He?

Bolondok hajóján : zene mellett, minden "behozott" és magánvélemény, esemény, történet, téma ütközhet az Életről. Szabadon. (Még!) :-DDD

sörcsap nagybaszónak

Miva'?

 

 

És a főd forog tovább!

 

Beszótak:

Esik-e wazze?


Számojjá csapos!

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Két indiai érdeklődő maradt a Dunaferr-re, a többieket kizárták + Kiderült, mennyiért vehető meg a Dunaferr

2023.06.17. 04:20 guma

Részlet a vállalat egyik bemutatkozó videójából

Hármat kizártak a felszámolás alatt álló Dunaferr acélipari vállalat maradéka iránt érdeklődő öt jelentkező cégből, így két indiai vállalat maradt versenyben. Előbbiek közül az ukrán érdeklődő kizárási indoka az volt, hogy nem érkezett meg időben a nemzetbiztonsági előminősítő eljárás eredménye.

Mérföldkőhöz érkezett a hazai mértékkel mérve óriási méretű Dunaferr felszámolási eljárása: a cég átvétele iránt korábban jelentkező öt cég közül hármat kizárt a felszámoló, így csak két indai cégcsoport maradhatott versenyben – írja a hvg.hu.

A korábbi öt jelentkezőnek

nagyon gyorsan kellett intézkednie,

ugyanis két hét alatt, május 5-ig kellett benyújtania a számos adminisztratív követelményt is előíró pályázati anyagot, és egy négymillió eurós (mai árfolyamon nagyjából másfél milliárd forintos) óvadékot is le kellett tennie.

Az öt pályázó vállalat, akik meg is próbálták ezt teljesíteni:

  • az indiai–brit Liberty Steel,
  • az indiai Vulcan Steel,
  • az ukrán Metinvest,
  • a svájci Trasteel Trading Holding
  • és a magyar Trinec Property volt.

A felszámoló Honoratior Kft. azonban kizárta az ukrán Metinvestet arra hivatkozva, hogy nem érkezett meg időben a felvásárláshoz szükséges nemzetbiztonsági előminősítő eljárás.

Azt nem közölték, hogy a cég igényelte-e ezt a papírt, és a magyar állami minősítés húzódott-e náluk túl sokáig, vagy esetleg elfelejtették kikérni. A Metinvest egyébként egy régiós multi, Ukrajna legnagyobb és a világ 42. legnagyobb acélipari vállalata.

A svájci Trasteel Holding nem fizette be a szükséges négymillió eurót, őket ezért zárták ki. A magyar Trinec Propertynél pedig összetettebb problémák lehettek, a felszámoló szerint ugyanis ők sem a szakmai, sem a pénzügyi feltételeknek nem tudtak eleget tenni.

Mindkét, versenyben maradó vállalat régi iparági szereplő és globális nagyvállalat. Az indiai születésű üzletember által alapított Liberty Steel mára londoni központú multinacionális cég nagyjából harmincezer dolgozóval, az Egyesült Királyságon belül is a harmadik legnagyobb acélgyártó.

A Vulcan Steel az újdelhi központú Jindan Steel leányvállalata, utóbbi India egyik legnagyobb acélgyártója, jelenleg nagyjából 21 ezer embert foglalkoztat.

Az egyik legnagyobb magyar vállalat
A Dunaferr az egyik legnagyobb, Magyarországon működő cég volt. Közvetlenül 4500 embernek adott munkát, közvetve ez a szám elérhette a húszezres nagyságrendet is. A magyar gazdasági életben betöltött szerepére jellemző, hogy a teherszállítást végző Rail Cargo Hungaria forgalmának több mint tíz százalékát a vasmű megrendelései adták jó ideig. Dunaújvárosnak csak a Dunaferr iparűzési adója kétmilliárd forintot jelentett volna tavaly, ami a város összes saját bevételének ötödét jelentette volna. A felszámoláskor a Dunaferr értékes eszközeit és megmaradt dolgozóit átteszik egy másik cégbe, erre az entitásra pályázhattak a jelentkezők.

 

A vállalat még 2004-ben került az államtól az ukrán hátterű Donbász Ipari Szövetség (ISD) tulajdonába. Csakhogy Ukrajna 2014-es megtámadása betett a cégnek, mivel az ISD-csoport Alcsevszkből tudta volna olcsó alapanyaggal ellátni a Dunaferrt, Alcsevszk pedig azóta is orosz megszállás alatt van.

Az ISD gondjaival párhuzamosan orosz tulajdonos is megjelent a cégben, pontosabban zűrössé vált a végső döntéshozók és haszonélvezők kérdése.

Jevgenyij Tankilevics akkori Dunaferr-vezérigazgató három éve arról beszélt, hogy mindenki tudja, hogy az orosz állam van a lánc végén, illetve hogy évek óta kérik a magyar kormány politikai támogatását, hogy segítsenek bármilyen új tulajdonoshoz kerülni, aminek révén a vállalat újra hozzáférhetne az olcsó vashoz.

A kormányt korábban sokáig kérdeztük arról, hogy nagyjából mi a terve az összeomlás küszöbén lévő Dunaferr-rel, de ha volt is bármilyen, még a felszámolás előtt sem voltak hajlandók semmit se mondani róla. A szaktárca tavaly ősszel azt sem árulta el, hogy szóba került-e egyáltalán a kormányülésen a Dunaferr ügye. További részletekről az alábbi cikkben olvashat.

https://www.szabadeuropa.hu/a/dunaferr-kizaras/32460871.html

Kiderült, mennyiért vehető meg a Dunaferr

A vételárnál azonban jóval magasabb költség szakad a vevő nyakába.

52 859 205 eurós, jelenlegi árfolyamon 19,6 milliárd forintos minimálárat szabott meg a felszámoló a Dunaferrért

– derül ki a Fővárosi Törvényszék által közzétett, június 15-i keltezésű végzésből. A felszámolás alatt álló dunaújvárosi vasműn belül a Duna Furnace üzletrészeinek 100 százalékáért legalább 16 796 225 eurót kell ajánlania a vásárlónak, a Dunarolling egészéért pedig 36 062 980 eurót. Mint írják, az árat független szakértő által végzett és független könyvvizsgáló által jóváhagyott értékelés, illetve a kimondottan a Dunaferr megmentésére elfogadott, áprilisi kormányrendelet alapján határozták meg.

Az említett rendelet alapján indokolt esetben a felszámolás alatt álló cégek eszközeit ki lehet vinni egy, az adós tulajdonában álló új vállalatba, amit tehermentesen el lehet – sőt egy éven belül el is kell – adni olyan vevőnek, amelyik vállalja a nyereséges működtetést.

A Duna Furnace Kft. és a Dunarolling Kft. úgynevezett céltársaságok, amelyeket a felszámolási eljárás során kizárólagosan a vagyonértékesítés céljára hoztak létre. Az ajánlattételi felhívásra pedig azok a cégek nyújthatnak be ajánlatot, amelyek versenyben maradtak az előzetes értékelés alapján. Mint csütörtökön, a felszámoló Honoratior Kft. közléséből kiderült, ez két indiai társaság, a Liberty Steel és a Vulcan Steel.

A vételár nem tűnik magasnak a csaknem 3500 embert foglalkoztató vasműért, a vevőnek azonban ennél súlyosabb teher szakad a nyakába. A Dunaferr tavaly év évéig 500 milliárd forintos tartozást halmozott fel, ez az összeg azóta magasabb lehet. Ezen túl, az értékesítési felhívás szerint legkevesebb 37 milliárd forintnyi azonnali befektetés szükséges ahhoz, hogy a Dunaferr visszakapja az elveszített környezetvédelmi engedélyeit, amelyek híján már rég be kellett volna zárni.

A mostani felhívás szerint az ajánlattételi határidő június 30., vagyis a két indiai cégnek mindössze két hét áll rendelkezésére. A pályázat eredményességét, illetve a nyertest a határidő lejárta után három napon belül kell megállapítania a felszámolónak, és további két napja van arra, hogy közzétegye azt, ki viheti el a szebb napokat látott dunaújvárosi vasművet.

https://hvg.hu/kkv/20230616_Kiderult_mennyiert_elado_a_Dunaferr

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://offforever.blog.hu/api/trackback/id/tr1618147478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BiG74 Bodri 2023.06.21. 09:35:29

Ez egy lefutott ügy, politikailag eldöntött.
-Ave Ceasar, morituri te salutant!"

guma 2023.06.22. 14:34:57

@BiG74 Bodri:

lehet, hogy nem jól gondolom, de a szövegből ezt veszem ki:

mindent lebonthatnak (kokszoló, stb) mert csak a hengerművek kellenek, hiszen bugát szállitani tudnak majd a termeléshez...

szóval nagy létszám csökkentés jöhet, ha nem tévedek...

BiG74 Bodri 2023.06.25. 13:43:14

@guma:
Így van. Az ukrán is ezt akarta, csak 2014 közbeszólt.
A melegvonal katasztrófális állapotban van, a környezetvédelmi oldal olyan szinten nem létezik, hogy az felér egy bűncselekménnyel, mondjuk ez 2010 óta természetes.
A fő befutónak pedig nincs egy vasa sem.
süti beállítások módosítása