Hivatalos ajánlatot nyújtott be Magyarország a Budapest Airport többségi részesedésének megvásárlására egy állami irányítású befektetési társaságon keresztül – írja a Portfolio.hu a Bloomberg értesülésére hivatkozva.
A lap névtelenséget kérő forrása szerint a repülőtér tulajdonosai úgy döntöttek, hogy további hivatalos tárgyalásokba kezdenek, de a Gazdaságfejlesztési Minisztérium, amely a kormány nevében a felvásárlási tárgyalásokat vezeti, nem kívánt nyilatkozni az ügyben.
Az 2020-ban merült fel, hogy egy magyar befektetőkből álló konzorcium tárgyal a Budapest Airport megvásárlásáról, amelynek tagja az egyik leggazdagabb hazai ingatlanpiaci befektető, Jellinek Dániel, az Indotek Csoport tulajdonosa. 2021-ben már arról szóltak a hírek, hogy az állam venné meg a repteret. Ez májusban hivatalossá is vált, amikor az Innovációs és Technológia Minisztérium közzétette, hogy megkezdődnek a reptér visszaszerzésének előkészületei: a kormány döntése alapján tárgyalások kezdődhetnek az üzemeltető cég többségi tulajdonrészének megszerzéséről, a meginduló folyamat koordinációjáért pedig Palkovics László felelt.
Kezdetben nem mutatott sok jel arra, hogy az AviAlliance megválna a budapesti reptértől. A cég többször hangsúlyozta, hogy a repülőtér „tőkeerős és hosszú távon elkötelezett tulajdonosa” és az akkori nagy vesztesége ellenére, amit a járvány idézett elő, a vállalat működése és finanszírozása stabil, likviditása folyamatosan biztosított. Ugyanakkor hangot adtak félelmeiknek, hogy a magyar kormány nyomást gyakorolhat rájuk, hogy meggondolják magukat, például elvághatják őket a pandémia alatt juttatott támogatásoktól, vagy megakadályozhatják a létesítményfejlesztések engedélyezését – idézte fel az előzményeket a Portfolio.hu.
2021 júliusában szintén a Bloomberg írt arról, hogy indikatív ajánlatot tett a magyar kormány a Budapest Airport megvásárlására. Akkor az ügyhöz közel álló források szerint a piaci ár alatti ajánlat érkezett a budapesti légikikötőre.
2021 októberben már egy megemelt, 4,44 milliárd eurós vételi ajánlatról érkeztek hírek és akkor már arról érkeztek hírek, hogy bár az eladásról a végleges döntés még nem született meg, a tulajdonosok hajlanak rá.
2021. novemberében a többségi tulajdonos, az AviAlliance közölte, hogy elkezdődött az átvilágítási folyamat a reptérnél, miután a magyar kormány elfogadta a feltételeket a hivatalos tárgyalások megkezdéséhez. De még ekkor is hangsúlyozták, hogy a tárgyalási folyamat kimenetele bizonytalan.
fotó: Szajki Bálint / 24.hu
https://24.hu/kozelet/2023/09/05/budapest-airport-magyar-allam-ruloter-vasarlas/
Fél repülőtérnyi devizakötvényt bocsátott ki az állam
Alig jelentette be a gazdasági kormányzat, hogy euró alapú kötvénykibocsátásra készül, meg is történt a lépés. Az Államadósság Kezelő Központ 1,75 milliárd euró értékben adott el 10 éves futamidejű papírt, ezzel a tájékoztatás szerint pályán lehet tartani az adósságpályát, vagy az újabb hírek fényében lehet belőle venni egy repülőteret.
Háromszoros kereslet mellett összesen 1,75 milliárd euró értékben bocsátott ki 10 éves futamidejű államkötvényt az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
A Pénzügyminisztérium közlése szerint a kötvénykibocsátással a devizaadósság aránya továbbra is a teljes adósságon belül kijelölt 30 százalékos referencia-tartomány alatt marad.
Legutóbb idén januárban bocsátott ki devizakötvényt az ÁKK, 4,25 milliárd dollár értékben háromszoros befektetői érdeklődés mellett. A mostani kibocsátás terve ismert kellett legyen, lévén az ÁKK hétfőn jelentette be, hogy módosítja a finanszírozási tervet, többek között lehetővé téve egy újabb eurókibocsátást.
Abból a közlésből azt lehetett kiolvasni, hogy erre a forrásra a késő, egyre inkább elmaradó uniós pénzek helyettesítése végett van szükség.
Új fejlemény, hogy a kormány megvalósítva egy hosszabb ideje meglévő szándékot, a Bloomberg értesülése szerint konkrét vételi ajánlatot tett a budapesti nemzetközi repülőteret üzemeltető Budapest Airport többségi tulajdoni hányadára. A vállalat becsült értéke 4 milliárd euró.
A Pénzügyminisztérium szerint az adósságkezelői céljai változatlanok, az államadósság csökkentését folytatni kell, miközben az adósság finanszírozásában a belföldi forrásokra kell helyezni a hangsúlyt.
https://hvg.hu/gazdasag/20230905_Repuloternyi_devizakotvenyt_bocsatott_ki_az_allam