Nem született meglepetés: Ózd ha csak kevéssel is, de megelőzte Salgótarjánt a legszarabb magyar város címért folytatott versenyben. Eleinte úgy volt, hogy a rosszak között Pécs lesz a legjobb, de Budapest, a bűnös város egy renegát benzinkútnak köszönhetően megelőzte. Böngésszék a statisztikákat és szörnyülködjenek velünk!
Ózd a legkevésbé élhető magyar város, Salgótarján a második, Csurgó a harmadik – ezzel az eredménnyel zárult az Index nagy szarváros-versenye, amelyben tizenhárom, a legtöbb olvasó által jelölt település küzdött az elsőségért.
A jelölések lezárulta és a lista közzététele után meghatároztuk azokat az objektív kritériumokat, amelyek alapján kialakult a végső sorrend. Ezek nagyjából a következők voltak:
- Munkanélküliség
- Bűncselekmények száma (100 000 lakosra vetítve)
- Az egy időszakban épített lakások aránya, vagyis hogy hány lakosra jut egy új lakás
- Hányan vándorolnak el az adott településről, illetve hányan költöznek be oda
- A lakások hány százaléka csatlakozik a csatornahálózathoz
- A fiatalok (egészen pontosan a 18-29 évesek) aránya a lakosságon belül
- A város futballcsapatának helyezése a 2010-2011-es bajnokság végén
- A város távolsága a legközelebbi autópályától
- A városban kapható legolcsóbb 95-ös benzin ára (2011. szeptember 1-jén)
Az ország legrosszabb városai (az olvasók jelölése alapján)
Esztergom (14)
Budapest (13)
Érd (11)
Ózd (10)
Tatabánya (9)
Salgótarján (7)
Dunaújváros (6)
Komló (5)
Csurgó (5)
Kiskunfélegyháza (4)
Nagykanizsa (4)
Pécs (4)
Szekszárd (4)
Azért csak nagyjából, mert eredetileg az érintett településektől szerettük volna elkérni a vonatkozó friss – legalább 2010-es – adatokat, amelyek között szerepelt többek között az önkormányzat adóssága is, de sajnos a városok legalább fele többszöri kérésre sem mozgatta a füle botját sem. Volt, ahol azonnal megsejtették, hogy a szarváros-versenyhez kellenek az adatok, és elhajtottak minket, és volt, ahol az egész önkormányzat bezárt nyáron két hétre, aztán valószínűleg úgy is maradt, mert azóta sem hallottunk felőlük.
Így kénytelenek voltunk saját gyűjtésre, illetve a Központi Statisztikai Hivatalra hagyatkozni, a KSH-nak azonban 2009-esek a legfrissebb adatai – a verseny egyik hibája feltétlenül az, hogy nem minden kategóriában a legújabb számokat veszi figyelembe, de ezeket sajnos nem tudtuk megszerezni. A másik metodológiai probléma természetesen az, hogy a jelöltek listája az olvasók szavazatai alapján állt össze, így könnyen elképzelhető, hogy valahol az Alföldön, Szabolcsban vagy a Viharsarokban sunnyog egy város, ami annyira élhetetlen, hogy még jelölésre sem méltatta senki.
Ózd az abszolút győztes
A városok minden kategóriában 13 pontot kaptak, ha a legjobbak az adott területen, és 1-et, ha a legrosszabbak (holtverseny esetén elosztottuk köztük a pontokat). A legrosszabbak közül magasan kiemelkedik Ózd, amelynek a 9-ből 6 kategóriában is sikerült a dobogó legalsó fokaira állnia: a 17, 6 százalékos munkanélküliséggel, illetve a várostól 55 kilométerre fekvő autópályával is elhódította a legrosszabb címet Salgótarján előtt (16,04 százalék; 53 km).
Az Ózdról való elvándorlás a vizsgált időszakban, 2007 és 2009 között -2,143 százalékos volt, ebben a második legrosszabb lett, megelőzve Dunaújvárost (-2,614), csakúgy, mint az épített lakások számát tekintve: Ózdon minden 636,9. lakosra jutott egy új lakás, ennél csak Salgótarján rosszabb 774,3-mal. Összehasonlításként: Budapesten minden 58,7. lakosra jutott egy új építésű lakás 2009-ben. És persze hol lenne szinte a legdrágább a 95-ös benzin, ha nem az ország legelesettebb településén? Az ózdi 378 forintos benzinárat – legalábbis a vizsgált napon – csak a komlói 384 forintos tudta felülmúlni.
A verseny egészen az utolsó pillanatig igen kiélezett volt; a benzinárak táblázatba kerüléséig Salgótarján tűnt a legrosszabb városnak, alig megelőzve Ózdot, Pécs pedig a legjobbnak, Budapest előtt. A 362 forintos legolcsóbb budapesti és a 378 forintos legolcsóbb ózdi benzin azonban a mezőny elejét és végét is szétzilálta, így alakult ki a végeredmény, ahol a két első és a két utolsó város is helyet cserélt.
Az adatokat szemlélve volt néhány nagyon szembetűnő eredmény. Elsősorban az, hogy az egyébként is nagyon rossz mutatókkal rendelkező észak-magyarországi régióból kerül ki a két legszarabb város, és ezek a kilenc kategóriából háromban a legrosszabbak, hatban a második legrosszabbak voltak (mindháromban ahol az egyik volt a legrosszabb, a másik a második legrosszabb). Csak két kategóriában, a focicsapat helyezése és – kissé meglepőnek tűnő módon – a százezer lakosra jutó bűncselekmények száma alapján összeállított rangsorban nem volt sem Ózd, sem Salgótarján a legrosszabb háromban.
Budapest, a bűnös város
Érdekes az is, hogy Csurgó úgy lett a harmadik legszarabb, hogy egyetlen kategóriában sem volt utolsó vagy utolsó előtti, igaz, hat kategóriában is a harmadik vagy negyedik legrosszabb helyen végzett. A végletek városa volt Budapest: a kilenc kategóriából kettőben utolsó lett, négyben első, további kettőben dobogós. Különösen érdekes a főváros 5. kerületének előkelő helyezése a bűnügyi rangsorban. Budapest kellős közepén 100 000 lakosra több mint 32 000 ismertté vált bűncselekmény jutott 2009-ben, amivel a kerület messze maga mögött hagyja még az összbudapesti átlagot is (6089), nem beszélve az olyan nyugis városokról, mint Nagykanizsa (2788) vagy Csurgó (2836).
Összességében a szarváros-verseny statisztikailag is bebizonyította – már ha egy játéknak van bármiféle bizonyító ereje – Horthy Miklós történelmi igazát, hogy Budapest a bűnös város; igaz, Esztergom és Szekszárd alig maradt el mögötte. A budapesti adatokból jól látszik az agglomerációba kiköltözések hatása is, hiszen a 18-29 évesek aránya itt a legalacsonyabb – az elvándorlási adatokban nem áll rosszul a főváros, részben azért, mert 2009-ben már többen költöztek be, mint ki –; egyébként ez az egyetlen mutató, ahol Ózd nemcsak jól szerepelt, hanem egyenesen nyerni tudott.
forrás : index.hu