Miről is elmélkedhetnék egy már megint 35-40 (?) fokkal kecsegtető vasárnap délelőtt itt, Közép-Európa kemencéjében pörkölődve és azon gondolkodva, hogy mennyire lehet szar a helyzet valójában, ha?
Ha már a lopakodó propagandalap, az Index is arról írt a tegnapi, szintén hőgutával megvert szombati napon, hogy Magyarország tényleg az Európai Unió legszegényebb országai között helyezkedik el, amit egy rakás Eurostat-adat is visszaigazol. Hogy tényleg az a helyzet, hogy hiába az ország mögött – a Covid-járvánnyal véget érő – soha nem látott konjunktúra-időszak, nem sikerült élni vele. Mert ahelyett, hogy közelebb kerültünk volna Ausztriához, vagy tartanánk a lépést Lengyelországgal, illetve Csehországgal, a meg nem hajlítható valóságban Romániával és Bulgáriával „versenyzünk” a legalacsonyabb életszínvonal nem túl szépen csillogó érmeiért. Ha én írom, hogy a brutális ingatlanárak és bérleti díjak mellé alacsony fizetés párosul, hogy a hitelpiac földbe állt, hogy a bankszektor újabb kamatemelés előtt áll, úgyhogy a lakhatási válságot négyzetre emelő megélhetési válság letarolja éppen ezt a büszkének és erősnek hazudott országot, akkor én vagyok a patás ördög. De nem én állítom, hanem a fideszes szoftpropaganda.
Vajon mennyire lehet szar a helyzet valójában, ha a MÁV figyelmeztet, hogy „a többnyire túlkoros vasúti járművek” nem bírják a tartós hőséget, és mivel klíma nem nagyon van, ezért a melegre érzékeny utasok lécci-lécci „a hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak”. A 21. században Európa melldöngető kereszténynemzeti konzervatív szegényházában mennyire lehet szar a helyzet valójában, ha a MÁV azzal hozakodik elő, hogy
sajnos a járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem úgynevezett légjavító-berendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak.
A légjavító-berendezés az nem tudom, micsoda, de talán a lehúzható ablak is annak minősül, mert valószínűleg ez se mindenütt evidencia, ahol klíma a 21. század nagyobb dicsőségére értelemszerűen nincs.
Vajon mennyire lehet szar a helyzet valójában, ha a soha nem látott konjunktúra dicsőséges évei után, Magyarország fennállásának legsikeresebb évtizede után, egyre közelebb 2030-hoz, amikor köztudomásúlag utolérjük Ausztriát, 38-41 fok van a fővárosi kórház műtőjében, mert kinyiffant a klíma, ami a MÁV szerelvénnyel ellentétben a kórházi műtőben van ugyan, de szar. Szóval hogy mennyire lehet szar a helyzet – és ezt most nem Lázár Jánostól kérdezem, aki szerintem a vasúti közlekedés problémáit nem oldotta meg azzal, hogy megszüntette a MÁV-nál a home office lehetőségét -, ha az állami vasúti cég kifejezetten azt kéri a felhasználóktól, az utasoktól hogy jól gondolják meg, mielőtt vonatra szállnak, de ha lehet egyáltalán ne szálljanak vonatra? Ha pedig sikerül otthon maradni, akkor nem most kell a kocsit lemosni, nem most kell a kiszárdó kertet locsolni, meg a gyerekmedencét felölteni, mert aki így tesz, az kockáztatja, hogy nem lesz mit innia és tisztálkodni sem fog tudni, mert ugye a rezsicsökkentés is egy akkora kirobbanó, évtizedes sikertörténet, hogy a lepusztult közműszolgáltatások fala adja a másikat. És most azzal igazán nem akarok senkit részletesen fárasztani, hogy hány ezer pedagógus hiányzik az oktatási rendszerből, miközben reptérre fussa, klímával felszerelt NER-irodaházra fussa, minimaxidubajra szintén, ugyanaz a néhány szerencsés ugyanúgy nem tud félreállni a még mindig ellopható állami lóvé elől, ahogy 15 éve nem tud félreállni, de például a fővárosi beruházásokat le kell állítani, mert mindennek van határa.
A lényeg az, hogy elképzelni se tudom, mennyire szar lehet a helyzet valójában és még hányszor fog elhangzani a következő időszakban két nemmegszorítás között a 43 fokban, hogy mitől tartsuk távol magunkat, hova ne menjünk, mit ne vegyünk igénybe, ha kedves az életünk. Akinek a fantáziája engedi (bár ehhez már a legvadabb fantázia is kevés), akár fogadásokat is köthet arra, hogy miközben a közszolgáltatások fokozatosan omlanak össze, hányszor fognak előállni az illetékesek, a felelősséget semmiért nem vállaló elméleti felelősök milyen dumával. Hogy de máshol is kánikula van, máshol is olvadnak a sínek, máshol volt 15 éve elmúlt nyolc év, máshol is az az alaphelyzet, hogy 40 fokban nincs klíma és 50 percet késik a vonat, máshol is aszály van, máshol is tombol a vízhiány, és máshol is bagatellizálják a klímaváltozást. Csak nehogy belesodródjunk a háborúba, csak azt ne.
És a vonatközlekedés csak az egyik állami szolgáltatás, ami úgy működik, ahogy. Még pocsékabbul, mint amikor csak a négy évszak és az utasok hátráltatták abban, hogy kiteljesedhessen, Lázár János azonban bevitte a kegyelemdöfést neki. De ez már nem hír, hogy semmi nem működik, és a vonatközlekedéssel se lenne semmi baj, ha nem lennének utasok. A hír majd az lesz, ha közlekedik is a vonat, tartja is a menetidőt, és senki nem lesz rosszul a 40 fokban. Ha valakinek úgy tűnik, hogy szórakozom és viccelődöm, téved. Dühös vagyok és szeretném érteni, hogy ha így működik 2024-ben az állam, ilyen minőségűek a közszolgáltatások, amiért emberek adót fizetnek, akkor arról miért a háború és Brüsszel tehet? És mennyi ideig kellene tartson a budapesti agglomerációban, július legforróbb napjaiban egy kiadós vízhiány ahhoz, hogy az istenadta nép lerángassa a teljhatalmú világpolitikai tényezőt a rivaldafényből, hogy akkor most már elég volt a parodisztikus békecsinálásból, vissza lehetne térni az aprómunkához? Működtetni kéne az országot. Kezdetnek ez is megtenné. Tényleg érdemes lenne kicsiben kezdeni, ahogy élő klasszikusok a kampányban orrvérzésig mondogatták. Hogy Európa legszuverénebb és legbüszkébb országának népe ne azt hallgassa, hogy mit ne csináljon. Hogy miért ne használja a tömegközlekedést. Hogy miért ne betegedjen meg. Hogy mikor ne menjen kórházba, mert se szülni nem lehet, se a klíma nem működik, a sérvét tuti nem most fogják tudni megműteni, hogy egyáltalán sehova ne menjen, mert az állam lerohadt. De azért adót azt fizessen, mert ha semmi más nem is, a NAV informatikai rendszerei kiválóan működnek, úgyhogy látják, hogy mit csinál a mimagyar. És ha esetleg valamilyen csoda folytán túl jól fut a szekér, akkor meg követelik a védelmi pénzt az extraprofitja után. Egyébiránt pedig minden körülmények között egy dolog számít: csak a Fidesz. Különben belesodródunk a háborúba, és mert ahogy egy dakota közmondás tartja: csak a Fidesz tudja megoldani azokat a problémákat, amelyek nélküle eleve nem is léteznének, vagy már rég megoldották volna őket.
Szóval nem tudom, mennyire lehet szar a helyzet valójában (hiszen ez csak néhány aprócska részlete a nagy egésznek) ott, ahol egy közlekedési vállalat arra kéri az embereket, hogy ne közlekedjenek, ha nem muszáj, de ha muszáj, akkor se, vagy ahol minden fontosabb, mint felkészülni a nyárra, a szárazságra, a pusztító kánikulára, hogy ne az legyen, hogy megint nincs víz. Egyvalami biztos: annyira tuti nem lehet szar a helyzet, hogy Európa legnagyobb patriótája, Európa egyik legnyomorultabb, legszegényebb országának miniszterelnöke példamutatóan kihagyja az Eb-döntőt, és beérje a klimatizált hatvanpusztai luxuskastélyrezidencia óriástévéjével. Pláne egy ilyen hét után. Addig álljak fél lábon? Nem.
https://www.kolozsvaros.com/2024/07/14/nem-volt-eleg-a-parodisztikus-bekecsinalasbol-mukodtetni-kene-az-orszagot/