny - az megint más, lehetek én olyan, mint a vaj, én akkor is anyós vagyok elsősorban:(
Nem engem fog legelőször felhívni, hanem a saját anyukáját.(

guma 2010.12.09. 21:04:54

@Donna (Cara)mba: ez így van! :)
ha meg még egymáshoz közel is élnek akkor természetes, hogy minden téren ő van közelebb! :)))

itthon egyik sem élne meg tudásából, elismertségéből!
nincs hely (sőt az idősebb itt is köt szerződést,) és vidéken minden olyan belterjes főleg különleges szakmákban. :)))

jó, hogy megállják a helyüket, de fáj a szívem utánuk és már eldöntött, hogy ahogy tudok felköltözök. DDDD

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.12.09. 21:12:36

Éljen Pestalozzi! Kiváló neveési útmutatót állított össze, de az összes gyerekét árvaházba adta, mert nem tudott velük bánni, olyan csapnivaló apa volt.

guma 2010.12.09. 21:14:52

@neccharisnyás útonálló: szia! :)))
hogy te kit nem ismersz... DDD

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.12.09. 21:23:28

@guma: szia! Hát, be kellett magolni. egalább volt min nevetni.

Marcellusca 2010.12.10. 09:47:49

Nevelés. Nem eccerű kérdés.
Tegnap direkt nem szóltam hozzá, vártam a tapasztaltabbak véleményét, megnyilvánulását. :)

Érdekes, amit írtatok. Női, anyai szemmel.

Lehet, hogy meg sem tudjuk, hogy jól neveltük-e a gyerekeinket. Mert, mikor valóban magukra maradnak, akkor derül ki. De hol leszünk már akkor?

Egy szülőben mindig meglesz a kétely, hogy valóban jól neveltem? Biztos, hogy azt adtam neki, amit kellett, ahhoz, hogy a legjobb legyen? Mármint eberileg. Mert a szakma az más. Abban annyi (lehet) a felelősségünk, hogy jó irányba, jó szakma felé tereltük-e anno, mikor pályát választott. De felnőttként még mindig ott a lehetősége a váltásra!

Szigorú vagy engedékeny legyek?
Mikor, melyik?
Jókor voltam szigorú? Nem éppen engedékenynek kellett volna lennem? Vagy nem voltam-a túlságosan szigorú? Vagy éppen engedékeny?
Ezek mindig utólag derülnek ki. :(
Akkor már csak a korrigálás, kárenyhítés lehetősége marad.
De, mindig csak utólag okos az ember. Jó is lenne, ha mindent pontosan látnánk előre! :)

Szóval, nevelés, nagyon bonyolúlt, összetett kérdés!

Valóban fel tudjuk-e készíteni gyerekeinket az ÉLETre?
Egyáltalán tudjuk, hogy mire számíthatnak, mire készüljenek?
NEM!
Mert mi sem ismerjük a jövőt. Csak a múltunkból táplálkozunk és arra készítjük fel gyerekeinet.

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.12.10. 10:56:12

Reggelt'

Érdekes, Éva-fajzatok, hogy korombeli meglett émbör-férfiakról beszéltek, mint gyerekekről. Mi már felnőttünk! Csak néha alszunk a plüssmacinkkal :-)
Most olvasva a postot (Ami nagyon jó), és a kommenteket, gondoltam bele, hogy én is már 12 éve elköltöztem otthonról, és ha haza akarok menni, át kel keljek Magyarország három nagy folyóján, meg a nagy falun is. Szóval, igen messzire kerültem otthonról. Sokszor sajnálom is aput, főként azért, mert nem tudom, hogy tudnék neki segíteni, ha valami baja történik. Úgy hogy előjön a gyerek felelőssége a szülő iránt is. (Felelős vagy a Rózsádért :-) )
A Magyarokról írt Csernus-szövegről meg ugyanazt írja, mint Hamvas. Csak másképpen. Csernus szerint a Magyar nem nőtt fel. Hamvas szerint pedig a Magyar nép nem ébredt fel. Álomban van. Alszik.
Az meg, hogy valaki ellen tudunk csak összefogni, igen, ezt így van. De ezt azért keményen belénk verték.
- A múltat végképp eltörölni! Nézzétek meg hagyományainkat. Vajon hány embernek jut eszébe a déli harangszónál, hogy miért is van ez? Miért tanítják csak Ausburgot és Merseburgot a történelemkönyvek? Miért nem tanítják a győztes hadjáratainkat. Miért csak az évszám kell az I. Mohácsi csatánál, miért nem mondják el, hogy hogy zajlott le az ütközet? Hogy a törökök megfutottak, és a gyalogság, aminek a terület megtartása lett volna a célja, ahelyett, hogy az ellent, a már megfutott törököket üldözte volna, és addig ütötte volna, amíg érik (Egy meglehetőst hiányos sereggel - Szapolyai nem ért oda), szóval a gyalogság elkezdett zabrálni. - Ha ezt is tanítanánk a gyerekeinknek, akkor talán ezekből a történelmi esetekből még erkölcsi nevelést is lehetne kihozni. - Vagy a Magyar Honvédség csatái a II. vh-ban. De nem! A legfontosabb, egy defetista hozzáállás, aminek a végén már az alkotmányra, és nem a koronánkra tették le az esküt katonáink. Meg az altisztek nem mondhatták el esküjüket a Hősök terén, mert akkor van a meleg büszkeség napja, és a buziknak ott kell felvonulniuk.
- A politikusaink, amellett, hogy a csodavárást generálják, magukat egyedüli üdvözítőként állítják be. Szinte vallást csinálnak a politikából. És az emberek, mert ezt verték beléjük 40 éven keresztül, hogy az állam azért van, hogy eltartson téged, el akarják tartatni magukat az állammal. JFK mondta azt, hogy "Ne azt kérdezd, hogy a hazád mit tehet érted, azt kérdezd: mit tehetsz te a hazádért" (1961) ÉS ez az a hozzáállás, ami szinte teljesen hiányzik a legtöbb magyarból.
Magyarországon mennyi nyugdíjas, segélyes, rokkantnyugdíjas van? Amiket a mindenkori politika sosem mer bántani, mert szavazóréteg. És könnyen megvezethetők. Csak éppen az a gond, hogy nem ők termelnek.
Kifordított világ ez.
Lehet, hogy kicsit összekuszált voltam, de ez hozta ki röviden belőlem ez a poszt.

guma 2010.12.10. 11:17:44

@Ásó[Mosó]maci: Jól esett minden szavad!

Talán azért beszélünk úgy a korosztályodról, mert a gyerekeink is ilyen korúak (jó az enyém idősebbek és ált. iskola óta kellesz, stb miatt távol levők).

Az amit leszűrtél, hogy a munkának becsülete nincs, sajnos nem kedvez senkinek.
A fiataloknak sem és az idősebbeknek sem. Azért sem mert a létfenntartás megteremtéséhez küzdeni kell, minden perc számít szinte, hogy munkád legyen és felelősséggel meg tudd teremteni az életed alapjait. Ez egyre nehezebb és a háttér csak a szeretet és a biztonság világa amiből, ha csak percekre is otthon meríthetsz energiát a folytatához.
Tudod bármi történik, van helyed és a hátad is megtámasztathatod valahol ha az élet úgy hozza!

A szülő pedig nem is engedi, hogy segíts, még azt is titkolja, ha beteg, vagy valami baj van. Nem az a cél, hogy, hogy neked otthoni "munkán, megoldáson" járjon az eszed, hanem csak egy : BOLDOGNAK lásson...

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.12.10. 11:31:13

@guma: Ált. iskola óta kellek? Ilyen bókot még életemben nem kaptam :-)))))
Sok minden jár a fejemben. Először arra gondoltam, hogy ez az őszinteség hiánya, nem vagy vele őszinte, ha nem mondod meg a problémáidat neki, csak hogy boldognak lássad. De ez is a szeretet, hogy megvédd minden olyan problémától, ami zavarná ős az életében. Természetesen egy idő után szembesülni fog vele.
Utána eszembe jutottak olyan megváltó gondolatok, hogy hogyan lehetne munkára bírni az embereket, de ezt is kitöröltem, mert mikor leírtam, üresnek és politikai kampánybeszédnek tűnt. Ráadásul nem is ilyen egyszerű az egész.
Talán azt írom le, hogy az embereket úgy kellene nevelni, hogy felelősek legyenek a tetteikért. De az egész világképünket kell ahhoz megváltoztatni, a gondolkodásunkat. És ez nehezebb, mint bármi más a világon.

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.12.10. 11:32:03

@guma: :-(((((
Pedig már reménykedtem :-)))))))

guma 2010.12.10. 11:54:06

@Ásó[Mosó]maci: én meg nem írtam ilyent senkinek :)))

Van egy olyan dolog, ha az évek folyamán majd mindenki lelki szemetesládája vagy és megrökönyödve tapasztalod, hogy előtted még a férfi is elmeri sírni magát, közben szociális ügyekkel is dolgozol, akkor rájössz, hogy miből tudnak "bajt kovácsolni maguknak emberek" és mennyire tudják sajnáltatni magukat ha kell ha nem!

Nálunk kialakult egy fajta gyakorlat :megbeszéljük a dolgokat (összefogunk és összeülünk amikor arra valakinek szüksége van), mert egymásra voltunk utalva mindenben.
Ma már dönt mindenki saját ügyében (jól-rosszul) .

Szembesülni úgy szoktak, hogy 95%-ban túl vagyok rajta és megoldottam mindent (kapok a fejemre, mért nem szóltam DDDDD).
Az 5%-nál meg tanácsot kérek : mi a jobb szerintetek???

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.12.10. 12:24:45

@guma: Nem tudom. Ezért írtam azt, hogy nem írtam. Nem ítélkezek, nem akarok. (Még ha néha így is jön le.)

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.12.10. 13:07:35

Moderáltam, mert semmi értelme nem volt.

Marcellusca 2010.12.10. 14:43:25

@Ásó[Mosó]maci: Mit?

Írd le mégegyszer. :DDDD
süti beállítások módosítása