Teljesen felforgatná a magyar egészségügyet a legújabb javaslatcsomag
Tizennégy átfogó területen fogalmazott meg összesen 180, sokszor konkrét javaslatot a Magyar Nemzeti Bank csapata, amelyekben az egyik kiemelt cél a magas színvonalú egészségügy elérése. A jegybank szakértői 22 pontban foglalják össze a teendőket az egészségügy területén. Ennek keretében pénzügyi revíziót, az állami ellátás racionalizálását, a magánkiadások intézményesítését és a megelőzést emleget az anyag. Az intézkedések alapjaiban forgatnák fel a hazai egészségügyet, gyakorlatilag egyetlen fontosabb szereplőt sem hagynak érintetlenül. Van olyan intézkedés is, ami ellentétes azzal, amit a kormány épp csinál.
Diagnózis
A magyar egészségügy szempontjából fontos, akár vitaindítónak is tekinthető, sokszor konkrétumokat tartalmazó javaslatokat fogalmazott meg 22 pontban a Magyar Nemzeti Bank műhelymunkája, amit kedden hozott nyilvánosságra a jegybank és tárgyalta meg aznap a versenyképességi tanács.
A jegybankban úgy vélik, hogy a lakosság egészségi állapota (mely elmarad a nyugat-európai szinttől) versenyképességi hátrányt jelent. A nem megfelelő egészségi állapot ugyanis csökkenti a munkaerő termelékenységét és a munkában töltött idő mennyiségét, a korai halálozással pedig értelemszerűen csökken a munkaképes, gazdaságilag aktív népesség létszáma.
Két példát is felhoznak a magyarok rossz egészségi állapotára: a 18- 64 éves korú magyar lakosság 45 százalék szenved magas vérnyomás betegségben, közel 14 százaléka pedig cukorbeteg. Ami pedig látványos különbség, hogy az elkerülhető életév-veszteség tekintetében nagyon leszakadtunk az uniós átlagtól, még inkább Ausztriától.
A modern egészségügy megteremtése érdekében három fő célt tűzött ki az MNB anyaga:
- A háztartások közvetlen egészségügyi kiadásainak aránya csökkenjen a visegrádi országok szintje alá az összes egészségügyi kiadáson belül. Vagyis a mostani 28%-ról 18%-ra.
- Az egészségesen várható élettartam legyen a legmagasabb a V4 országok között. A mostani 60,1 évről így 63,7 évre kellene emelkednie a mutatónak.
- Évente legalább egy darab, nemnek, korcsoportnak és kockázati tényezőknek megfelelő szűrővizsgálat minden állampolgár számára.
Összességében elmondhatjuk, hogy a jegybank modern egészségügyet vizionáló anyaga jól azonosította a jelenlegi rendszer (ellátás és finanszírozás) legfontosabb problémáit, kérdés azonban, hogy ezt hogyan fogja és tudja megvalósítani a kormány, ugyanis a változtatások számos ponton érdekeket fognak sérteni. A dokumentumban vannak üdvözlendő, a szakma által régóta várt lépések és kifejezetten előremutató intézkedések. A későbbiekben részletesen értékeljük az egyes pontokat
4 terület, 22 pont
A jegybank szakemberei az egészségügyet érintő javaslataikat 4 csoportba sorolták. Ezek pedig a következők:
Pénzügyi revízió az egészségügyben
- Valós költségekre épülő állami finanszírozási rendszer kialakítása
- Eredményességhez kötött finanszírozási módszerek alkalmazásának bővítése
- Teljesítményvolumen korlátok felülvizsgálata
- Átlátható bérezési rendszer kialakítása
- A szakmai és a pénzügyi ellenőrzés erősítése
- Felírt gyógyszerek szükségességének szakmai felülvizsgálata
Az állami ellátás javítása, racionalizálása
- Minimumfeltételek, szakmai és finanszírozási protokollok kialakítása
- Háziorvosi rendszer funkcióinak erősítése
- Egynapos aktív ellátások kapacitásának növelése
- A rehabilitációs és a hosszú távú ápolási kapacitások növelése
- Az egészségügyi intézmények teljesítményének és a betegek elégedettségének standardizált mérése és publikálása
Közvetlen háztartási kiadások egy részének átirányítása intézményesített (magánbiztosítási, pénztári) formába
- Adókedvezmény vállalati egészségügyi csomagokra
- Magán egészségbiztosítások számára adókedvezmény
- Egészségpénztári be- és kifizetések célzott ösztönzése
- Prevenciós és szolgáltatásfinanszírozási számlák támogatása
- Magánszolgáltatók adatszolgáltatási kötelezettségeinek növelése
A leghatékonyabb megoldás, a megelőzés
- Rendszeres állapotfelmérések és szűrővizsgálatok támogatása
- Beteg-együttműködésen alapuló gyógyszerár-korrekció bevezetése
- Átfogó mentális egészségcsomag kidolgozása és szisztematikus végrehajtása
- Tömegsport, vállalati sportkörök támogatása
- Stresszkezelési tréningek támogatása
- Telemedicina fejlesztése
A status quót felforgató javaslatok
Szakmai körökben konszenzusos álláspont, hogy az állami egészségügy jelenleg nincs megfelelő módon finanszírozva (mind a mértéke, mind a módszere nem elégséges). A jegybank javaslata a valós költségekre épülő állami finanszírozásról, valamint a TVK felülvizsgálatáról a gyakorlatban azt jelentené, hogy az államnak lényegesen több pénzt kellene beletennie az ellátórendszer finanszírozásába.
Kórházi ágyak száma 1000 főre vetítve:
A jegybank javaslatcsomagjának határozott célja a magánkiadások arányának csökkentése (ami uniós viszonylatban magas Magyarországon, lásd: az alábbi ábrát). Ehhez pedig szükség van a fentebb említett állami források látványos bővítésére, de ugyanígy a hálapénz megszüntetésére és a fennmaradó magánkiadások (out of pocket) keretekbe terelésére. Ez utóbbira a jegybank adókedvezmények alkalmazását említi mind a vállalati egészségügyi csomagokra, mind a magán egészségbiztosításokra. A jegybank tehát megerősítené a vállalatok által finanszírozott magánegészségügyi lábat, ennek következtében szintén a háztartások kiadásainak aránya csökkenhetne. Az MNB adókedvezményekre vonatkozó javaslata azért is érdekes, mert a kormány a legújabb, cafeteriát módosító terveivel éppen ezzel ellentétes intézkedést fog végrehajtani.
Nyitott a kormány
Varga Mihály keddi sajtótájékoztatóján szóba került a jegybank egészségbiztosításokra vonatkozó adókedvezményes javaslata és hogy azok éles ellentétben állnak a kormány legújabb intézkedéseivel. A pénzügyminiszter az erre vonatkozó kérdésre úgy válaszolt, hogy jelenleg is tart az adócsomagról szóló vita a parlamentben, így a cafeteria rendszeréről is és elmondása szerint van arra kormányzati szándék és vannak javaslatok arra, hogy áttekintsék az egészség- és nyugdíjbiztosítási kedvezményeket. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a kormány álláspontja szerint a cafeteria csak egy eleme egy gazdaságösztönző rendszernek.A magánkiadások aránya a teljes egészségügyi kiadáson belül (2017-es vagy legutolsó adat, OECD):
Hogyan érinti mindez a magánszolgáltatókat?
A jegybank javaslatai közül több olyan lépés is van, ami közvetlenül érinti az elmúlt években egyre erősebb magánpiaci szereplőket. Az egyik és alapvető fontosságú, hogy az MNB javasolja a magánszolgáltatók adatszolgáltatási kötelezettségeinek növelését, de elképzelhető, hogy rájuk is vonatkoztatná a szakmai és pénzügyi ellenőrzés erősítése. Vagyis ez alapján az állam érdekének kellene lennie a magánszolgáltatók tevékenységének alaposabb ellenőrzése, felügyelete.
Több javaslat pedig közvetetten érintheti a magánszolgáltatókat. Amennyiben megvalósul a valós költségekre épülő állami finanszírozás és az eredményességhez kötött finanszírozási módszerek alkalmazása, valamint az átlátható bérezés, akkor az állami intézmények elkezdhetnek hasonló (pénzügyi) feltételek mellett versenyezni a magánpiaci szereplőkkel, ami most leginkább a munkaerőért folytatott versenyben csapódik le.
Az is lényeges üzenete lehet a most megjelent dokumentumnak, hogy mi nincs benne. Konkrétan nincs benne a kiegészítő egészségbiztosításra vonatkozó javaslat. Ugyanakkor az is kiolvasható belőle, hogy a magán egészségbiztosítások (vállalati és magánszemélyek által kötött) felé kívánja terelni a jegybank a betegeket, ami hosszabb távon tekinthető egyfajta kiegészítő rendszernek.
Így érintheti a gyógyszercégeket
Amennyiben a kormány elfogadja a jegybank javaslatait, akkor az a gyógyszercégeket is érintené, két ponton is:
- A felírt gyógyszerek szükségességének szakmai felülvizsgálatát javasolja, valamint
- Beteg-együttműködésen alapuló gyógyszerár-korrekció bevezetését.
Innovatív megoldások
A jegybank 22 pontos csomagjában felfedezhetünk előremutató intézkedéseket, mint például a telemedicina fejlesztése (amelynek terjedését a szakemberhiány által felerősített kényszerhelyzet is hajtja), a rendszeres állapotfelmérések és szűrővizsgálatok támogatása, átfogó mentális egészségcsomag, valamint az egészségügyi intézmények teljesítményének mérését és a betegelégedettség nyomon követését.