He?

Bolondok hajóján : zene mellett, minden "behozott" és magánvélemény, esemény, történet, téma ütközhet az Életről. Szabadon. (Még!) :-DDD

sörcsap nagybaszónak

Miva'?

 

 

És a főd forog tovább!

 

Beszótak:

Esik-e wazze?


Számojjá csapos!

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

R.I.P.: Meghalt Dmitrij Hvorosztovszkij

2017.11.23. 06:30 guma

2013 nyarán a moszkvai Vörös téren hétezer-ötszáz ember előtt énekelt áriákat és duetteket az operavilág két csillaga, Anna Netrebko és Dmitrij Hvorosztovszkij. A sportos alkatú, 1962-ben született sztárbariton kedvelt ruházata a farmernadrág és a póló, de a színpadon is a természetesség híve. A nemcsak bársonyos hangjáról, hanem jellegzetes ősz hajáról is felismerhető művészt a People magazin a világ ötven legszebb férfija közé választotta.

Hvorosztovszkij 1989-ben lett nemzetközileg ismert, amikor megnyerte a cardiffi BBC Singer of the World elnevezésű versenyét, maga mögé utasítva Bryn Terfelt. Ma már az orosz opera-főszerepek világszerte keresett előadója, a New York Times szerint egyenesen Csajkovszkij Anyeginjének megformálására született, de Verdi Traviatájában is bámulatos sikersorozatot könyvelhetett el az idősebb Germont megformálójaként.
A New York-i Metropolitan, a londoni Covent Garden, a Berlini és a Bécsi Állami Opera, a milánói Scala visszatérő vendégművésze abból a repertoárból énekel a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, amelyben aligha akad nála jobb előadó. Az a zenekar kíséri, amelyet 1936-ban alapítottak, ám politikai okokból csak 1991-ben szerezhetett nemzetközi hírnevet. A Jekatyerinburgban működő Uráli Filharmonikusok a legnagyobb orosz művészekkel adtak és adnak koncerteket - évente százat -, olyan kiválóságokkal, mint Emil Gilelsz, Borisz Berezovszkij, Gyenyisz Macujev, Gidon Kremer, Msztyiszlav Rosztropovics, Natalia Gutman és Valerij Gergijev. A koncert dirigense, Dmitrij Lissz több mint két évtizede irányítja az együttest, a nagy múltú orosz karmesteri hagyományok letéteményeseként.

Agydaganata van, minden nyári fellépését lemondta az orosz operaénekes

Az 52 éves bariton honlapján olvasható közlemény szerint egy ideje súlyos egészségi problémákkal küszködik, és nemrég agydaganatot állapítottak meg nála. Az énekes még ezen a héten megkezdi a terápiát, és nagyon derűlátó a jövőt illetően.

Agydaganata miatt minden nyári fellépését lemondta Dmitrij Hvorosztovszkij orosz operaénekes. Az 52 éves bariton honlapján olvasható közlemény szerint egy ideje súlyos egészségi problémákkal küszködik, és nemrég agydaganatot állapítottak meg nála. Bár hangképző szervei normálisan működnek, a tumor súlyosan érinti az egyensúlyérzékét, ezért augusztus végéig nem vállal fellépést.

A szerdai keltezésű közlemény szerint az énekes még ezen a héten megkezdi a terápiát, és nagyon derűlátó a jövőt illetően.

Hvorosztovszkijnak egyebek mellett június 27-én, Münchenben kellett volna fellépnie egy Anna Netrebkóval és Jonas Kaufmann-nal közös nagy szabadtéri koncerten, de várták Monte-Carlóba és Kaliforniába is az elkövetkező két hónapban. 

A müncheni Königsplatzon tartandó, Gipfeltreffen der Stars (A csillagok csúcstalálkozója) elnevezésű szombati gálán Thomas Hampson amerikai bariton helyettesíti a szibériai születésű orosz operacsillagot. 

Hvorosztovszkij hivatalos honlapja szerint az énekes legközelebb szeptember 25-én lép színpadra a New York-i Metropolitanben, A trubadúrban Anna Netrebko oldalán, október 29-én pedig a Kremlben ad koncertet.

2015. június. 25

Meghalt az egyik leghíresebb baritonénekes, Dmitrij Hvorosztovszkij

Fotó: Robert Atanasovski / AFP

Ötvenöt éves korában, november 22-én meghalt Dmitrij Hvorosztovszkij bariton operaénekes. „Két és fél évet küzdött a rákkal, ma pedig békében, családja körében meghalt Londoni otthonában” – olvasható a Facebook-oldalán.

Hvorosztovszkijnál 2015-ben diagnosztizáltak agydaganatot, amelyből hosszas kórházi kezelés után felépült, majd újra színpadra is állt, 2016 decemberében azonban bejelentette, hogy koncerteket továbbra is ad, de teljes operaelőadásokat nem vállal a közeljövőben – írta a Papageno májusban, amikor a művészt újra kórházba kellett szállítani, akkor azonban csak egy vállsérülés miatt.

Dmitrij Hvorosztovszkij Szibériában született, és 1989-ben vált világhírűvé, amikor legyőzte Bryn Terfelt, és elnyerte a Singer of the World címet Cardiffban. Azóta a világ egyik legnagyobb baritonénekeseként tartották számon. Budapesten legutóbb 2016-ban lépett fel.

https://index.hu/kultur/2017/11/22/meghalt_az_egyik_leghiresebb_baritonenekes_dmitrij_hvorosztovszkij/

Meghalt Dmitrij Hvorosztovszkij

Az orosz sztárénekes, az "opera Elvis Presley-je" 55 éves volt. Június óta agytumorral kezelték egy londoni kórházban.

Dmitrij Hvorosztovszkij utolsó fellépését idén július 5-én adta a londoni orosz nagykövetésen, ahol Borogyin, Glinka, Csajkovszkij és Rahmanyinov dalait és áriáit énekelte. Magas termetével és szőke hajával az énekes különleges jelenség volt az opera világában, mindenki rajongta, a People magazin pedig az 50 legszebb ember közé sorolta. Az Elle magazin ragasztotta rá az "opera Elvise" nevet. Hvorosztovszkij  Fotó: Pavel Antonov

1962. október 16-án született Szibériában. Nem a klasszikus műfajban kezdett: mielőtt debütált volna Verdi Rigolettójában, heavy metalt énekelt. 1987-ben első díjat nyert az orosz Glinka Énekversenyen, a következő évben pedig a Toulouse-ban.

1989-ben tett szert nemzetközi hírnévre, amikor megnyerte a Cardiff Singer of the World versenyt, és felülmúlta a helyiek kedvencét, Bryn Terfelt. Handel Ombra mai fu című áriáját énekelte, illetve a Don Carlos részleteit.

Ugyanebben az évben a nizzai operaházban A pikk dáma című Csajkovszkij-operában debütált nyugaton. 1993-ban lépett fel először Amerikában, Chicagóban.

Az egész világot meghódította, legismertebb produkciója az Anyegin volt, a New York Times kritikusa szerint erre a szerepre született.

November 22-én hunyt el, két éve küzdött rákkal. Korábban többször is halálhírét keltették, ezek egy részét maga a baritonénekes cáfolta meg. Most a család egy közösségi oldalon tudatta a hírt.

http://fidelio.hu/zenes_szinhaz/2017/11/22/meghalt_dmitrij_hvorovsztovszkij/

Az aranybariton

"Hvorosztovszkij nemcsak a világ legnagyobb baritonistája, de kivételesen vonzó külsővel is rendelkezik. Az operában hol választékos Don Juan, hol Figaróra emlékeztető, szélhámoskodó, közönséges szerető. A koncertjein helyet foglaló hölgyeket lenyűgözi jellegzetesen orosz megjelenése, érzelmektől átitatott éneklése pedig képes elvenni az érzékenyebb hallgatók eszét." (Miami Herald)

Igen, erre vártunk! Így sóhajtott fel a vitriolos tolláról ismert New York-i zenekritikus a Met 2015-ös szezonnyitó Trubadúr-előadásán, amelynek szenzációja a súlyos betegség miatt szükségessé vált kezelésből visszatérő Dmitrij Hvorosztovszkij Luna-alakítása volt. Azt is hozzátette: „ez az, amiért érdemes operába járni.” Ahogy az énekes megjelent büszkén és elegánsan a napóleoni egyenruhában, zúgó tapsvihar, szűnni nem akaró bravózás fogadta. A kiművelt baritonjával és szibériai termetével az egész színpadot besugárzó művész fokozatosan lépett ki a szerepből, hagyva, hogy arcán szétterüljön a mosoly. Az előadás végén fehér rózsák tömege és a Leonorát éneklő muzsikus barát, Anna Netrebko könnyzápora köszöntötte.

Április 2-án Dmitrij Hvorosztovszkij az Uráli Filharmonikus Zenekarral lép fel a Müpában, vezényel: Dmitrij Lissz.

Az Orosz Hang, az aranybariton, az orosz zene egyik legértékesebb „exportterméke” tősgyökeres szibériai. Krasznojarszkban született 1962-ben, s a családi legendárium szerint már négyévesen énekelt. Nem csoda: vegyészmérnök apjának szép színű baritonja volt. Ezenfelül gyönyörűen zongorázott. Házukban mindig szólt a muzsika. Számos ritkaságot tartalmazó, híres lemezgyűjteményük volt. Ott sorakozott Tito Gobbi, Enrico Caruso, Maria Callas, Ettore Bastianini, Fjodor Saljapin, Mario Lanza és több más neves énekes albuma is. A zeneiskola után azonban Dmitrij először tanárképző főiskolára jelentkezett, s kezdetben zenepedagógusként dolgozott. Végül mégis felvételizett a jelentős presztízsű helyi művészeti iskolába, ahol Jekatyerina Konsztantyinovna Jofel osztályában elsajátította az operaéneklés alapjait.

Hogy miért nem Moszkvába ment, ahová egyébként évek óta vágyott? A féltett egykét nem engedték a szülei: nem szerették volna, ha a nagyvárosi veszélyeknek kitéve eltékozolja tehetségét.

Harmadévesen már a városi opera- és balettszínház szinte minden zenés színpadi produkciójában fellépett: hallhatta a közönség a Pikk dáma, a Jolanta, a Traviata, az Anyegin, a Faust és a Bajazzók előadásain. 1987-ben megnyerte az énekesek összoroszországi versenyét, majd néhány hónappal később a Bakuban megrendezett Glinka Összszövetségi Verseny győztese lett. Hamarosan rendszeresen turnézott Oroszország és más szövetségi köztársaságok városaiban. 1988-ban övé lett a toulouse-i énekverseny fődíja, 1989-ben a BBC Cardiff Singer of the World nemzetközi verseny nagydíjasa lett. Ezzel a győzelemmel kitárult előtte Európa és a nagyvilág: Berlin és München operaházai, a Covent Garden, a milanói Scala, a New York-i Metropolitan, és természetesen továbbra is a nagy orosz zenés színházak, a Mariinszkij és a Bolsoj lettek sikerének színhelyei.

Ő lett „az” orosz énekes, aki még a Vörös téren is szólókoncertet ad. Repertoárján Bellini, Verdi, Rimszkij-Korszakov, Rossini, Csajkovszkij, Leoncavallo művei szerepelnek – és énekel népdalokat, románcokat, dalciklusokat is. Otthon érzi magát Oroszországban, de Angliában is, ahol évek óta él. „Énem jelentős részét alkotják az orosz hagyományok, jelen vannak mindenben, amit jól csinálok. De már egészen kozmopolita lettem. Azt is mondják, olyan a hangom, mintha olasznak születtem volna.”

Az agydaganattal kezelt bariton ősszel betegsége ellenére is vállalta a fellépést a New York-i Metropolitanben. Olvassa el a részleteket visszatéréséről és betegségéről.

Abban a programban, amelyet április 2-án, a Müpa pódiumán szólaltat meg, Hvorosztovszkij magával hozza otthonát: szülőföldje zenekarával áll a közönség elé, műsorának első részében csak orosz műveket szólaltatva meg. 2015 januárjában debütált az énekes Rubinstein Démonjában, a kísérteties-romantikus szerelmi operában, amelynek szövegkönyve Lermontov napkeleti elbeszélése alapján készült. A Démon – a világtól elidegenedett költő jelképes alakja – letaszíttatik az égből, s a földre szállva beleszeret Tamarába, a kaukázusi Gudál herceg leányába. Elveszejti annak vőlegényét, és csókjával megöli a lányt.

Az egyik legrégibb orosz együttes

Az Uráli Filharmonikus Zenekart a híres orosz karmester, Mark Paverman alapította 1936-ban – akkor még a Szverdlovszki Rádió állandó zenei együtteseként. Az azóta is a városban (mai nevén Jekatyerinburgban) működő zenekar az egyik legrégibb vezető orosz szimfonikus együttes, amellyel megalakulásának pillanatától az egykori Szovjetunió legrangosabb karmesterei, szólistái, zeneszerzői dolgoztak együtt. 1991-től folyamatosan turnézik külföldön is, 1992-ben vette fel mai nevét. A pultok mögött száz muzsikus foglal helyet, akik évente mintegy száz önálló hangversenyt adnak.

A Nemzeti Galériában látható a Jekatyerinburgi Szépművészeti Múzeum egyedülállóan teljes avantgárd gyűjteménye. Kattintson a képekért.

Az Uráli Filharmonikus Zenekar a kétezres években európai fellépések tucatjain adott bizonyságot technikai felkészültségéről, muzikalitásáról, amelyről a legrangosabb szaklapok is elismeréssel nyilatkoztak. Olyan szólistákkal dolgozott együtt, mint Borisz Berezovszkij, Gyenyisz Macujev, Gidon Kremer, Vlagyimir Szpivakov, Msztyiszlav Rosztropovics, Natalija Gutman, Valerij Gergijev.

Csajkovszkij operája, a Puskin-novella nyomán komponált Pikk dáma immár negyedszázada Hvorosztovszkij repertoárjának állandó része. Tomszkij csodálatos balladája, amelyet talán soha senki nem énekelt szebben, mint ő, végzetes események sorát indítja útjára. A műsor orosz fejezetét az Igor herceg részlete zárja: az oroszok hősi énekét feldolgozó Borogyin-opera népzenére épülő dallamai újból alkalmat adnak arra, hogy Hvorosztovszkij teljes szláv pompájában megzengesse kiművelt, hősies, férfias hangját.

Akit Bernsteinhez hasonlítanak

Az egyik legizgalmasabb karmester-egyéniségként számon tartott Dmitrij Lissz Dmitrij Kitajenko tanítványa volt a moszkvai konzervatóriumban. 1995-ben megnyerte Zágrábban a Fiatal Karmesterek Első Nemzetközi Versenyét, és még abban az évben kinevezték az Uráli Filharmonikus Zenekar vezető karmesterének. 1998-ban Mihail Pletnyov felkérte, hogy az Orosz Nemzeti Zenekarban társkarmesterként dolgozzon vele. Kritikusai elsősorban elegáns stílusát és művészi kifejezőkészségét dicsérik, gyakran hasonlítják Leonard Bernsteinhez, különösen Csajkovszkij- és kortárs zenei interpretációit magasztalva. A Szentpétervári Filharmonikus Zenekarnál 1998-ban Csajkovszkij Patetikus szimfóniájával debütált. „Dmitrij Lissz a zenekar és a közönség feletti abszolút erő birtokában vezényelt. Az örökkévalósággal folytatott párbeszédet” – írta egyik kritikusa. 2011-ben meg kapta a legmagasabb orosz kitüntetést, amit művészeknek ítélnek oda: Oroszország Népművésze lett.

Műsorának csaknem teljes második, olasz részét repertoárjának legsikeresebb Verdi-szerepeiből állította össze. Az álarcosbál Renatója, A trubadúr Luna grófa, a Rigoletto címszerepe, az Otello Jagója: különböző jellemek és különböző hangok – noha mind baritonszerep. Az énekes valamennyivel képes azonosulni: „Az ember élete során maga is bonyolulttá válik, megtalál magában szinte mindent, amit a színpadi szerepek megkövetelnek.” A részletek kidolgozásában a művésznek a kamarazene és a dalok ismerete, szeretete segít. És persze az is, hogy Hvorosztovszkij türelmes, ki tudja várni a megfelelő pillanatot. Jago esetében például azt, hogy kiteljesedjenek mély regiszterének hangjai. A kellő magasság már korábban is megvolt, hiszen Hvorosztovszkij kezdetben tenoristának készült.

„A hangom tökéletes hangszer – szokta mondani. – Tudok olyan lírai lenni, mint egy tenor, miközben basszus szerepeket énekelek. A magas C-t nem tudom ugyan kivágni, de a H-m minden további nélkül megvan. Ezért, és csak ezért nem vagyok tenorista. De ahhoz, hogy Jagóként azt a bizonyos A-t kiénekeljem, magabiztos B-re, sőt H-ra van szükség. És ez nem probléma.”

Ez a hang valóban tökéletes. Erőteljes, telt, rezonanciadús. Felső regisztere valóban különleges adomány – ahogy Hvorosztovszkij impozáns testalkata is, amelynek köszönhetően felkerült az 50 legszebb ember exkluzív listájára is, amelyet a People Magazine állított össze. Ilyet álmodott maga Michelangelo is – büszkélkednek az oroszok, akik az énekest Oroszország és a legnagyobb orosz komponisták hangjaként emlegetik.

http://fidelio.hu/zenes_szinhaz/2016/03/27/az_aranybariton/

Dmitiri Hvorostovsky: A 2017 Met Opera Gala Surprise

Meghalt Dmitrij Hvorosztovszkij orosz sztárbariton

Ötvenöt évesen elhunyt szerda hajnalban Londonban Dmitrij Hvorosztovszkij orosz operaénekes - tudta meg a TASZSZ orosz hírügynökség a sztárbariton ügynökeitől. A világhírű operaénekes két és fél éve küzdött agydaganattal. Élete utolsó napjait egy otthonához közeli hospice-ban, de szerettei körében töltötte - tudatta közleményben a 21C Media Group, az énekes londoni képviselője.

Hvorosztovszkijnál 2015-ben diagnosztizáltak agyrákot, és abban az évben lemondta összes nyári fellépését a terápia miatt. A múlt év végén jelentette be "meghatározatlan idejű" visszavonulását az operaszínpadtól, hozzátéve, hogy betegségével összefüggésben egyensúlyi problémákkal küszködik, ami "rendkívül nehézzé" teszi számára a színpadi produkciókban való szereplést.

Koncerteken azonban továbbra is fellépett, a nagyközönség legutóbb idén júniusban az ausztriai Grafeneggben, Európa egyik legjelentősebb komolyzenei fesztiválján, a Dmitrij és barátai programban hallhatta, láthatta.

atv.hu/MTI

Dmitry Hvorostovsky and friends

Dmitrij Hvorosztovszkij – kiváló bariton, aki dicsőséget hoz Oroszországnak az egész világon. Férfi-szépség, a nők kedvence, Placido Domingo barátja, a megboldogult Luciano Pavarottié, Anna Nyetrebkóé, Igor Krutojé. Mindent megkapott ebben az életben, amit egy operaénekes megkaphat: hírnevet, gazdagságot, négy gyereket, meghívásokat a földkerekség legnevesebb operaházaiból, fiatal gyönyörű feleséget. De van mégegy álma: Verdi operájában az Othellót elénekelni. Miért éppen az Othellót? Mivel a forró szerelmet és a tomboló féltékenységet Dmitrij nemcsak hallomásból ismeri.

Dmitrij Hvorosztovszkij egy krasznojarszki családban született, ahol korai gyermekkorától opera szólt a lemezekről. Az édesapja Alekszandr Sztyepanovics foglalkozását tekintve vegyészmérnök, aki munka után minden szabad idejében zongorán muzsikált. Ez a zene iránti szenvedély és szerelem Dmitrijre is átöröklődött. Iskolái elvégzése után beiratkozott a Gorkij pedagógiai főiskola kórus tagozatára. Ezután pedig úgy tervezte, hogy a Művészeti Intézet kurzusára megy, ahol egy neves vokálpedagógus, Jekatyerina Jofel tanít. A krasznojarszki régióban mindenki tudja: ha helyesen és jól akarod megtanulni az éneklést, a „Jofel mamához” kell menned. Florance Illi beleszeretett a nős Hvorosztovszkijba, a felesége lett és szült neki egy fiút, Makszimot és egy lányt, Nyinát.

Hangképzés

– Mikor Dima eljött hozzám a kórus kar után, – emlékezik szeretettel a hangjában a 90 éves Jekatyerina Konsztantyinovna, – és megkért, hogy vegyem fel az osztályomba, akkor én elutasítottam, mert túl voltam terhelve – ott volt a végzős osztályom. Aztán mindenki elkezdett kérlelni miatta! A Dimin szülei is próbáltak rábeszélni, a tanárai a képzőből, még a régi zongorahangoló barátom is. Úgyhogy a végén feladtam és elkezdtük a foglalkozásokat. Elkezdtem nyesegetni, javítgatni. Ő meg erre nagyon bedühödött: „Hogyan, én talán semmit se tudok?!” Én meg azt válaszoltam neki: „Hát az a hang honnan jön?” A harmadik kurzus elejére viszont már tekintélyes haladást ért el. Képzeljék csak el: állt a zongoránál, én az osztályterem másik végében ültem – és elég volt egyetlen pillantásom, hogy vegye a lapot és úgy csinálja a dolgokat, ahogy kell! Aztán meghívták, hogy lépjen fel egy szimfonikus zenekarral.

És most már jól énekel az Ön véleménye szerint?

Mostmár teljes mértékben megnyilvánul a tehetsége és az, ahogy szombatonként látom a televízióban, szerintem igen figyelemre méltó: a jártasságát nem vesztette el! Egy feltétlenül tehetséges, az éneklés és a zene iránt megszállott ember.

És ki tanította a művészetre? Láttam a mesterkurzusát, ott nem arra tanította a vokalistákat, hogy hogyan formálják a hangot, hanem a színészi átélésre...

Én az első naptól azt tanítottam neki, hogy tilos olyan hangot kiadni magából, amik semmit nem mondanak. Az énekes, aki csak hangokat énekel – senkinek sem kell! Énekelni érzéssel kell, zenét kell a hangunkon megszólaltatni. Egyébként érzéssel énekelni többek között a háborús évek dalain is tanultunk. Melyekből aztán csinált egy teljes műsort.

Megköszönte Önnek mindezt valamilyen bőkezű ajándékkal?

Ezt Ön honnan gondolja? Mindig mondom a tanítványaimnak az ünnepek előtt: az egész osztálytól egyetlen szál virág – semmi több!

És most is tartják egymással a kapcsolatot? Korábban rendszeresen felhívta Önt!

Nekem úgy tűnik, valamiért megsértődött. Valahogy úgy esett, hogy nem köszöntöttem a születésnapján – nagyon nem jól éreztem magam. És válaszul ő se köszöntött fel engem. Így maradtak abba a telefonhívások...

Hvorosztovszkij harmadéves volt, mikor az opera- és balettszínházból meghívást kapott Ványa Zemnuhova darabjába, az „Ifjú gárdába”. Dmitrij mindössze három kis darabban szerepelt és utána rögtön komolyabb dolgokra kérték fel – a „Jevgenyij Onyegin”, a „Rigoletto”, a „Traviata”, és a „Bajazzók” című operákba. Ekkor lett énekespartnere majd közeli barátja  Oroszország nemzeti művésze Larisza Marzojeva. Dmitrij 17 évesen kezdett őszülni

Dima fiatal fiúként jött hozzánk, – emlékezik nagyon meghatódva Larisza Vlagyimirovna – és a próbák kezdetén igen félénk volt. Na most képzeljék el, én 13 évvel idősebb voltam és nekünk a „Rigolettóban” szerelmi jeleneteket kellett eljátszani. És én egyszerűen annyit mondtam neki: „Gyima, képzeld azt, hogy én – nem én vagyok, és te – nem te vagy – mi csak a saját karakterünk bőrébe bújunk”. Ő meg gyorsan átvedlett, átalakult. Ez csak egy kis segítség volt tőlem és a szintén bariton énekes férjemtől, Georgij Motinovtól. Mi már akkor tisztában voltunk vele, hogy annyira tudja a mesterségét, hogy nagyon messzire fog jutni és a mi vidéki színházunk nem tudja őt megtartani.

 

– Milyen volt a viselkedése, hisz mégiscsak egy kezdő volt a mesterek között?

 

Kellő komolysággal és függetlenséggel viselkedett, tudta magáról, hogy mennyit ér és nem engedett mindenkit közel magához. És ez így is van rendjén, mert a színházban szkeptikusok vannak bőven. Volt köztünk valaki, nem akarom megnevezni, hívjuk mondjuk Petrovnak... Egyre morgott és morgott Gyiminre. És erre aztán az bosszút állt. Úgy esett, hogy tőlünk ment el a férjemmel késő este egy premier megünneplése után és jó hangosan elkezdett kiabálni ennek az énekesnek az ablaka felé, akivel épp egy házban laktunk: „Petrov, alszol? Petrov!” Világos, hogy az erre felébredt...

Sokan azt mondták: beképzelt. De mikor idelátogatott ismét Krasznojarszkba és mi a férjemmel találkoztunk vele a „Nyivában”, békésen üldögélt ott. És nagyon szórakoztató volt azt látni, hogy ahogy földet ért a repülőgépe Krasznojarszkban, jött és elkezdett nagy mélyeket lélegezni. „Dima, mit csinálsz, hisz ez szennyezett levegő!” – mondtuk neki. „Nem érdekes, annyira szeretem ezt a hazai levegőt!” – válaszolta ő. A hozzá közelálló emberekkel képes igazi barátságra. Mikor elutazott Moszkvába, a gazdag lemezgyűjteményét teljes egészében egy tenor barátjának ajándékozta.

 

– Azt mondják, volt egy koncertmesternője, Reha Dravina, aki nagyon szerette...

 

Igen, ő nagyon jó zongorista volt, „perpetuum mobilének” neveztük. Abban aztán volt energia. Nekem úgy tűnik, kicsit megfojtotta ezzel az energiával, ezért hát szét is váltak...

 

DmitrijH szülei.jpg

 

A zene iránti szenvedélyét a szüleinek köszönheti a híres bariton – Alekszander Sztyepanovicsnak és Ljudmilla Petrovnának

A könnyűvérű nő

Nevezetesen a színfalak mögött találkozott Hvorotovszkij a balettkar táncosnőjével – a gyönyörű Szvetlana Ivanovával – és szenvedélyesen beleszeretett. Még az a tény sem ingatta meg, hogy gyerekes elvált nő volt. Tetejébe egy lakásban élt az elvált zenész férjével, de külön-külön szobában! Csak két év telt el a megismerkedésük után és Dmitrij odavitte a szerelmét a kis társbérleti szobájába és nem egészen egy év múlva el is vette. De a környezetében nem helyeselte senki ezt a házasságot.

– Mikor tájékoztatott a házassági szándékairól, – sóhajt Jekatyerina Jofel, – én azt mondtam neki: „Ha tényleg feleségül veszed, akkor felejtsd el, hogy nyílik az osztálytermem ajtaja!” Miért így reagáltam az egészre? Mert a karmesterek odajöttek hozzám és mesélték, hogy „Ez a nő az a jóféle-fajta, hogy együtt alszik mindenkivel. Ráadásul mindegy neki hogy nővel vagy férfival”! Mind tanú volt rá. Dehát Gyimocska mégis nagyon kötődött hozzá. Pedig amit hallottam a nőről, azt neki is elmondtam. Kirohant az osztályból, ki volt teljesen borulva, aztán visszatért, térdre ereszkedett: „Bocsásson meg nekem! De akkor már megházasodhatom, ha itt befejeztem a tanulmányaimat?” „Majd meglátjuk, hogy lesz!”, – válaszoltam én. Szerelmes volt abba a nőbe, mert még tapasztalatlan volt! De ez nem volt igazi szerelem. Csak ismerkedett a szerelem művészetével, de nem igazi nőkkel, hanem ez a szajha vette kezelésbe!

Hála az égnek, Gyima végre talált magának egy hozzáillő párt. Eljöttek ide együtt és azt mondta: „Megismertetem Önt Flóval.” Én meg mondtam neki: „Kakoje jiso fuflo?” = „Milyen baromság jön még?” Azt akarta, hogy tanítsam Flót énekelni. Florance olyan szép, okos és kulturált. Felajánlottam neki: Gyere ide hozzám, élj velem és én majd mindenre megtanítalak. De ő nemet mondott.

– Badarság az egész amit mondanak róla, – veszi védelmébe Hvorotovszkij első feleségét a krasznojarszki opera- és balettszínház balettkarának vezetője, Ljudmila Sapina. – Szvetocska nagyon érdekes lány volt, olyan porcelánfigura-szerű jelenség mandulavágású szemekkel – nagyon érzéki külsejű! Jó kézügyességgel rendelkezett, mindent meg tudott csinálni! Ha Gyima egyszer őt választotta, biztos volt is benne valami. Hisz utána egy sor lány vágyakozott – ahogy átment a színház előcsarnokán – szép férfi, sportos, gáláns – hogyan is lehet egy ilyennek ellenállni! És hát a barnák tetszettek neki, aztán mégis egy szőkét vett feleségül. Ez azt jelenti, hogy nagy szerelem volt. Én csak azt tudom mondani, hogy számára nem létezett más nő csak Szveta – a tenyerén hordozta, virágcsokrokkal halmozta el. Ahogy Reha Dravina a koncertmesternője szerelmes volt Gyimába – egy forró barna lány, héber – bálványozta Gyimát! De Gyima Szvetát választotta, még ha a másikkal mindene meg is lett volna, az egész világ a lábai előtt heverhetett volna: a lány eltervezte, hogy kivándorol Amerikába, neki ott igen jó kapcsolatai voltak a zenei világban. De Gyima – igazi férfi, nem karrierista. Emlékszem a balett-társulattal voltunk Csitában ahol Szvetocska odaszaladt hozzám és elújságolta: Gyimka azon a versenyen aranyérmet nyert! Most hívott és azt mondta: „Tudod mit, mama? Összeházasodunk!” És örömében táncolt és ragyogott a boldogságtól!

Egyébként Gyima – egy igazi gentleman. Nemrég odajött hozzám a színfalak mögé a kezébe vette az én kezeimet: „Ljudocska, hogy a kezek elhízzanak, azt nem, nem szabad!” Ezzel arra célzott, hogy meg kell tartani a vonalaimat...

 

dmitrijhelsofeleseg.jpg

A volt feleséggel Dmitrij valódi shakespeare-i szenvedélyeket élt meg – máig arról álmodozik, hogy elénekelje Othello szerepét 

A keserű árulás

Gyima nem törődött a szerelmével kapcsolatos pletykákkal: számára az a nő volt a legédesebb és legkívánatosabb. De egy nap olyat látott, amely ékesebben beszélt volt minden szónál!

– Dima elhatározta hogy meglepi a feleségét és a koncertkörútjáról minden előzetes bejelentés nélkül ért haza, – meséli az „Express újságnak” a krasznojarszki opera- és balettszínház balett-táncosa, Andrej Szatuev. Ott aztán olyan intim jelenetnek lett tanúja, melyben a főszerepet a szerelmetes felesége és egy másik férfi alakított. Hvorosztovszkij dühében ütötte-verte mindkettőt de embertelenül. A férfinak eltört két bordája, Szvetának pedig teljesen szétverte a petefészkeit. Ezért az utána sokáig nem tudott szülni, kezeltetnie kellett magát. De Londonban Gyima „vett” neki gyerekeket: beültetést csináltak neki – így szülte az ikreiket. És tudják, kivel kapta rajta Szvetát? A legjobb barátjával – aki szintén a balett-társulat táncosa... A következmény az lett, hogy bűnvádi eljárást akartak indítani, de Hvorosztovszkijt ugye természetesen kimosták a sz*rból. Irina Arhipova operaénekesnő közbelépett az érdekében. Rá is volt szorulva az ország első arcának közbenjárására. Miután akkor már a skót városban, Cardiffban megnyerte a nemzetközi énekversenyt – még fogadtak is rá. És egy ilyen botrány után keresztet lehetett volna vetni a karrierjére. Történt ami történt, a házastársak megbocsátottak egymásnak és együtt utaztak Londonba. De annak ellenére, hogy 1996-ban megszületett az ikerpár Alekszandra és Danyila, ez már nem ragasztotta össze ennek a kapcsolatnak az összetört vázát. Az élet külföldön egy orosznak – mégha tehetséges bariton is – mégsem volt könnyű.

– Itt mindenki azt gondolja, hogy Gyima – nagyon gazdag. Nekem viszont ő maga mesélte, – emlékszik vissza Larisza Marzojeva – hogy voltak olyan időszakok külföldön, mikor a pénz még kenyérre sem volt elég!

– Larisza Vlagyimirovna, mégis miért váltak el?

– Nos, honnan tudhatnánk? Én csak annyit mondok, hogy Gyimocska időnként panaszkodott nekem, hogy Szvetlana nem tanul angolul. Mert hát Gyima őt akarta a saját direktorjának, de az csak értett angolul, de beszélni nem tudott. És annyit még hozzátennék, hogy most az ő Floransza – egyszerűen szuper! Nem számít az sem, hogy a hóna alatt ott vannak a gyerekek – mégis mindenhova elkíséri a férjét. És ez így is van rendjén! Mert ha egy ilyen nagy énekeshez mentél férjhez, kötelességed az életed teljesen neki szentelni. Hát Flosa is ezt teszi... Emlékszem, ültek nálunk vendégségben, csak egy év telt el a házasságkötésük óta, társalogtunk, emlékeztünk a régi időkre, nevetgéltünk, Flosa meg csak a szemével követte. És úgy egy év múlva mikor újra jöttek, Flosa már teljes gőzzel beszélt oroszul. Van esze, mit mondhatnék mást ..?

– Honnan tudhatnánk, mi történt köztük, – mondja szintén szomorúan Ljudmila Sapova, – elváltak, mert Szveta láthatóan nem fejlődött úgy mint Gyima. Gyima folyamatosan megy előre, fejlődik, de Szvetocska egy bizonyos ponton megállt … Képesnek kell lenni egy ilyen férfi szintjén maradni.

Hódított és nősült

Dmitrij Hvorosztovszkij maga ismerte el néhány interjúban nem egy alkalommal, hogy egy bizonyos ponton elkezdett az alkohol segítségével megnyugvást keresni, de pontosan Florance az, aki az életébe a józanságot, a fényt, a romantikát és a gyengédséget visszahozta. Vele három évvel az ikrei születése után találkozott – 1999-ben. Gyimának Don Juan szerepét kellett eljátszania a genfi színházban. És Florance – zongorista és énekesnő – alakította egyikét a szeretőinek, amely szerepben a darab szerint szájon kellett csókolni. A tüzes barna lány hirtelen elkezdett aktívan ráhajtani az orosz baritonra, holott Gyima mindjárt megmondta neki hogy házas és két gyereke van. „Na és?!” – és Flónak a szemöldöke sem rezzent. Dmitrij sokáig ellenállt, úgy tett, mintha a lány egyáltalán nem érdekelné. De ki tud ellenállni egy kitartó és szerelmes szépségnek? Dmitrij is beleszeretett. Több mint tíz éve vannak együtt és nevelik a két bájos gyerkőcöt, Nyinát és Makszimot. Florance nemcsak megtanulta az orosz társalgási nyelvet, de még az összes Dosztojevszkij és Csehov művet is elolvasta eredetiben.

A válás az első nagy szerelemével és két gyermekének anyjával, Szvetlánával nagyon nehéz volt. Ő biztosan nem arra számított, hogy a hozzá örökké hűséges és odaadó Gyimocskát elszereti valaki. Ezért a vagyonelosztáskor megszerzett magának mindent: házat, lakást, kocsikat és 170 ezer fontsterling tartásdíjat évente. Mi több, a megbántottság és a féltékenység miatt megszakított Gyimával mindenféle kapcsolatot. Az átélt stressz miatt Hvorosztovszkijnál fekélyt találtak. Tíz év elteltével Szvetlana ismét beperelte a volt férjét, benyújtva igényét a magasabb éves járadékra, mivel a volt férj jövedelme is az idők folyamán jóval nagyobb lett. Most Hvorosztovszkij kétszer annyit fizet a volt családjának, mint korábban, azaz 340 ezer fontsterlinget – ez kicsivel több mint 17 millió rubel évente tartásdíjként. A szerződés értelmében Hvorosztovszkijnak nem kellene tovább a tartásdíjat fizetnie, ha Szvetlana újból férjhez menne.

Az orosz Express újság cikke innen

Dmitri Hvorostovsky - You and I

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://offforever.blog.hu/api/trackback/id/tr2413350477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása