Hamarosan hetvenéves, a kerek születésnapra megjelennek összegyűjtött és új versei. Parti Nagy Lajossal a versek áráról, a regnáló rendszerről, a magyaros maszatról, a közéleti költészetről és a Carson Comáról is beszélgettünk. És arról is, miről nem beszélget két költő az Újlipótvárosban.
Mennyit adnak ma egy darab versért a piacon?
Erre csak azt tudnám mondani, hogy észrevehetetlen összeget. Gyakorlatilag be se lehet árazni. Hajdan, a hatvanas-hetvenes években ezt úgy oldották meg a lapkiadó vállalatok, hogy x forintot fizettek soronként, hogy mégis lehessen valamit fizetni.
Persze el is szaporodtak a rövid sorok, a rosszmájú legenda szerint állítólag volt olyan kolléga, aki ezért tért át poétikai újításként az egyszavas sorokra, mert ha így van, akkor bocsánat, egy szó is ér hét forintot. Vagy hatot.
Mikor adott le utoljára versért számlát?
Nem emlékszem rá, hogy konkrétan mikor. Pláne, hogy egy versről. Egészen kivételes, hogy egy vers ára eléri mondjuk a 100 eurót. Ha már be kell saccolnom, akkor inkább az 50 euró táján lehet, de rég nem úgy van, hogy ezt műnemek szerint szét lehetne választani, hogy bezzeg ehhez képest a próza például mennyire jól fizet. Ezek gyakorlatilag nem piacképes termékek. Hovatovább a könyvkiadók többsége sem fizet. Sőt jó néhány könyvkiadó azt mondja, és nem jókedvében, nem natúr gonoszságból mondja, hogy ha hozol pénzt, akkor kiadom a könyvedet. Szerencsére én jobb helyzetben vagyok, nagyon rendes az én kiadóm, a Magvető.
Olyannyira rendes, hogy a hetvenedik születésnapjára kiadják az összegyűjtött és új verseit, jön a Hadd legyek hűs című kötet. Ez pusztán születésnapi gesztus, vagy most érett meg a helyzet összegyűjteni a verseket?
Természetesen ebben benne van a születésnapi gesztus meg az az ötvenvalahány év, amit összeraktam. Eleinte ódzkodtam kicsit, voltak bennem kétségek és vannak is, hogy ezt a rengeteg papírt így és ilyenkor érdemes-e olyan szövegek újraközlésére használni, amik zömmel már megvannak könyvben, illetve nagyrészt fönt vannak a hálón. Azt találtam ki részben a magam igazolására, részben hogy érdekesebb legyen számomra ez az összerakási folyamat, hogy az eddig megjelent verseskönyveket most nem abban a sorrendben közlöm, ahogy eddig volt a kötetekben, hanem a keletkezés sorrendjébe állítom. Szigorúan, rendesen, szoros időrendben. Ez volt a főszabályom. Azt hittem, könnyen meg lehet csinálni, de fél év munka volt, holott a versekhez szükségképpen nem nyúltam. A központozáshoz legfeljebb.
Ez nevezhető hozzáadott értéknek, meg tán az, hogy van benne egy csomó vers a hetvenes évekből, ami nem került kötetbe akkor, amikor a pályámat kezdtem. És a végéről, a legutóbbi évekből is vannak versek.
Most már annak is hat éve, hogy az utolsó verseskönyvem megjelent. Összegyűjtött versekről lévén szó, mindent beleraktam, amiről tudok, függetlenül attól, mit gondolok róluk, vagy mit nem. Ez nem az a műfaj, ahol az ember elkezd mérlegelni: az a válogatott versek.
Nem vagyok rendszeres versolvasó…
Én sem.
Nem?
Vannak kollégáim, akik nagyon szisztematikus, rendszeres versolvasók és -újraolvasók, nálam ez inkább hullámokban történik, amikor valamihez kell, akkor annak mentén megyek, vagyis olvasok valami felé. A számomra fontos kollégákat azért igyekszem olvasni, de például KAF (Kovács András Ferenc) napi rendszerességgel rengeteg verset olvas. Én nem, főleg amikor versekkel dolgozom, és ha sajátokkal, akkor a legkevésbé, de bocs, közbevágtam…
Csak arra akartam kilyukadni, hogy nem sok kortárs vers jut ki a versolvasók szűk körén túlra. Nem vagyok rendszeres versolvasó, de nekem úgy tűnt, utoljára egy-egy közéleti versnek sikerült ez a mutatvány. Kemény István 2011-es Búcsúlevél című verse jut az eszembe, ami a maga idejében nyilván a témája és a szerző személye miatt is egy rövid időre „üggyé” vált. „Gonosz lettél, vak és régi / egy elbutult idegen néni / aki gyűlöletbe burkolózva még / ezer évig akar élni” – írta a költő finoman szólva is kiábrándultan az „édes hazáról”.
Ez egy valóban nagyon fontos verse Keménynek, és nagyon fontos, ahogy Térey válaszolt rá. Abban az időszakban azért született egy vaskos kötetnyi közéleti, vagy hát ebbe a kategóriába begyömöszölhető vers. Nem ok nélkül történt, hogy a Kemény verse híresült el. Ezek az elhíresülések nem feltétlenül az esztétikai érték szerint történnek, ezt jól tudjuk. Ebben az esetben Keményé egy nagy vers, tehát esztétikailag is, hogy úgy mondjam, rendben van. Akkor valahogy benne volt a levegőben a közéleti vers, mint olyan. Ami egy nagyon furcsa és képlékeny kategória. Mert meddig az, és mikortól nem az? A „hazám, hülye vagy” kimondásától már közéleti vers valami, de „az elegem van mindenből” már a magán részéhez tartozik?