Vízbe fulladt embert emelnek ki a vízből Robert Smirke festményén – Forrás: Wellcome Collection
A fontosabb angol idiómák között szerepel a tükörfordításban csak „füstfújás a fenékbe” (blowing smoke up your ass) kifejezés is, ami nálunk, magyaroknál nagyjából a seggnyalásnak feleltethető meg. Igen ám, csak míg minálunk a történelmi múltból nem túl sok szó szerinti fenéknyaldosás idézhető fel, addig az angol megfelelőnek igen sajátos eredete van. Orvosi fejlődés, lélekvisszahozás, bélserkentés: a 18–19. századi technika, amikor úgy próbáltak újraéleszteni, hogy füstöt fújtak a haldokló végbelébe.
Az Arcanum Digitális Tudománytár Magyarország legnagyobb sajtóadatbázisa, ahol az elmúlt évszázadok újságjainak, magazinjainak több tízmillió oldalában kereshetünk, böngészhetünk, legyen szó napi- vagy hetilapokról, sportújságokról vagy női magazinokról. Ez a cikkünk az Arcanumban feldolgozott és kereshető források felhasználásával készült
Ha a Temze mentén sétáltunk véletlenül a 18. században, könnyen észrevehettünk egy csőszerű eszközt a part szélén. Mi több, akkoriban az is elvárt volt, hogy mindenki, aki csak egy másodpercre is a vízi utazást választja, tudja, hol van ez az eszköz; és azt is, hogy vízbe fulladás esetén bele kell dugnia ezt a haldokló végbelébe, hogy füstöt fújjon bele a cső segítségével.
A kezdetek
Az 1700-as években ugyanis teljesen bevett orvosi eljárás volt, hogy a halottnak vagy haldoklónak vélt embernek ne a száját, hanem a végbelét használják újraélesztés esetén. A „füst a végbélbe” módszert kiváltképp vízbe fulladók esetén alkalmazták, azt pontosan nem tudni, hány alkalommal jártak sikerrel vele. A Temze partján lévő eszközt 1782-ben installálták a helyére, miután egy fiatal fiú megfulladt a folyóban.
A fiút, Rowlandot még idejében találták meg, pofozgatták, alkoholba mártott kendőkkel dörzsölték, a megérkező orvos pedig mindent bevetett véreztetéstől a hánytatásig, ami csak a palettáján szerepelt. Végül meg is mentették az életét. A települést a kis Rowland feltámadása annyira meggyőzte, hogy ezután hitelt adtak a legkülönfélébb újraélesztési technikáknak: így került ki a fulladás leküzdésére a fenékfüstfújó is a Temze partjára.
Egy másik forrás szerint az egyik legkorábbi dokumentált eset a dohánybeöntés alkalmazására 1746-ból származott egy férfitól, akinek a felesége fulladni kezdett, és elájult, ő pedig kézenfekvő módszerként fogta az égő pipáját, és saját szája helyett felesége végbelébe nyomta. A pipa izzó végét a szájával letakarta és belefújt. A nő végbele megtelt füsttel, a feljegyzések szerint pedig bármilyen hihetetlen is, valóban jobban lett az „újraélesztés” végére. És ha már dokumentációk: ezekből egyébként kiderült az is, hogy a dohány mellett a másik legnépszerűbb újraélesztési forma a csirkeleveses végbélbeöntés volt ekkoriban.
Dohányt alfélbe: fújd és szívd
A dohányfüstös gyógyítást az amerikai őslakosoktól eredeztetik, akiktől az európai orvosok hamar ellesték a dohányfüstös praktikákat, és használni is kezdték fejfájástól a rákig mindenre. 1745-ben Richard Mead volt az első ismert nyugati orvos, aki felvetette, hogy esetleg dohányfüstös beöntéssel lehetne hatékonyabbá tenni az újraélesztéseket.
Az emberek hamar elkezdték használni az új módszert a vízbe fulladók újraélesztésére. Annak érdekében, hogy ennek lépéseit könnyen memorizálni lehessen, 1774-ben dr. Houlston tollából még a seggbe fújt dohányfüst Stayin’ Alive-ja is megszületett, szabad fordításban valami ilyesmi:
Dohányt alfélbe, fújd és szívd,
Hevítsd, dörzsölve élénkítsd!
Ne kíméld magad, honfiú,
Egyszer neked is kellhet seggbefú.
A „tobacco glyster” kezdetű négysoros teljes, eredeti valójában itt tekinthető meg a műfordításokat kevésbé kedvelők számára. A dohánybeöntés a fulladáson túl minden másra is jó volt akkoriban, használták fejfájásra, sérvek kezelésére, légúti megbetegedésekre, hasi görcsökre, de még tífuszra és kolerára is. A napjainkban használt újraélesztési módszer persze már ekkor is létezett: a szájon át történő befúvást az ötödikként ajánlották az egészségügyi dolgozók, közvetlen például a dohányfüstös beöntés után. Utóbbira egyébként, mint azt A Hét jegyzi cikkében:
„Elmés szerkentyűk egész sorát fejlesztették ki e művelet megkönnyítésére, sőt mint azt a Mindenes is hírül adta: »az e végre készített eszközt a mostani legújabb Felsőbb rendelés szerint már minden Seborvosnak meg kell szerezni«. S ha nem volt a közelben seborvos? Erre is ad tanácsot a Mindenes: megteszi egy kettétört pipaszár is, a kupak nélküli vége kerül a »megmentendő« végbelébe és egy másik pipából felszívott füstöt fúj be a megmentő a pipaszár bélből meredezö nyílásába.”
A lap azt is kiemeli, hogy a kupakolós praktikákat javasoló Mindenes szubjektív írója a tanácskozás közben azt is nehezményezi, hogy a magyarok nem pártolói a beöntésnek. Holott, mint azt hozzáteszi, máshol a nemesasszonyok is inkább beöntenek, mint hogy hashajtót vegyenek be.