He?

Bolondok hajóján : zene mellett, minden "behozott" és magánvélemény, esemény, történet, téma ütközhet az Életről. Szabadon. (Még!) :-DDD

sörcsap nagybaszónak

Miva'?

 

 

És a főd forog tovább!

 

Beszótak:

Esik-e wazze?


Számojjá csapos!

Kosztolányi Dezső: Akarsz-e játszani?

2021.05.25. 07:50 guma

A játszótársam, mondd, akarsz-e lenni,
akarsz-e mindig, mindig játszani,
akarsz-e együtt a sötétbe menni,
gyerekszívvel fontosnak látszani,
nagykomolyan az asztalfőre ülni,
borból-vízből mértékkel tölteni,
gyöngyöt dobálni, semminek örülni,
sóhajtva rossz ruhákat ölteni?
Akarsz-e játszani, mindent, mi élet,
havas telet és hosszú-hosszú őszt,
lehet-e némán teát inni véled,
rubinteát és sárga páragőzt?

Akarsz-e teljes, tiszta szívvel élni,
hallgatni hosszan, néha-néha félni,
hogy a körúton járkál a november,
ez az utcaseprő, szegény, beteg ember,
ki fütyörész az ablakunk alatt?
Akarsz-e játszani kígyót, madarat,
hosszú utazást, vonatot, hajót,
karácsonyt, álmot, mindenféle jót?
Akarsz-e játszani boldog szeretőt,
színlelni sírást, cifra temetőt?
Akarsz-e élni, élni mindörökkön,
játékban élni, mely valóra vált?
Virágok közt feküdni lenn a földön,
s akarsz, akarsz-e játszani halált?

44 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://offforever.blog.hu/api/trackback/id/tr3716503520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

habakuk000 2021.05.25. 10:43:57

Szép. Kicsit csalódott a hölgyekben, vérmesebb feministák meg is sértődhetnének, de szép.

Neytiri1 2021.05.25. 12:59:00

Nos... én akarok.
Hol vagy Dezső? :)

gazoló 2021.05.25. 15:24:33

gyönyörű vers.
kösz Margó! :-)

habakuk000 2021.05.25. 16:46:55

@Neytiri1: Valódi, élővel jobb játszani szerintem.

Neytiri1 2021.05.25. 18:49:08

@habakuk000: én valódi élő vagyok :)

habakuk000 2021.05.25. 19:34:51

@Neytiri1: Akkor nincs mese, játszani kell. :)

Neytiri1 2021.05.25. 19:42:30

@habakuk000: ó, erről Lárika jutott eszembe :)
www.youtube.com/watch?v=5adRhwGXAps

Igen, játszani kell :)))

Neytiri1 2021.05.25. 20:39:08

@gazoló: köszi :)
aranyos a szálló hajával :)

habakuk000 2021.05.26. 07:34:19

@Neytiri1: Akkor már csak azt kell kitalálni, mit is szeretnél játszani.

Neytiri1 2021.05.26. 07:47:36

@habakuk000: játszani gyerekként, felnőttként, emberként, és nőként, ahogy Dezső is leírta tökéletesen.
Létezik ilyen? Érdekel valakit ennyi játék? Vagy csak azt hiszi, hogy igen, hogy ez milyen érdekes lehet, és a valóságban megdöbben, hogy ezt nem lehet bírni, nem lehet ezzel együttélni, hogy fárasztó, hogy bosszantó, hogy rémisztő, hogy sok?

habakuk000 2021.05.26. 10:58:26

@Neytiri1: Egy jó játékos mindig tud új játékot kitalálni, ha az aktuálistól éppen kezdenek megcsömörleni a partnerek.

gazoló 2021.05.27. 00:35:33

Kosztolányi Dezső

Május

Szív és torok hogy fuldokol.
Isten fölöttem és az ég
s lenn a fényes pokol.

Egy éneket,
hatalmasat és lüktető-vadat,
neked.

Térdig rózsában és övig a fűben
kacagni,
egészségesen, egyszerűen.

Szeszélyt
dadog a szájam, és ifjú foggal harapnám
a vad veszélyt.

Nem félek én,
mert hogyha meghalok, ezerszer élek én,
és szép a sorsom,
és szép, ezerszer szép az én koporsóm.

Én.
Hazug a rím, nem leszek soha
vén.

Ettem.
Virágot, mézet, lángokat.
Szerettem.

Úsztam.
Az elmúló folyón örök barázdát
húztam
s fülem körül - még egyre hallani -
csörgött a hajnali
folyó.

Vizes hajamra lángoló
csókot dobott a nyár,
és - hallali -
nem múl el soha már.

Hallod?
Hogy zengenek a messze-messze halmok,
s a szép
és mély zenét,
mely csöndbe símul szívünk láza mellé,
mint hogyha benne most is hullám csobogna
s a nyugtalan folyó emelné.

A parton
a boldogságomat magasba tartom
atléta-kézzel és fejem
könnyű ábrándra fektetem.
Így dalolok, egészen és betelten,
amíg az élet záporozva hull rám,
s a lelkem
viszi a hullám.

Neytiri1 2021.05.27. 10:07:27

@gazoló: milyen jó a költőknek, hogy így tudnak "beszélni"...

gazoló 2021.05.27. 12:57:35

@Neytiri1:

imádomimádom minden versét)

Neytiri1 2021.05.28. 11:15:19

@gazoló: ennek örülök :)
Idő is szép.
Hétvégén gyereknap is lesz.
Finom paradicsomot tudtam venni (imádom a paradicsomot, ami enyhén savanykás és roppanós)
A piacon nagy csokor margarétát vettem, amit meg én imádok.
A telefonom sajnos nem érkezik meg ma már, de hétfőn talán igen, és így van még időm az örömmel teli várakozásra.
És még csak 11:14 van :)))

habakuk000 2021.05.28. 16:11:20

@gazoló: @Neytiri1: Ma észrevettem az első két paradicsomot és egy paprikát.
Kicsit kicsi, kicsit zöld, de már van. :)

www.youtube.com/watch?v=55v_ga4551s

guma 2021.05.28. 18:31:39

@habakuk000:

akkor lassan lecsó is lesz a következőkből :)))

habakuk000 2021.05.28. 20:59:56

@guma: Örülök, hogy előkerültél. :) Hogyan viseled?

gazoló 2021.05.28. 22:22:36

@habakuk000: szia

nagy késésben minden
saját nevelések a palántáid?
nálunk(stílusosan)szibériai mézbogyó szüret volt és a rigók örömére elkezdtek pirulni az egyik cseresznyefán a szemek.
fázik még minden.

lesz egyáltalán nyár? naná))

kepkuldes.com/images/8f0f24aa7a809f350468009efd64dc84.jpg

habakuk000 2021.05.29. 05:40:57

@gazoló: Jó reggelt!

Sajátok. A mézbogyóinkon még csak pár darab zöld kezdemény található, a szamócák indultak meg. Akác is nyílik. Ma meglesz a második gödör is, fecskefészkek fölrakva, palántákat kell raknom kifelé ezerrel.

Annyi a dolog a kertben, nem érek rá káromkodni és szörnyülködni sem a napi eseményeken.

Az Elek-féle cikk érdekes. Azóta kicsit árnyaltabban tekintek az öszödi-beszédre.

(Jó lett volna, ha gyurcsány is árnyaltabban tekintett volna magára, s 15 év múlva nem vele lenne tele az ország a többi valós probléma helyett.)

látjátok feleim szümtükkel 2021.05.29. 06:55:42

@habakuk000:

Gyurcsány nem tudott mozdulni, rajta ült az egész MSZMP-s bagázs. Szerensére kiöregedtek, vagy más párna/szék után néztek.

A mézbogyód érdekelne, nekem van több éve van két tő, és már dcemberben virágzik, egyértelműen lefagynak a virágok a későbbiekben. Újra virágzik, de termés idén egy sem maradt. Néha előfordult, hogy maradt egy-két szem. Mifene lehet ennek az oka?

habakuk000 2021.05.29. 07:54:24

@látjátok feleim szümtükkel: Melege lehet. A rovaroknak pedig hidege.
Komolyan írom, nagy valószínűséggel korábban virágzik, mielőtt megjelennek a rovarok.
Próbáld meg a mesterséges porzást vagy hidegzugba ültetést, úgysem ártana még egy két másik fajta mézbogyó, idegen porzós.

gyurcsánynak elnézést kellett volna kérnie mindenkitől, igen, a mocskos tolvajoktól is, de ez hosszabb téma, viszont kezdjük ásni a tavat.

gazoló 2021.05.29. 16:08:51

@habakuk000: @látjátok feleim szümtükkel:

mézbogyó Starkltól van ..egy fajtából van elszaporítva három bokor ..minden évben teremnek,de sztem kicsik a termések..a hidegzugban levő jobban érzi magát..szeretik az árnyékot és a nedvességet.

elsőként zöldülnek és virágoznak,de február,márciusban,de sosem decemberben.

úgy hallom van forgalomban vmi nagyobb termésű.

taga20 2021.05.29. 16:21:49

@gazoló: alaszkai mézbogyó, itt van a sziklakertünk mellett;)

guma 2021.05.29. 18:05:11

@habakuk000:

mindenki irigyel mindig, hogyan tudok nyugodt maradni mindig és még viszonylag jó kedvem is van még a morbid helyzetekben is...

erre a tegnap már besokaltam reggel. még a helyi mávval is összeszólalkoztam egy perc miatt. így indult a nap és a többit nem is mesélem - mert az vicc, hogy a közlekedést nem bírom csak.

habakuk000 2021.05.30. 08:44:42

@guma: El tudom képzelni. Komoly megterhelés lehet.
Tömegközlekedést el sem tudom képzelni, de ismerve magamat biztosan tele lennék konfliktussal.

látjátok feleim szümtükkel 2021.05.30. 08:57:23

@gazoló:

Félárnyékos helyen van, délelőtt kap csak napot, de egyébként szélvédett helyen van.
Igazatok lehet, olvastam egy írást, mely szerint a túl meleg tél ismétlődő virágzást okoz, de közben meg a -50 fokot is elviseli.

Nálunk ezen a télen nem volt betakarva a banán ( pedig minden évben levéllel takarjuk ), és már két méteres az idei hajtása.

Neytiri1 2021.05.30. 15:00:00

@guma: örülök, hogy jöttél :)))

Évek óta azt mondják, hogy úgy hozzák össze a máv és volán járatokat, hogy átszállásoknál jó legyen. Ez évek óta nem sikerül. Imádnivaló, amikor a busz és vonat is aránylag közel egymáshoz elindul, és aztán egy, másfél óra kimaradás jön. A gyerekem utazik sokat mostanában, kénytelen vagyok csapot-papot hagyni és menni valahová, hogy ne álljon ennyi időt egy-egy állomáson.
Az utazással, meg az utazásra várakozással rengeteg idő megy el a napból. És még sokszor szar is a minőség.

Neytiri1 2021.05.30. 15:04:27

@habakuk000: gratulálok, én még egy rozmaringot sem vagyok képes életben tartani az ablakban :(

habakuk000 2021.05.30. 16:22:20

@Neytiri1: Azt nem is egyszerű, nekem se igen működne. Kényes növény a cserépben.

gazoló 2021.05.30. 19:31:28

@guma:

youtu.be/Fh4Gv85ab1s

Hallod-e te szép lány
Hallod-e te szép leány?
Hallod-e te gyönge leány?
Mit csinálsz te azon a nagy úton?
Mit csinálsz te azon a nagy úton?

Minden házba bekopogok
Minden szennyest felvállalok
Csak, hogy tevéled lehessek
Csak, hogy tevéled lehessek

Hallod-e te szép leány?
Hallod-e te gyönge leány?
Hol tudsz te mosni azon a nagy úton?
Hol tudsz te mosni azon a nagy úton?

Ne gondold, hogy gyönge vagyok
Akad egy tó, abban mosok
Csak, hogy tevéled lehessek
Csak, hogy tevéled lehessek

Hallod-e te szép leány?
Hallod-e te gyönge leány?
Mit eszel majd te azon a nagy úton?
Mit eszel majd te azon a nagy úton?

Sós kenyéren is el leszek
Apát, anyát elfelejtek
Csak, hogy tevéled lehessek
Csak, hogy tevéled lehessek

Hallod-e te szép leány?
Hallod-e te gyönge leány?
Hol fogsz te hálni azon a nagy úton?
Hol fogsz te hálni azon a nagy úton?

Nem vagyok, nem vagyok vénlány
Elhálok egy kötés szalmán
Csak, hogy tevéled lehessek
Csak, hogy tevéled lehessek

El is elrepült egy szép aranypáva
Idegenbe szállt, idegenbe szállt
Elveszítette világszégyenére szép aranytollát
Elveszítette világszégyenére szép aranytollát

Nem is annyira az aranytolláért
De ... páváért, de ... páváért
Nem is annyira, most ó, a fiáért, a lányért magáért
Nem is annyira, most ó, a fiáért, a lányért magáért

De keserves anyám a kismadárnak
A tengerre száll, a tengerre száll
Oly keserves anyám annak, ki magának rossz férjet talál
Oly keserves anyám annak, ki magának rossz férjet talál

De keserves anyám a kismadárnak
Ha fészke nincs neki, ha fészke nincs neki
Oly keserves annak, aki anyósa kenyerét eszi
Oly keserves annak, aki anyósa kenyerét eszi

Hallod-e te szép leány?
Hallod-e te gyönge leány?
Mivel takarózol azon a nagy úton?
Mivel takarózol azon a nagy úton?

Betakar az égi harmat
S a madarak földalolnak
Csak, hogy tevéled lehessek
Csak, hogy tevéled lehessek.

s 2021.05.31. 00:07:52

"Ötven,
jaj ötven éve - lelkem visszadöbben -
halottjaim is itt-ott, egyre többen -
jaj, ötven éve tündököl fölöttem
ez a sok élő, fényes, égi szomszéd,
ki látja, hogy a könnyem morzsolom szét.
Szóval bevallom néked, megtörötten
földig borultam s mindezt megköszöntem.

Nézd csak, tudom, hogy nincsen mibe hinnem
s azt is tudom, hogy el kell mennem innen.
de pattanó szivem feszitve húrnak,
dalolni kezdtem ekkor azúrnak,
annak, kiről nem tudja senki, hol van,
annak, kit nem lelek se most, se holtan.
Bizony, ma már, hogy izmaim lazúlnak,
úgy érzem én, barátom, hogy a porban,
hol lelkek és göröngyök közt botoltam,
mégis csak egy nagy, ismeretlen úrnak
vendége voltam."

gazoló 2021.05.31. 09:16:59

@s:

kösz

elférne itt a teljes vers is)

Neytiri1 2021.05.31. 09:38:52

@habakuk000: óóó, akkor teljesen feleslegesen veszem újra és újra? Szeretem az illatát, az ízét és kertben látom mekkorára nő, és túléli a telet.
Amit még nagyon szeretnék, de az kevés cserépben, a citromfű (persze mást is szeretnék, de nagyon-nagyon szeretem a friss citromfűteát hűtve, citrommal) a szárított egészen más, össze sem hasonlítható a frissel.

guma 2021.05.31. 16:10:02

@s: üdv a blogon! :))))

időszerű nagyon mert van jubilálónk :DDD

hozzál még, mert a jóból nem árt a sok.

s 2021.05.31. 17:18:47

@guma: A 80 -as emlékére.

"Magad emésztő, szikár alak!
Én megbántottalak.
Botot faragtál, ábrákkal tele,
beszélt a nyele,
aztán meguntad. Igy volt?
S eldobtad, ahogy az égbolt
az unt csillagot ejti le.
Én fölvettem és rádhuztam vele.

Igy volt?
Sajnálom, kár volt.

Világomon, mint üvegen át
hallgattam uj álmod madara dalát.
Azt hittem, annyi az ének,
amennyi a magány üvegének
vastag tábláin átszüremlik.

S hallottam, emlit
az a szó isteneket,
kik nem hajolnak ezután neked.
Pedig
te nem szolgálsz többé nekik.

Most már értelek.
Pörös felek
szemben álltunk, de te szintén
más ügyben, más talaj felett
tanuskodtál, mint én.

Már értelek. Mit érsz vele? A mult
tüntető menete elvonult,
a lomb lehullt
s a fájdalom ágai benned,
mint mindenkiben, elkövesednek
az aláomló évek, évadok,
rétegek, szintek és tagok
óriási nyomása alatt.

Akár egy halom hasitott fa,
hever egymáson a világ,
szoritja, nyomja, összefogja
egyik dolog a másikát
s igy mindegyik determinált.
Igy él a gazdag is, szegény is,
igy szenvedünk te is meg én is
s még jó, ha az ember haragja
nem az embert magát harapja,
hanem valaki mást,
dudás a fuvolást,
én téged és engemet te, -
mert mi lenne, mi történhetne,
ha mindig magunkba marna
az értelem iszonyu karma?

S ha már szólok, hát elmesélem, -
villamoson
egy este a Széna téren
találkoztunk. Kalapot emeltem,
talán nyeltem,
köszöntem és te
csodálkozva vettél észre.

S még ottan
egy pillanatig szórakozottan
eltünődtem, - hiszen lehetnénk
jóbarátok, együtt mehetnénk
a kávéházba s teát kavarva,
szépet, jót, igazat akarva
beszélgethetnénk irodalomról,
vagy más ily fontos emberi lomról
és telt szavadra,
mit óvatosan vetnél a latra,
utalván a tapasztalatra,
indulatom messze ragadna,
te - hozzátéve: „Szivedre ne vedd” -
leintenél, mint az öregebb,
mint az apám
s én bosszankodnék, de nem mondanám."

habakuk000 2021.06.01. 11:32:38

@Neytiri1: Nem bonyolult pedig, csak át kell ültetni. Jó nagy cserép, mediterrán vagy "C" virágföld, s ne tocsogjon a vízben.

A Spárban, Lidliben, Obiban vásárolt talajban nagyon nehéz életben tartani őket.

Neytiri1 2021.06.01. 15:41:25

@habakuk000: kipróbálom, köszönöm :)

gazoló 2021.06.02. 22:13:33

@taga20: DDD

mindig csak az a kertészkedés,fazonranyírás,őszibarackimádás,fagyizás satöbbi :))
süti beállítások módosítása