He?

Bolondok hajóján : zene mellett, minden "behozott" és magánvélemény, esemény, történet, téma ütközhet az Életről. Szabadon. (Még!) :-DDD

sörcsap nagybaszónak

Miva'?

 

 

És a főd forog tovább!

 

Beszótak:

Esik-e wazze?


Számojjá csapos!

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Damaszkusz- Szíria

2014.07.29. 08:02 guma

Damaszkusz a világra nyitott iszlám városa. Ez a meseszerű, ősrégi város, a Napkelet Paradicsoma, évezredek történelmi és szellemi emlékeit őrzi.

A legszebb és egyben legkülönösebb bókot Mohamed prófétának köszönheti Damaszkusz. Amikor a vallásalapító hosszú utazás után letekintett egy hegyről a ciprusokkal és pálmafákkal, színpompás bazárral, tornyokkal és kupolákkal ékeskedő oázisvárosra, lenyűgözte a hely szépsége, mindazonáltal vonakodott belépni Damaszkuszba. "Az én számomra csupán egy Paradicsom létezhet - mondotta a próféta kísérőinek - s mivel az Allahnál van a mennyországban, a földit messze ki kell kerülnöm.

Damaszkusz csupa ellentét: lárma és csend, elzártság és nyíltság, fény és árnyék. A tegnap és holnap itt szinte összeér, és minden ellentét egybeolvad az eleven hétköznapokban. A régészek Damaszkuszt a Föld legrégibb, folyamatosan lakott emberi települései közé számítják. A leletek tanúsága szerint a Barada folyó melletti természetes oázis már 6000 évvel ezelőtt letelepedésre csábította az embereket. A sivatagból a Földközi-tenger felé haladó vagy az Antilibanon hegységbe induló karavánok számára eszményi pihenőhelyül kínálkozott. Kr. e. 2500 táján a kereskedelmi oázis városjogot kapott, és Kr. e. 1480-ban III. Thotmesz egyiptomi fáraó Damaszkusz néven bevette birodalma városainak jegyzékébe. Az első nagy szakrális építmények egyikét az arameusok emelték Hadad isten tiszteletére a későbbi városközpontban, majd e szentély helyébe a rómaiak építettek hatalmas Jupiter-templomot, melyet keresztény bazilika követett. A bazilika közelében az 1. évezred elején zsinagóga állt. De más népek - asszírok, babilóniaiak, perzsák és görögök - kultúrájának nyomait is őrzi a város. A kézműiparnak a híres damaszkuszi acél és pl bőrmunkáknál még mindig nagy a jelentősége. A középkori Damaszkusz úttörő szerepet játszott a betegek kezelése terén. 1154-ben itt létesítették a korabeli világ egyik legmodernebb kórházát. A Marisztan Nuri orvosai már szakterületek szerint osztották fel a munkát, a kórháznak külön sebészeti, ortopédiai, lázas betegségekkel és elmegyógyászati esetekkel foglalkozó osztályai voltak, és gazdag tudományos könyvtárral is rendelkezett. A keresztény nyugat elmaradott ispotályaival ellentétben, az arab kórház nem egyházi, hanem világi felügyelet alatt állt.
A 13. században súlyos visszaesés következett be Damaszkusz gazdasági és szellemi életében: több ízben fosztogató mongol bandák törtek a városra, de még szörnyűbb pusztítást vittek véghez 1400-ban Tímur Lenk hadai. A 16. századtól az első világháború végéig Damaszkusz az Oszmán Birodalom tartományi fővárosaként török uralom alatt állt. 1920-ban a Népszövetség Franciaország mandátumterületévé nyilvánította Szíriát. Az ország 1946-ban vált függetlenné. A 8. század folyamán Damaszkusz mindinkább iszlám várossá vált. A bizánci stílusú keresztény bazilikát mecsetté alakítják át; az Omajjád-mecset az arab építőművészet mindmáig fennmaradt mesterműve. A hosszú, háromhajós imaterem melletti belső udvart három oldalán művészien kialakított oszlopos folyosók foglalják keretbe. Pompás mozaikok, fafaragások, szobrok és kovácsoltvas munkák jelzik a város legjelentősebb mecsetjének rangját.
Az imateremben őrzött, a korai kereszténység idejéből származó fejereklyét (Keresztelő Szent János koponyáját) a muszlimok is szentként tisztelik, mivel Jánost egyik prófétájukkal, Jahjával azonosítják. Egy bibliai legenda szerint Damaszkuszban született a szemiták ősatyja, Ábrahám, és itt ölte meg Káin testvérét, Ábelt. Az óváros keleti részén álló Ananiás-kápolna az Apostolok cselekedeteiben szereplő damaszkuszi tanítványra, Ananiásra emlékeztet, aki az Úr parancsára kézátevéssel visszaadta a Krisztus követőit üldöző Saulus (a későbbi Pál apostol) szeme világát. A boltokkal szegélyezett Egyenes utca környékén és a keleti piacok szomszédságában díszes paloták és patríciusházak emelkednek, középkori kapuk alatt sétál át a látogató, és rég elköltözött uralkodók pompás, kupolás mauzóleumait csodálja, vagy Núr ad-Dín szép fürdőházában gyönyörködve próbálja elképzelni az antik fürdőkultúra örömeit.
A város képét még mindig a mecsetek és a medreszék határozzák meg és természetesen a minaretek: megannyi karcsú, merészen, figyelmeztetően az ég felé mutató ujj. Egy iszlám prófécia szerint magasan a legendás Omajjád-mecset fölé nyúló legszebb minaret tetején jelenik meg majdan, az utolsó ítéletkor Jézus próféta. Damaszkusz, Omajjád Nagymecset-Szaladin szultán sírja

Damaszkusz, Omajjád Nagymecset-Szaladin szultán sírja

A Nagymecsetben lévő Salah ad-Din al-Ayyoubi mauzóleumban található Szaladin (Salah ad-Din al-Ayyoubi) szultán zöld márványköves sírja. Mellette találjuk kedvenc titkárának fehér márványból készült sírját. Nória, azaz öntözésre szolgáló vízkerék Hamá városában az Orontészen

 Boszra római kori romjai

  Palmüra romjainak egy része

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://offforever.blog.hu/api/trackback/id/tr856473263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása