Edelényi János új filmjének felütése roppant módon emlékeztet Janisch Attila 1991-es Árnyék a havonjának kezdésére. A hősök (akkor Miroslav Baka, most Lukáts Andor) bankrablásba keverednek: "rosszkor vannak rossz helyen".
Ha bűnt találsz, vagy rád talál a bűn, mit kezdesz vele? Janisch hőse nem totojázik, fölkapja, magához ragadja a bűnt (centrum áruházas nejlonszatyorba van csomagolva az), s menekülőre fogja. Csak az időbeliségben van különbség: Lukáts Andor magához engedi vagy inkább csalja a bűnt (egy magyart furcsán, de bájosan törõ, sutácska kárpátaljai Bonnie Parkerbe van csomagolva). Janisch képei korának meghatározó látásmódjához tették hozzá a magukét: a magyar film e máig jellegzetes arcát szokás általában Fehér György nevéhez kötni (másokhoz legalább ennyire kéne): Edelényi Fehér Györgynek (és saját kedves édesapjának, Edelényi Gábornak, aki Fehér operatőreként működött például a "legendás" III. Richárdban) dedikálja filmjét. Ám az erre vonatkozó inzert után látunk egy viszonylag lendületes és roppant színes utazást a gyermekkor megszépítő messzeségű világába. Itt régi idők színészei (Máthé Erzsi, Schubert Éva, Gera Zoltán és Djoko Rosic) járják soha véget nem érő táncukat, bár ráncosak és nem is pörög már annyira a lábuk, de mire az elvénült gyermeknek vagy magát szimpla autistának kiadó életművész, Lukáts Andor megoldja a dolgokat fotografikus memóriája és lefegyverző képalkotó ereje (rajzkészsége) segedelmével, addigra õk is megfiatalodnak (amit szerencsére nem látunk). És az élet is megint szép lesz valószínűleg.
Ám ez rajtunk szemernyit nem segít.
https://magyarnarancs.hu/film2/film_-_prima_primavera-71188
Kalandosan született a Príma primavera
Az életigenlésről szól Edelényi János első játékfilmje, a Príma primavera, amelyet csütörtökön mutatnak be a magyarországi mozik. A rendező elmesélte a film keletkezésének rendkívül kalandos történetét.
Egy játékfilmet általában nehéz összehozni, ez a nehézség nálam személyes életsorsom bukkanóival párosult - magyarázta Edelényi János, miként jutott el a korábban elsősorban tévéfilm-alkotóként ismert alkotó 60 éves korában első játékfilm-rendezéséig.
Mint kifejtette, 1976-ban elment Magyarországról, és bár Izraelben is a filmes szakmában dolgozott, csak dokumentumfilmeket készített. "Öt év munkával 1992-re összehoztam egy játékfilmet, a Tékozló apát (The Long Shadow), amivel kettős kötődésemet akartam kifejezni szülő- és választott hazámhoz. Ez magyar-izraeli-amerikai koprodukció volt, amiben a felelősség nagysága miatt a producerséget választottam, rendezőnek pedig Zsigmond Vilmost. Michael York és Liv Ullmann volt a két főszereplő" - emlékezett a rendező.
A Príma primaverában a Lukáts Andor által alakított Gábor idősödő férfi, aki gyermeki ártatlansággal éli mindennapjait, ám egy más által elkövetett gyilkosságba (az őt gondozó édesanyja halálába) torkolló bankrablás után védett világa összeomlik. Mint a történtek szemtanúja, menekülésre kényszerül a bankrabló elől, oldalán egy huszonéves lánnyal, a nevelőotthonban felnőtt és igazi szeretetet soha nem kapott Jolival, aki egyébként sofőrként maga is részt vett a bankrablásban. A furcsa páros Gábor gyermekkorának helyszínén, a Vajdaságban talál ideiglenes menedéket, ám félő, hogy a bankrabló vagy a magyar rendőrség előbb-utóbb rájuk talál.
A mozi bolgár-angol-holland-magyar koprodukcióban készült. "A filmet, különösen a Szerbiában játszódó részeket egyfajta mesevilágban akartam forgatni. Bulgáriába azért mentünk, mert a Vajdaság rendkívül lapos vidék, én viszont hegyeket szerettem volna, másrészt valahogy előre megéreztem, hogy ott találok rá Jolira, a főszereplőnőre, aki aztán Veszela Kazakova lett. Ez alapvetően meghatározta aztán a bolgár koprodukciós részvételt" - fejtette ki Edelényi János.
Kitért arra, hogy Steve Bowden angol producer már az elején a film mögé állt. A Príma primavera teljesebb változatában, amit anyagi okokból nem tudott megvalósítani, a bankrabló szerepe lényegesebb volt, és a tervek szerint egy angol színész játszotta volna el, ám Angliában időközben a kis költségvetésű filmek szempontjából kedvezőtlenül változtak a finanszírozási szabályok, így egy másik koprodukciós partnert is találni kellett. Így jött képbe a holland szál, a bankrabló szerepére pedig Antonie Kamerling, egy holland szappanopera egykori sztárja, akire Edelényi az interneten akadt rá.
A Príma primaverában szerepel a szerb-bolgár Djoko Rosic is, aki eddig 38 magyar filmben játszott. "Nagyon szeretném, ha Djoko életműdíjat kapna mint magyar színész. Remek vele dolgozni, kiváló figurákat alakít, jellegzetes orgánuma van, amit nem könnyű magyarra szinkronizálni, korábban Sinkovits Imre oldotta ezt meg nagyon jól. A Príma primaverában sikerült meggyőznöm, hogy magyarul mondja el a szerepét, hiszen Djoko bácsi az elmúlt évtizedekben megtanult magyarul" - idézte fel a rendező.
"De az igazi nyelvi nehézséget Veszela vállalta magára azzal, hogy saját elhatározásából, de az én bátorításommal magyarul tanulta meg a szerepét" - mesélte a rendező. Hozzátette: a bolgár színésznő hónapokig dolgozott minden egyes mondaton, hogy megértse a szórendet, a hanglejtést, a magyar nyelv különös szabályait. Mint mondta, érdemes volt, hiszen Joli karakteréhez hozzátartozik furcsa akcentusa és küzdelme a nyelvvel, ami rímel a Lukáts Andor által életre keltett Gábor másfajta kommunikációs nehézségeire.
Edelényi János kiemelte: nagyszerű élmény volt két ilyen, szakmáját megszállottan szerető színésszel együtt dolgozni. Kitért arra, hogy Veszela Kazakova és Lukáts Andor az anyagi kényszerek miatt rohanó tempójú forgatáson minden szabad percében egymást segítve próbálta a jeleneteket.
Veszela Kazakova bulgáriai színházi drámai szerepek után 2002-ben forgatta első játékfilmjét (Leaf In The Wind). Legutóbbi három filmje, a Crazy Day, a Mila From Mars és a Stolen Eyes több nemzetközi elismerést hozott számára, utóbbiért a Moszkvai Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb színésznőnek járó díjat kapta 2005-ben.
Lukáts Andor az idei, 40. Magyar Filmszemlén a legjobb férfi színész alakítás díját kapta a Príma primavera és a Mázli című filmekben nyújtott alakításáért. Máthé Tibor operatőr már mintegy harminc játékfilmet (köztük az Uramistent, a Szamárköhögést, a Woyzecket, az Érzékek iskoláját, a Witman fiúkat, a Simon mágust és az Ópiumot) fényképezett, és ezekkel számos hazai és nemzetközi fesztiváldíjat nyert.
Edelényi János beszámolt arról, hogy A nem ismert tartomány (The Undiscovered Country) címmel most írja a forgatókönyvet következő játékfilmjéhez, amit szintén életigenlőnek szeretne, de a halálról szólna. Mint mondta, ennek a filmnek is Veszela Kazakova lenne a főszereplője. Hozzátette: a Príma primavera remélt sikere hozzájárulhat ahhoz, hogy az új mozit 2010-ben le lehessen forgatni.
https://kulturpart.hu/2009/04/13/kalandosan_szuletett_a_prima_primavera
Tartalom / (Plot Summary – hungarian):
Gábor, a szellemileg kicsit visszamaradott, kitűnően rajzoló középkorú férfi édesanyjával él, emlékezete pontosan őriz mindent a múltból - csak éppen jelenként. Édesanyja gondoskodni akar a jövőjéről, ám a bankba a szerződés rögzítése közben rablók rontanak be. Durva hangjuktól Gábor megvadul, az egyik rablóról letépi a maszkot, közben édesanyját lelövi a másik, akit viszont a kommandósok lőnek le. Az életben maradt rabló a pénzzel s a sofőrlánnyal elmenekül. A lány szabadulna a rablótól, s megkeresi Gábort a kórházban. A férfi azt hiszi, édesanyja Kiskikindára ment a nagymamáékhoz, meg is mutatja a lánynak a nagyszülők házáról készített rajzát. A kórház kertjében, séta közben a rabló nekik hajt, s rájuk lő. A lány és Gábor együtt menekül, s a most már mindkettőjükre leselkedő veszély elől, a férfi javaslatára a Vajdaságba, a nagymamához indulnak. Gábor rablóról készített rajza a kórházban marad. Útközben egy csillárt kap ajándékba a nagymama egykori régiségkereskedő barátnőjétől a nagymamának, viszik azt is. Stoppal mennek, aztán gyalog, a határt egy méhésznő segítségével kerülik el, végül eljutnak Szerbiába. Gábor szemérmes szeretete és gondoskodása jól kiegészíti Jolán határozottságát és élettapasztalatát. Kiskikindán azonban romhalmazt találnak a régi ház helyén. A nagyszülők egykori barátja, Feri bácsi szerencsére ráismer Gáborra, együtt készítenek szállást az istállóból, s a helybeli magyar vendéglős ad munkát mindkettőjüknek. Gábor kezdi újjáépíteni a nagyszülők házát. A rabló azonban nem adta fel, sorra járja a nyomokat és ő is megérkezik Kiskikindába, hogy tanúit eltegye láb alól. Csak Gábor lélekjelenlétén múlik, hogy a rabló pusztul el a petróleumlámpa okozta tűzvészben. Addigra azonban Varró főhadnagy is megérkezik. S bár a lány egyelőre a gyűjtőbe kerül, a jövőt illetően Gábor kettőjükről készített rajza - az egykori nagypapa gyakran idézett szavaival - prima primaverát ígér.
http://mandarchiv.hu/tart/jatekfilm?name=jatekfilm&action=film&id=290027053