He?

Bolondok hajóján : zene mellett, minden "behozott" és magánvélemény, esemény, történet, téma ütközhet az Életről. Szabadon. (Még!) :-DDD

sörcsap nagybaszónak

Miva'?

 

 

És a főd forog tovább!

 

Beszótak:

Esik-e wazze?


Számojjá csapos!

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Isten nélkül hol a poén?

2023.04.12. 04:17 guma70

A kérdés, hogy miért a létezés van, és miért nem a semmi, gyakran felbukkan a filozófia történetében; igaz, többnyire mint a gondolkodókat foglalkoztató egyéb sorskérdések mellékszála. A 17-18. századi polihisztor, Gottfried Wilhelm Leibniz volt az első, aki egyértelműen föltette a kérdést: miért van a valami, és nem a semmi? Erre azután azt a sokak számára ma is kielégítő választ adta, hogy azért létezik a valami a semmi helyett, mert Isten meg akarta teremteni, és meg is teremtette a világot. A filozófusok figyelme azonban többnyire a „gyakorlatiasabb” végső kérdésekre irányult. Immanuel Kant például a filozófia legfontosabb feladatának a „Mit tudhatok? Mit kell tennem? Mit remélhetek?” kérdéskör elemzését tartotta, ami végül egyetlen kérdésbe volt sűríthető: mi az ember?

A tudomány haladásával a 20. század első harmadában a végső kérdés elemzése is szintet lépett. A kvantummechanika és a relativitáselmélet kidolgozásával az ember bepillantást nyert a lét legrejtettebb – legmélyebb és legtávolabbi – térségeibe. A fizika a gyakorlati vizsgálódás szintjére emelte az elképzelhetetlenül kicsiny és a felfoghatatlan távoli, határtalan dolgok kutatását, az evolúcióelmélet pedig egyre több területen tudott konkrét válaszokat adni az élővilág működésének rejtélyére. Ezzel elérhető közelségbe került, hogy a tudomány kísérletekkel ellenőrizhető választ adjon a létrejövés miértjének titkára. Ez pedig ismét ráirányította a figyelmet a többnyire parkolópályán veszteglő végső kérdésre. Ennek jele, hogy Martin Heidegger a Bevezetés a metafizikába című 1935-ös írásában ismét felvetette a kérdést: miért van egyáltalán a valami, miért nincs inkább a semmi? Ugyanígy a kor tudományos haladására, illetve az általános bizonytalanságára utalt Jean-Paul Sartre A lét és a semmi című, 1943-ban megjelent műve is.

Fokozatosan megkerülhetetlenné vált tehát az olyan kérdések elemzése, amelyeket sokáig és szinte konszenzuálisan a vallás és a hit kizárólagos felségterületének tekintettek. Egészen a 20. századig még a tudósok között is kisebbségben voltak azok, akik úgy vélték, hogy a keletkezések magyarázatából kiiktatható lenne a teremtő vagy az általa végrehajtott intelligens tervezés koncepciója. A tudósokra inkább egy sajátos szkeptikus szemlélet volt jellemző. Ezt tükrözte Bertrand Russell válasza az egyébként hozzá hasonlóan szkeptikus társainak provokatív kérdésére: „Mit felel majd, ha halála után mégiscsak ott áll Szent Péter előtt, aki azt firtatja, hogy miért nem hitt?” Russell válasza az anekdota szerint: „Nem adtál elég bizonyítékot!”.

Megmarad a semleges salak

A tudomány fokozatosan elérte azt a szintet, hogy nemcsak a változások leírására, de a keletkezés, vagyis a fejlődésben bekövetkező ugrások magyarázatára is képessé vált. Ez pedig előrevetítette, hogy a kutatás még az olyan, sokáig kizárólag az isteni teremtés feladatkörébe sorolt kérdésekben is képessé válik feltárni az egymásból épülő és egyre bonyolultabb szerkezetűvé váló létezők fejlődési pályáját, mint az élet keletkezése, az ember kialakulása vagy a tudat és a morál létrejötte. Ezt egyrészt az entrópia növekedés törvénye alakítja, amely a létezőket különös végállapot felé vezeti – ahogy Madách Imre írja Az ember tragédiájában: „Míg minden megtelt, míg minden kihűlt, / És megmarad a semleges salak.” Másrészt azonban, bár erről ritkábban esett szó, épp így formálja a világot az emergencia törvénye, amely a bonyolultabbá válást és a fejlődés ugrásait határozza meg. Ez az oka, hogy világunkban nem kivételes, hanem éppen általánosan jellemző a létezők önszerveződése és a korábbiakhoz képest radikálisan új struktúrák létrejötte.

A tudomány lépésről lépésre feltárta, hogy a maguk természetes útján létrejövő, alkotóelemeik eredeti struktúráihoz képest új minőséget megtestesítő létezők keletkezése nem igényel külső beavatkozást. A 21. században tehát – bár a megválaszolatlan kérdések egyáltalán nem fogynak, sőt a tudomány előrehaladtával éppen sokasodnak – egyre megalapozottabbnak tűnik a kételkedés a keletkezés problémájára adott úgynevezett intelligens tervező típusú megoldásban. Ez pedig azt jelzi előre, hogy a lét alapkérdésére – tehát hogy miért a létezés van, miért nem a semmi – adható lehetséges válaszok keresése is radikális fordulatot vehet. Mint láttuk, erre a kérdésre eredetileg az a válasz formálódott ki, hogy létezik egy mindenható lény, aki megteremtette a világot annak minden teremtményével, és aki azóta is időnként beavatkozik annak érdekében, hogy elvárásai szerint alakuljanak a dolgok és események.

A mindenható lényre alapozott, a legtöbbek által természetesnek tekintett megoldás arra épül, hogy ez a mindenható lény öröktől fogva létezik. Mondhatnánk, hogy ez a minimum, ami elvárható egy mindenhatótól, de azért ez mégis csak egy feltételezés. Ám ennek elfogadásával túljutottunk a nehezén: innentől kezdve a mindenható lény azt tesz vagy nem tesz, amit akar. Miután megtette a tőle telhetőt (megteremtette a világot), dönthet úgy, hogy magára hagyja, és a továbbiakban csak szemléli, hogyan működik, amit teremtett, és miként boldogulnak teremtményei. Bevégezve tehát, amit vállalt, a teremtést tökéletesnek tételezi, és a továbbiakban már nem avatkozik be: alkotói szabadságra megy. De dönthet úgy is, hogy folyamatosan beavatkozik a világ működésébe: új irányba fordít, megsemmisít, kipróbál, kijavítja, ami elromlott, jóváteszi azt, amit mások rontottak el. Mindvégig saját elvárásainak teljesülésén munkálkodik, és újraszabályozza a dolgokat, kiigazítva az általa teremtett lények hibáit és bűneit.

Isten vagy Anyag?

Az Isten-megoldás tehát az öröktől fogva létezés feltételezésén alapul, ám ezzel szemben felvethető egy másik kiinduló axióma: az öröktől fogva létező és saját törvényei szerint formálódó anyagi valóság feltételezése. A tudomány fokozatosan kerül egyre közelebb az öröktől fogva létező, sajátos anyag/tér/idő-szerkezetként elképzelhető világ megértéséhez, amely még csak részben feltárt belső törvényei szerint képes megszülni a rendszer elemi részecskéit. Ezek az egyszerű alkotóelemek kölcsönhatásba léphetnek egymással, így az elemi építőkockákból, amelyek a fizikusok kísérleteiben a hétköznapi szemlélő számára nehezen érthető módon egyaránt mutatnak részecske és hullám tulajdonságokat, egyre komplexebb konstrukciók alakulnak ki. Így születnek elemi részecskékből összetett anyagi szerveződések, amelyek korábban nem ismert tulajdonságokkal rendelkeznek.

A végső kérdésére adott két válasz tehát (Isten és az Anyag) egyaránt az öröktől fogva létezés axiómáján alapul. Az, hogy az azonos axiómából levezetett két létezésmodell közül melyiket tartjuk meggyőzőbbnek és melyiket fogadjuk el, különféle megfontolások alapján dönthető el. Az öröktől fogva létező Isten axiómáját elfogadva egy végtelen képességgel, határtalan erővel, mindent felülmúló akarattal és csak részben kifürkészhető szándékokkal rendelkező teremtőt kapunk. Ő végtelen képességeinek birtokában, afféle mesteremberként tervez, létrehoz, teremt, kialakít, nevelget. Saját elképzelései alapján megalkotja a dolgokkal, folyamatokkal és lényekkel benépesített világunkat. Ezt az általa teremtett valóságot részben vagy egészében az Ő akarata mozgatja, ez pedig kijelöli és egyben le is szűkíti teremtményeinek mozgásterét. Ez úgy is értelmezhető, hogy csak részben ismerhető korlátokat állít az ember szabad akaratának útjába. Más szemszögből azonban ez alapot ad a reménykedésre: ha az elvárásoknak megfelelően viselkedsz, elkerülöd a bajt, ha pedig mégsem, akkor fentről segítséget remélhetsz.

A szintén az öröktől létezés axiómáján alapuló Anyag-megoldás olyan valóságot kínál fel, amely az ember számára megismerhető, logikusan magyarázható elméletté rendezhető. Ez a valóság a tudományos elméletek alapján értelmezhető működésmódjából szükségszerűen következő folyamatok eredményeként, bizonyos feltételek esetén, részecskéket képes „szülni”. A létrejövő részecskék kölcsönhatásba léphetnek egymással, és ennek során egybekapcsolódhatnak bonyolultabb szerveződésekké, de épp így szét is válhatnak. A felépülés és a szétesés egyaránt a világunk alapszerkezetét tükröző matematikai struktúrákba rendezhető mozgástörvényeknek engedelmeskedve alakul. A világ struktúrájának önfejlődése során kiformálódó törvényeket a kutató szellem fokozatosan képes felfedezni. Az tehát, hogy mi és miért történik, az öröktől fogva való létezés feltételezését követően a tudomány módszereivel elemezhető. Így lépésről lépésre megérthető, miért pont ilyen a világ, miért éppen ilyen részecskék alkotják, miért az általunk megismert struktúrák alakultak ki benne, sőt választ kaphatunk akár arra a kérdésre is, hogy mi lehet a további fejlődés pályája.

A választás nehézsége

Te melyiket választanád? Az egyik lehetséges szempont a könnyebb befogadhatóság. Az Isten-megoldás narratívái – gondoljunk csak a Biblia, a Talmud szövegeire, az olyan ősi teremtésmítoszokra, mint az akkád Enúma elis vagy Hésziódosz Istenek születése című alkotására – könnyebben befogadhatók, mint a kvantummechanika valószínűségi értelmezésének matematikai modellje. A teremtés könyveiből kiolvasható történetek emellett, bár sok érthetetlen borzalommal is szembesítenek, a végső reményt kínálhatják a bizonytalanság és válságok között őrlődő embernek. Miközben ezek a szempontok nagyon is megfontolandók, a tudományos megközelítés meggyőzőbbnek és intellektuálisan érdekesebbnek tűnik, hiszen az a természetben és a társadalomban felbukkanó egyre újabb rejtélyek vizsgálatára késztet, és azzal biztat, hogy a világ megismerhető.

További megfontolandó szempont, hogy az Isten-megoldásban a teremtőnek időközönként be kell avatkoznia, ami arra készteti, hogy megoldást konstruáljon teremtményeinek és rávezesse őket, hogy alkalmazzák. Látván például az állatok szegényes létét, megteremti a tudattal és morális mérlegelés képességével rendelkező lényt, Ádámot. Amikor pedig szembesül azzal, hogy milyen szomorú a magányos Ádám, teremt számára egy hű társat, Évát, ami egyben lehetővé teszi, hogy az ember sokasodjon. Vagyis, Isten, ha akarja, ha nem, folyamatos teremtésre kényszerül. A jelek szerint ez a hívőket egyáltalán nem zavarja, ellenkezőleg: biztatónak érzik a nem szűnő gondoskodás tudatát, és éppen azt vetik a szkeptikus tudósok szemére, hogy a tudományos világnézet egzisztenciálisan lehangoló. Ahogy Michael Shermer, a Szkeptikusok társaságának igazgatója írja Hogyan hiszünk? című könyvében: „Isten nélkül – kérdezik meg tőlem – hol a poén?”

A másik, anyagi természetű megoldás viszont mindent rábíz a szerveződéseket és mozgásukat vezérlő törvényekre, így a valóságban rejlő lehetőségek egyfajta önmozgás formájában bomlanak ki, és így jönnek létre a létezés egymásra épülő lépcsőfokai. Ennek az önkonstrukciónak a szabályait az ember megértheti, sőt akár irányítani is képes. Az egymásra épülő létszintek felépülése, világunk megtapasztalt csodálatos formái és lényei magából a világból magyarázhatók, nincs szükség intelligens tervezőre, sőt a lét működését megértve akár mi magunk is teremthetünk. Ez azonban felelősséget ró ránk: nemcsak létrehozni vagyunk képesek, de rombolni is. A szabadság és a felelősség elszakíthatatlan kapcsolata ugyanakkor további fontos érv az Anyag-megoldás mellett.

A szerző okleveles fizikus, a filozófiai tudományok kandidátusa, a Budapesti Gazdasági Egyetem tanára. További írásai a Qubiten itt olvashatók.

https://qubit.hu/2023/01/15/isten-nelkul-hol-a-poen

51 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://offforever.blog.hu/api/trackback/id/tr4918100064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

s 2023.04.13. 22:16:36

Érdekes felvetés, hogy miért létezik a valami a semmi helyett. Erre ott volna az antropolgiai érv, ami szerint az ember olyan világokról tudhat csak, amiben elképzelhető értelmes élet, és ez nyilván egy megszorítás az összes létező világot tekintve. A semmi ezen az alapon nem megismerhető. Ám az emberi absztrakció túljut ezen a problémán. Az általunk ismert világban mindennek van ellentéte, ezért az értelem azt tételezi fel, hogy a létezésnek magának is van ellentéte, ez volna a semmi. Azonban az, hogy valami elgondolható, még nem garancia annak létezésére is. Ahogy cinikusan mondani szokás: 'Minden tévedésnek van annyi köze a valósághoz, hogy legalább egy ember fejében létezik.' Ezzel nem jutottunk sokkal közelebb a semmi fogalmához, hacsak annyit nem mondunk, hogy ez egy értlem alkotta fogalom. Van ezen kívül más is. Például ott van az egyenlőség, amit a tudományok azzal a meggyőződéssel használnak, mintha legalábbis létező dologról lenne szó. A valóságban azonban ez nem létezik. Az egyik tojás mindig kisebb (vagy nagyobb) a másiknál. Az értelem kellett annak kigondolásához, hogy mi lenne, ha nem így lenne. El kellett képzelni egy addig tapasztalt dolog (egyenlőtlenség) ellentétét, de senki nem tudja, hogy ez az új fogalom (egyenlőség) létezik -e egyáltalán. A semmivel hasonló a helyzet. Nagyon sok dologgal hasonló a helyzet. Nem lehet eldönteni, hogy a fogalmaink léteznek -e, vagy sem. Az tény, hogy jó szolgálatot tesznek a világ megismerésében, de ez a legtöbb, amit állíthatunk róluk. Sem bizonyíték, sem cáfolat nincsen erre vonatkozóan.

A vallásról pedig annyit. Ha Isten léte bizonyítható lenne, az elvenné a hit lehetőségét. Arról nem is beszélve, ha cáfolná valaki a létezését, az még annál is inkább. Nem hihetem hogy 2+3=5. Az ellenkezőjét sem hihetem. Azért nem, mert tudom, hogy annyi, és a tudásom elveszi a szabadságomat, hogy higgyek bármit is ezzel kapcsolatban. A vallás egy indokolatlan elköteleződés Isten léte mellett. Az ateizmus pedig a másik irányú elköteleződés. Ha létezik szabad akarat, ez mindig meg fog maradni. Az előre elrendeltséggel szemben a szabad akarat megköveteli ennek a kérdésnek az eldöntetlenségét.

jaegtoer 2023.04.14. 04:19:11

Összegezve: A semmiből nem lesz valami, mindazonáltal a semmi is valami.
[[ :-) ]]

látjátok feleim szümtükkel 2023.04.14. 08:42:37

Nemrégen olvastam valahol, és viccnek szánták, pedig nem az.

Kérdezik a hívőt, hogy hisz istenben? Válasza igen. Megkérdik hisz az unikornisban? Válasz nem. Miért? Mert még nem láttam.

A kérdések és a válaszok az emberi agy termékei. Azt nem tudjuk, hogy az állatvilágban vannak-e kérdések és válaszok, de azt igen, hogy a csúcsragadozó kérdez és válaszol. Az állat/növény a létfenntartásáért küzd, az ember ezen túllépett, nem kell pirkadattól sötétedésik a létfenntartásért közdenie. Emiatt a felszabadult időben unatkozik, és ezt az időt el kell tölteni valamivel. Minél több ember él a Földön, annál több időt kell kitölteni ( így szaporodik az idő ), akár van értelme, akár nincs. Ebbe belefér a szabad akarat és a semmi létezése. Is. Meg a köztévé személyzetestől, műsorostól, kormányostól.

taga20 2023.04.14. 17:45:46

@s: nem kell ezt túlbonyolítani!

besenyőpistabácsi elmagyarázza mindenkinek, hogy mi a stájsz:)))

www.youtube.com/watch?v=IEDzFLSKY-I&pp=ygUbYmVzZW55xZEgcGlzdGEgYsOhY3NpIHNlbW1p

s 2023.04.14. 19:04:26

REMÉNYTELENÜL

Lassan, tünődve
Az ember végül homokos,
szomorú, vizes síkra ér,
szétnéz merengve és okos
fejével biccent, nem remél.

Én is így próbálok csalás
nélkül szétnézni könnyedén.
Ezüstös fejszesuhanás
játszik a nyárfa levelén.

A semmi ágán ül szivem,
kis teste hangtalan vacog,
köréje gyűlnek szeliden
s nézik, nézik a csillagok.

Vas-színű égboltban...

Vas-színű égboltban forog
a lakkos, hűvös dinamó.
Óh, zajtalan csillagzatok!
Szikrát vet fogam közt a szó - -

Bennem a mult hull, mint a kő
az űrön által hangtalan.
Elleng a néma, kék idő.
Kard éle csillan: a hajam - -

Bajszom mint telt hernyó terül
elillant ízű számra szét.
Fáj a szívem, a szó kihül.
Dehát kinek is szólanék - -

1933. március

Attila

taga20 2023.04.14. 19:40:58

@s: ahogy látlak, de nagyon bírod józsefattilát.

az egyik legjobb a háromból;)

u.i.: ö a negyedik, de ő is jó.
és még személyesen ismerte attilát.

www.youtube.com/watch?v=OAq6fSg6_48

s 2023.04.14. 23:21:30

@látjátok feleim szümtükkel: A költészet kvantumfizikája. Egy csipetnyi pszichoanalízissel fűszerezve. Remek.

s 2023.04.14. 23:31:53

@taga20: Erős. Amilyennek az igazán nagy versnek lennie kell. Egymás kortársai voltak, egy letűnt kor kedves gyermekei. Faludyt hallottam Attiláról mesélni. Döbbenet, hogy volt valaki itt velünk együtt, aki még személyesen találkozhatott egy legendával.

látjátok feleim szümtükkel 2023.04.15. 10:34:05

@s:

Az agy. Költői tollal festve.

Szabó Lőrinc - A homlokodtól fölfelé

A homlokodtól lefelé,
ha jött érzékiség, akármi,
egész testedben mindenütt
jó cinkosra tudott találni.
Milyen gyöngeség, hogy soha
nem volt olyan jó örömöd,
mint húsodat felejteni
más húsok ajkai között!

S nem nézed-e irtózva most,
hogy mily hiú és ostoba
a kedvek s nedvek részegen
üdvözölt paradicsoma,
a szép állat, amely nem is
szép tán, csak a te pokoli
kéjed önzése kényszerít,
hogy hízelegj s hazudj neki?

Minden ellenség, ami él,
és csak mint prédáját szeret;
mind csak győzelmének örűl,
annak soha, hogy segitett.
Sírsz, mert idegen láthatár
borúl rád? Csoda kellene?
Mindig megbüntet valami,
ha rászorúlsz valakire.

Harminc év van már benned; óh,
harminc év, mennyi gyötrelem!
Harminc év, mennyi bujdosás!
Harminc év, mennyi, mennyi szenny.
Bujj el magadba, nyomorult:
egy még szent s tiszta, az agyad,
melyben a test számára csak
undor és megvetés maradt.

Füled és orrod szimatol,
megcsal, megoszt, elad a szád,
a kéz kinyúl, szemed bolond,
sajgó velőd csurranni vágy?
Ébredj! A piszok csalogat!
Vigyázz! Maradj a magadé!
Férfi, légy tiszta legalább
a homlokodtól fölfelé!

habakuk000 2023.04.15. 13:01:10

Nagyon jó, hogy verseltek, a mindennapokban nemigen jut az emberfia eszébe versesköteteket olvasgatni. Köszönet érte mindenkinek.

Az entrópia is lehetne az isten. Legalábbis számomra, mert ez a fizikai fogalom az, ami számomra mindig egy misztikum marad.

A versekért cserébe egy kis tavasz:
kepkuldes.com/images/ab4063e5918c3daf3b122a0a8f76d62d.jpg

Gazoló amióta csak a sós tavaknál képes biciklizni, nagyon eltévedt.

taga20 2023.04.15. 17:45:40

@habakuk000: gazoló tezsvérünk má nem szeret minket, mi viszont szeretjük őt:)))

ja és vers, hamá!

:)))

www.youtube.com/watch?v=sryRHUMPAoI&pp=ygUYdmVycyBtaW5kZW5raW5layBnYW54c3Rh

taga20 2023.04.15. 18:17:06

@s: tényleg döbbenet!

de lehet, hogy az unokád meg azt fogja mesélni 2050-ben, hogy a nagyfater meg még autogramot is kapott esterházypétertől;)

ilyen az élet! jön megy:)))

gazoló 2023.04.15. 21:49:12

@taga20:

'nyádcsája nem szeret,nézd mit találtam nektek))

youtu.be/1FqFiVxM2dM

taga20 2023.04.15. 21:56:13

@gazoló: nigger tezsvérem, én félik cigány vagyok, ezé ez a humuszom:)))

www.youtube.com/watch?v=s6gAmC-fTTc

u.i.: hol afaszba voltál faszkalaptezsvérem?!:)))

gazoló 2023.04.15. 22:00:58

@habakuk000: DDD

majd jövök nemsokára,mekhalni sincs időm))
még az epreidet is lezabálom,hiába van fokhagymás ördögűzés között)
jobb ha ráállítod a kuttyaidat mert éjszaka fogok ráuszulni)) tejszínhabpisztollyal érkezem)
....

kepkuldes.com/images/13293a743175de4486e4295db1e75c59.jpg

taga20 2023.04.15. 22:06:10

@gazoló: "majd jövök nemsokára,mekhalni sincs időm))"

erre eszt tolod!:

kepkuldes.com/images/13293a743175de4486e4295db1e75c59.jpg

szeretlek mekmiegyméás, de kapbe!:))

gazoló 2023.04.15. 22:15:41

@taga20:

nyomorult egy szar ország lettünk,gondolva a kilátóinkra,'tanösvényeinkre,az elejtett farkasra és a cinikus hazug fidernyák csürhére!
azt sugdossák az a kispöcsű véglény boltpéterrel vadászgat,vmi rokona meg főbíró!

milyen vadász az ilyen?
hol vannak már régi nagy vadászaink Kittenberger,Fekete István?
ezek nyomorultak!

gazoló 2023.04.15. 22:19:22

@habakuk000:

vers

Kiss Judit Ágnes - A diktátor
1.
Nem lehet leváltani.
Haláláig semmi nem mozdul.
Pusztulásáig pusztulunk.
(A diktátorok soká élnek.
Utánuk az özönvíz.
Hosszú idő, míg
a nyomukat is elmossa.)

Fejére teszi a koronát,
és füves legelőkre terelgeti nyáját
az emberi jogok rögös ösvényeiről.

Nincs hova futnunk.
Idegen tengerek partján is
rajta rágódnánk,
ő rágna rajtunk,
országunk férge.

Ledönteni, mint eleven szobrot.
Beolvasztani, aztán
harangot önteni belőle.

2.
A diktátort ismertem kiskorában.
Az apja szíjjal verte. Rettegett.
Aztán egy napon egy botot kapott fel,
s ütni kezdte a többi gyereket.

Sírt és könyörgött, mikor megbüntették,
de sűrűbb lett benne a gyűlölet,
és megtanulta, mindig a nagyobb üt,
s győzni csak teljhatalommal lehet.

Ravaszabbá vált. Játéknak álcázta.
Volt rendőr, hóhér – ölt és élvezett,
de végig egy cél lebegett előtte:
hogy egyszer úr lesz mindenki felett.

Én láttam még félelmet a szemében,
a legtovább ez volt szerethető.
Sokáig vártam, mikor rég nem volt más,
csak hatalom, csak rideg, nyers erő,
soká figyeltem, hogy a megalázott
régi gyerek mikor bukkan elő.

De már nem élt. Már csak a bosszúvágya
szakadt ránk, mint tűzvészben a tető.

Azt hirdették, hogy példás a családja.
Azt suttogták, gyerek-és nőverő,
hisz kínzott minket is, s mi lapítottunk,
mint csontban a pusztuló csontvelő.

Azt a kisfiút földdel egyenlővé
tették. Sóval behintve a romok.
S a diktátorból kipergett az ember –
ujjaim közül a száraz homok.

3.
A diktátor nem mer lemenni a boltba,
hogy vegyen egy kiló kenyeret.
Kapszulás kávét iszik, annyira
retteg a mérgezéstől.
Nem tudja már, milyen volt presszót inni
a vonatra várva egy restiben.
Autóval jár. Kopasz sofőrje van,
és kigyúrt testőrei.
Nem mer
átsétálni a széles sugárúton,
vagy futni egyet a közpark rekortánján.
atlétában és rövidgatyában.

A golyóálló mellény kényelmetlen,
a fölötte hordott ing-zakó meleg,
fülledt testén csorog az iszonyat
verejtéke, a rémálmok, és a
hazugságok ecetszagú nedve,
és estére az alsónadrágjában
kihűlt tócsává kocsonyásodik.

s 2023.04.16. 01:11:00

@taga20:

Azt mondják

Mikor születtem, a kezemben kés volt –
azt mondják, ez költemény.
Biz tollat fogtam, mert a kés kevés volt:
embernek születtem én.

Kiben zokogva bolyong heves hűség,
azt mondják, hogy az szeret.
Óh hívj öledbe, könnyes egyszerűség!
Csupán játszom én veled.

Én nem emlékezem és nem felejtek.
Azt mondják, ez hogy lehet?
Ahogy e földön marad, mit elejtek, –
ha én nem, te megleled.

Eltöm a föld és elmorzsol a tenger:
azt mondják, hogy meghalok.
De annyi mindenfélét hall az ember,
hogy erre csak hallgatok.

1936. nov.–dec.

Attila

s 2023.04.16. 01:12:25

@látjátok feleim szümtükkel: Nehéz élete volt neki is. Ez a vers egy nehéz szakaszban született.

s 2023.04.16. 01:29:50

@taga20: Nehéz lenne. Az igazság ebben a töménységben szívbe markoló. Briliáns alkotás. A vers, a fordítás, a feldolgozás.

habakuk000 2023.04.16. 06:45:51

@gazoló: Jól van, tudjuk, hogy az Óperencián túl szórakozol.:)
Ez az Inn?

taga20 2023.04.16. 08:58:56

@s: és az a legszívbemarkoló, hogy még le se kellett fordítani, me faludy írta;)

jaegtoer 2023.04.16. 09:38:52

@gazoló:

Nem, nem, nem az egész ország. Csak szar úszik-lubickol a felszínén.

habakuk000 2023.04.16. 09:46:35

@jaegtoer: Nem értek egyet veled. A hét eseményei is azt mutatják, ha megszorítják akkor orbán behúzza a farkát és meghátrál, mert egy gyáva fos. ( kémbank, ukrán gabona import tilalom )

Szóval ha az ország szolidáris és tisztességes lenne, nem csupán irigykedne, hogy ők bezzeg lophatnak mi is szeretnénk, akkor orbán és az ország nem lenne az, ami.

A szégyenünket nem kell orbánra fogni, az igenis a miénk.

jaegtoer 2023.04.16. 11:03:24

@habakuk000:

Elég gyenge lenne a pozícióm ebben a vitában:-) (de legalább megpróbáltam:-)

habakuk000 2023.04.16. 11:46:46

@jaegtoer: :)
A kémbank elleni tüntetésre mentem ki utoljára, csalódás volt egyébként, mert a főszereplők politikusi része úgy viselkedett mint celeb egy falusi hakni mulatságon.

Egyszerűbb feladni és pampogni a kertben a spenótoknak, mint eljárni és csalódni folyamatosan, hogy mennyire nem érdekel senkit semmi....

taga20 2023.04.16. 11:55:58

@habakuk000: "A kémbank elleni tüntetésre mentem ki utoljára"

bakker, ott voltam én is a párommal!

ha tudom, hogy ott vagy, elkurjantottam volna magam, hogy hol vagy haba:)))

habakuk000 2023.04.16. 12:23:20

@taga20: Emlékszem, de nem láttalak. Pedig direkt kutyákkal mentünk, hogy ki tudják szagolni az érdi vidéki vagányt.

s 2023.04.17. 00:28:37

@taga20: :-) Valóban. Rászedett az öreg harcos. Villon szerű volt.

gazoló 2023.04.17. 17:45:39

@jaegtoer: DDD
gondolva rogán pofátlan tagadására a parlamentben,hogy nem ismeri a végrehajtók börtönből irányító főnökét vagy szíjjas moszkvai csicskulásaira,hogy csak az utóbbiakat említsem,egyet kell értenem.
ráadásul "élnek itt csecsszopók"de sajnos egyre több "f@sszopó" is.

gazoló 2023.04.18. 11:55:58

@habakuk000:

youtu.be/f58vTbAyllg

az idei május elsejét az égi tabánban játssza Ádám! egy hete
a Jethro tull szünetében még beszéltem vele!

habakuk000 2023.04.18. 17:23:31

@gazoló: Az első élő koncertem a Mini volt.
Középiskolás voltam, nem most volt.

Lassan azt fogjuk észrevenni, hogy sűrűbben halnak az ismerősök.
Tiszta szerencse, mert nem kell annyi nyugdíjat előteremteni a ner-ifjoncoknak.

gazoló 2023.04.18. 23:40:38

@habakuk000:

"Tiszta szerencse, mert nem kell annyi nyugdíjat előteremteni a ner-ifjoncoknak"

a vagyonkezelő meghitt melege és a kuratóriumi tagságaik mellett gondolod rászorulnak?
ezek évtizedekre bespájzzolnak a családjaiknak (
....
...Ádám viszont többet érdemelt volna még a Kossuth díjnál is!
de már mindegy is..zenéi,kedves személyisége örökre itt maradnak!

jó éjt népek!

gazoló 2023.04.19. 11:03:09

@gazoló:

ez véletlen és az éjszaka))

gazoló 2023.04.26. 07:31:59

@taga20:

ádehogy édestestvérem!

Kiss Judit Ágnes

Szó

Hazádból, hogyha még bírod,
Ne menj el, ó, magyar.
Hogy menekülj, lesz mindig ok,
És mindig, hogy maradj.

Itt áldozat, s vajon mi ott?
Bevándorló lehetsz,
Nem tudhatod, végül melyik
A súlyosabb kereszt.

Ez a föld régóta ugar,
Terméketlen, sivár,
De van még, ki zenét szerez,
És színházat csinál,

Szeret és harcol semmiért,
Mert másként nem tehet.
Hogy itt vagy, erőt ad nekik,
S ők itt vannak veled.

Lehet, hogy nem jön jobb soha,
Ki itt él, mélyrepül.
Megúszhatják a vétkesek,
S te bűnhődsz vétlenül,

Míg annyi jóval van tele
A másik serpenyő,
Ha baj van, ki ne mentené,
Ami még menthető?

De itt van szükség rád nagyon,
Sötétben lenni fény,
Hogy fölemeld, ki megrogyott,
És bátorítsd, ki fél.

Maradj, mert meg kell védeni,
Kinek nincs is hova,
Legyen szegény, hajléktalan,
Zsidó, meleg, roma,

Vagy bárki más, aki alól
Kihúzták a talajt.
Légy fül, ha semmit nem tehetsz,
Ki hallja még a jajt.

Ez frontvonal, ez harcmező,
S még így is otthonod,
Rád simul minden rég bejárt
Tered, kamaszkorod.

Taposhatnak röhögve mind
Az összes elveden,
De szétolvadnak a szavak
Az anyanyelveden.

Ne hidd, hogy semmi eszközöd,
Fegyver vagy te magad,
Mind különleges ügynök az,
Ki mégis itt marad.

Maradj tövisnek, bőr alatt,
Ha bírod még, magyar,
Légy viszkető seb, mit a kéz
Álmában is vakar.

Itt áldás is, másutt csak egy
Bevándorló lehetsz.
Ki mondja meg, végül melyik
A súlyosabb kereszt?

látjátok feleim szümtükkel 2023.04.26. 08:35:25

@taga20: @gazoló:

Bizonyított tény, hogy minden civilizácó eléri előbb-utóbb a csúcspontját. A változás/összeomlás pedig úgy néz ki, hogy az uralkodó elitet elzavarja a nép, és nem a népet az uralkodó elit.

Erre mondja a magyar, hogy hol kerék, hol talp.

taga20 2023.04.27. 20:36:43

@látjátok feleim szümtükkel:

"Erre mondja a magyar, hogy hol kerék, hol talp."

szümtük, azon gondolkodom, hogy vagy te nem vagy magyar, vagy én nem;)

te ezeket a mondásokat, mikor találod ki?

látjátok feleim szümtükkel 2023.04.27. 21:48:53

@taga20:

Nem tehetek róla, hogy nem ismerd a magyar szólásokat, mondásokat. Vehetsz ilyen témájú könyvet, és megokosodhatsz.

taga20 2023.04.28. 17:19:35

@gazoló: küszöbtezsvérem, kicsit osztom a véleményedet, de van még remény.

itt van a fehérnindzsa budapesten, és mindenkit lerendez.

még bájerzsoca is becsicskult:)))

uploads.disquscdn.com/images/c3c5178ebddcc074e38b82d0ad33c378e1084199b7ea85ab890996ee4675afc5.jpg

taga20 2023.04.28. 18:41:47

@látjátok feleim szümtükkel:

szümtük, ép elég, hogy téged ismerlek:)))

zenét szoktál zsákfalulakó?

nesze egy jó!: (vigyázz, me szövegcentrikus)
bármit is jelentsen ez:)))

www.youtube.com/watch?v=U13baBe-btg&pp=ygUZcmFtbXN0ZWluIHNvbm5lIGxpdmUgMjAyMg%3D%3D
süti beállítások módosítása