Korábbi ügyvédje tárgyalásán megjelent Gyurcsány Ferenc, a Demokratikus Koalíció elnöke és felesége is - MTI fotó/Kelemen Zoltán
Ettől a levéltől padlót fogsz: érdekes részletek láttak napvilágot a Czeglédy-ügyben
kép: Czeglédy Csaba Facebook-oldala
Azt kérte a szerkesztőm, hogy írjak egy anyagot vasárnap reggelre arról az olvasói levélről, amely a Nyugat.hu-n jelent meg a Czeglédy-üggyel kapcsolatban . A levélíró egy szombathelyi vállalkozó, aki hol felháborodottan, hol tényekre és azok elemzésére támaszkodva beszél azokról a dolgokról, amikkel Czeglédy Csabát, a szombathelyi szocialista politikust vádolják. Hozzáfogtam elolvasni a levelet, egyre jobban belemerültem, végül úgy éreztem, a Pesti Bulvár nem teheti meg, hogy ne közölje teljes terjedelmében, változtatás nélkül.
Ítélkezni nem a mi dolgunk, a nyomozásnak, majd vádemelés esetén a bíróságnak kell eldöntenie, hogy Czeglédy Csaba ártatlan vagy sem. A mi feladatunk az, hogy tájékoztassunk az ügyről, és ennek keretében Olvasóink elé tárjuk az ilyen leveleket is, főleg, ha ennyire érdemes elolvasni őket.
Sok apró részlet a Czeglédy-ügyhöz
Cégvezetőként kapcsolatban álltam a Human Operator Kft-vel. Hónapok óta olvasom a hazugságokat a cégről. A nevemet nem merem vállalni, mert nem szeretnék újabb NAV vizsgálatot a nyakamba az eddigiek mellé, de mindenki döntse el maga, vagyok-e legalább annyira hiteles, mint egy FIDESZ-szóvivő, vagy volt miniszter, aki magabiztosan nyilatkozik óriási zagyvaságokat.
Hadd kezdjem azzal, hogy ha a Human Operator bűnösségét kimondják, akkor azzal százas nagyságrendben mondják ki hazai cégekről is a bűnösségüket és nagyon sok működő cég járhat ugyanígy. Itt azonban konkrétan a Human Operator beszántásáról van szó, amit remekül teljesítettek, mindjárt mondok részleteket is arról, hogyan.
De az elején egy gyors kitérő. Novemberben „robbant a bomba”, hogy egy internetes rendelésekre szakosodott cégcsoportot 4,5 milliárd forintos költségvetési csalással gyanúsítanak. Az ügynek 50 gyanúsítottja van és két embert vettek őrizetbe, egyiküket azért, mert nála engedély nélkül tartott éles lőfegyvert találtak. Ez fél napig volt hír és ma már senki nem beszél róla. Nagyobb kárérték, több gyanúsított, de mindössze egy előzetesbe tett ember.
A Human Operatornál 17 embert tartanak fogva hónapok óta, (azóta hét embert kiengedtek. A szerk.) és naponta jelennek meg az újabb és újabb gumicsont cikkek a kormánymédiában, illetve a lejáratásra szakosodott Pesti Srácok nevű blogon, amit a kormánymédia hiteles forrásnak tekint. Pedig a Pesti Srácok lapigazgatója kijelenthetné már végre hangosan és érthetően, hogy sem III/III-as, sem III/II-es ügynök nem volt, mivel lenne jelentősége.
A blog ugyanis elsőkézből kapja az információkat, valószínűleg az ügyészségtől. Így fordulhat elő, hogy a Pesti Srácokon előbb jelennek meg iratokból származó információk, mint ahogy azt az érintettek, vagy azok ügyvédei megkapnák. A pontos információkat pedig a lap újságírói egészítik ki egészen bődületes fantazmagóriákkal, amikről hiába derül ki gyorsan hogy hazugság, a kormánymédia mégis rágódik rajta.
Állítás: Több ezer átvert diák
Ezt rengetegszer elmondták, de nem igaz. Eddig nem verték át a diákokat. A televíziók vért izzadva találtak egy-két diákot, akik korábban nem kapták meg a bérüket.
A NAV éppen a bérkifizetés idejére időzítette az akcióját. Kora reggel azzal kezdték, hogy lekapcsolták a szervereket, kikapcsolták a telefonközpontot. Vittek mindent, számítógépet, iratokat, teljesítésigazolásokat, elszámolásokat. Ha nincs a NAV akció, akkor a dolgozók ugyanúgy megkapják a bérüket, mint előző hónapokban. Ki ver át kit? Itt a NAV-tól kellene kérni a dolgozók pénzét! Több munkaadó kifizette volna a diákokat, de a NAV ebbe nem ment bele. Miért? Mert így nagyobb a botrány?
A NAV és a rajtaütés kitervelői azonban nagyon csúnyán elszámolták magukat, mert nem gondolták, hogy 2017-ben Magyarországon van olyan cég, ami a bérfizetés napja előtt átutalja a fizetéseket. Márpedig a Human Operator ezt tette, hétfő helyett már pénteken kifizette a legtöbb munkavállalót, ez az információ azonban a Fidesz vezérkarához nem ért el és napokig harsogták a hazugságot, ami igaz lett volna, ha a Human Operator nem utal korábban a dolgozóknak. De akkor sem átverésről van szó.
Hadd mondjak egy példát. Ha dr. Hende Csabát a stadionavató előtt valaki bezárta volna egy sötét, vastagfalú pincébe, vasajtó mögé, akkor lehetne hónapokig azt szajkózni az újságokban, hogy Hende Csaba átverte a szombathelyieket, mert a stadionavatóra sem mert elmenni? A diákok pénze megvolt és jelenleg is a NAV-nál van.
Állítás: A diákokat belekényszerítették ebbe a rendszerbe
Ez még nagyobb hazugság. A diáknak, egyetemistának lehetősége van elmenni közvetítő nélkül is a cégekhez dolgozni, de akkor nincs az, hogy holnap Volt fesztiválra megyek, szombaton nincs kedvem, kedden meg a tesó szülinapját ünnepeljük. Akkor bizony dolgozni kell, napi öt napot minimum! A munkaerőkölcsönző cégnél viszont lehet azt megmondani, hogy melyik nap szeretne dolgozni a diák, vagy munkavállaló és akkorra szereznek neki munkát. Ez óriási rugalmasságot jelent mindenkinek, aki vizsgázik, vagy egyéb elfoglaltsága van.
Nevezzük nevén a gyereket,
sok olyan ember is kapott munkát, akinek nulla esélye lenne akkor,
ha ő maga megy be a munkáltató céghez, hogy dolgozni szeretne. Igen, pl. cigányokról is beszélek, vagy nem éppen szellemi magaslatokat támadó fiatalokról, akik cigarettát és italt venni profin tudnak, de egy hivatali ügy elintézése már megoldhatatlan feladat számukra. És miért nem esik szó azokról a dolgozó cigány fiatalokról, akiknek Czeglédyék cége folyamatosan munkát adott és a fiatal egymaga többet keresett, mint apja, anyja, tesói összesen? Tudom, ez nem hír. Pedig sok ilyen van!
Állítás: Audi luxusautó
Úgy rántották elő Czeglédy Audiját, mint valami hatalmas titkot, pedig soha nem titkolta az autóját és benne van a vagyonnyilatkozatában is. Azért is furcsa a helyi sajtó rácsodálkozása az Audira, mert éppen egy helyi hetilap főszerkesztője csámcsogott rajta tavaly, hogy az Audi luxusautó tilosban parkolt Szombathelyen. Pedig a fotó készítője talán éppen a parkoló-övezet táblának támaszkodva csinálta a fotót, az autó pedig szabályosan parkolt.
De ha tényleg ez a módi, hogy cégvezetők autóit rántják elő, akkor mi a helyzet a városban furikázó P-s rendszámú autókkal, amikkel politikusok mellett mozgó, valós munkát soha nem végző emberek száguldanak? Milyen autója van a munkanélküli Habonynak? A politikusok állami autóit meg hagyjuk, az adóból van.
Vezető anyag minden héten
A szombathelyi hetilapban minden héten vezető anyag a Czeglédy ügy, emiatt más korrupció sajnos be sem fér a lapba, illetve ahogy sugallják, a jelenlegi vezetés teljesen korrupciómentes. A hetilap újságírója az az ember, aki a miniszterelnökkel, miniszterekkel csinál interjút a megyei napilapnak, de a Czeglédy-ügy kirobbanásakor mégis „olvasóként”küldte el ugyanannak a lapnak a tapasztalatait, miután a NAV nyomozók elküldték a Kossuth utcai irodától, ahol az egyik NAV nyomozónak be is mutatkozott, amikor megkérdezték, mit szimatol a bejáratnál? Az említett újságírót az sem zavarja, hogy hasonló ügy miatt bírósági ítélet van ellene és a cégvezetéstől öt évre eltiltották.
A nevezett újságíró lehet az egyik kapocs a már említett Pesti Srácokhoz is.
Elküldi nekik az anyagait, ők megjelenítik, aztán itt újból megjelenik, mint Pesti Srácok információ. De emlékszik még valaki a „felháborító” arab tüntetésre, ami „spontán” alakult ki a városháza előtt és „véletlenül” éppen arra járt a főszerkesztő cimborája, egy fotóriporter, aki aztán olvasói fotóként küldte be a „vérlázító” esetet? Ha igazak a pletykák, akkor a tehetséges szombathelyi fiatalember kapott egy nyaklevest az egyik oberwarti arab gyrosostól, mert kevesebb pénzt akart adni neki a balul elsült demonstrációért, mint amit korábban megbeszéltek.
Ellopott munkavállalók
Szintén sokszor emlegetett dolog az egyik olyan ügy, ami miatt késett egyszer a kifizetés. Nekem már akkor volt „szerencsém” tudni, mi ez és nem értem, miért nem álltak ki vele a sajtó elé Czeglédyék. Valószínűleg már akkor is zsarolták őket. Röviden a lényeg, Czeglédyék sok év alatt komoly embererőforrást építettek fel és országosan tudtak biztosítani embereket a cégeknek. erre meg egyre nagyobb szükség volt, mert aki tudott az elment ebből az országból külföldre dolgozni. Az egyik nagy cégnek is sok száz főt közvetítettek és ha valaki nem tudott menni kerestek helyette mást.
Aztán egyszer csak puccsszerűen átjelentette a megbízó cég az embereket egy konkurens céghez, Czeglédyék pedig ebbe nem mentek bele.
Példát mondok: olyan, mint ha az Opel dolgozóival aláíratna a Mercedes egy papírt, hogy holnaptól nála dolgoznak. Melyik cégvezető hagyná ezt annyiban, hogy az embereit mások minden munka nélkül átvegyék? Nem kellett megkeresni őket, nem kellett megszervezni a betanításukat stb. A konkurencia mindent készen kapott.
Czeglédyék meg ebbe nem mentek bele, ebből hozták ki azt a kormánysajtónál, hogy átverik a cégnél dolgozó diákokat. Ennek ismeretében is így gondolják?
Kampányba kezdett a konkurencia
Biztosan csak véletlen egybeesés, de a NAV akció előtt komoly kampányba kezdett Czeglédyék egyik konkurens cége és több érintett cégvezetőt megkerestek, hogy szívesen dolgoznának velünk. Hirdettek a Vas Népében is, majd a NAV akció után újból jöttek, hogy akkor változott a helyzet, beszéljünk. Furcsa egybeesés.
Kevesebbet keres ugyanazon a munkahelyen
A tényfeltáró sajtó teljes hiányát mutatja, hogy valahogy nem érkeznek a hírek a boldog diákokról, akiket eddig „átvert, kizsákmányolt” Czeglédy Csaba cége, de most az új cégnél hirtelen megugrott a fizetésük és minden szebb és jobb lett. Vagy lehet, hogy ez nem így van. Konkrétan tudom, hogy sok diák ugyanabban a munkakörben kevesebbet kap, mint amit eddig hazavitt.
A szervezettség, pontosabban a szervezettség hiánya is tetten érhető az új helyeken. Több alkalommal előfordult, hogy nem tudtak megfelelő számú, vagy megfelelő képességekkel rendelkező embert kiállítani a megrendelőnek, amire Czeglédyék alatt nem volt példa és ami miatt most már szerződést is bontottak..
Nem vehetik fel a Czeglédyhez köthető embereket
Szombathelyen van egy kötelezően ajánlott önkormányzati kérés a cégekhez: ne alkalmazzák a Czeglédy cégéből elbocsátott embereket! Állítólag lista is van róluk. Talán érdemes lenne ezt körbejárni! Beismerni persze senki nem fogja, ahogy bankos VIP listák sem léteztek soha.
Irodaház Szombathelyen
Czeglédy Csabáék évekkel ezelőtt nyertek egy uniós pályázatot irodaház korszerűsítésére. Talán ez azon ritka szombathelyi pályázatok egyike, amit valójában arra költöttek, amire nyerték és ezt meg is lehet nézni! Egy romos, Puskás Tivadar utcai egyszintes irodaházból csináltak egy XXI. századi munkahely-központot, napelemmel borított tetővel, energiatakarékos fogyasztókkal, közösségi helyekkel. Élhető, jó munkahelyet teremtettek, valóban értéknövelő beruházásra került sor.
Érdemes megnézni a Google Maps-on az utcaképet, ott még a régi irodaház látszik és össze kell hasonlítani a mostani képpel Az irodaház értékét 2016. elején már nettó 500 millió forintra becsülték és most már lehet is rá licitálni 175 millió (!!!) forintért. természetesen már lehet hallani hangokat, hogy a vevő is megvan rá, aki nagyon jó üzletet köt azzal, hogy tudja, a közeljövőben a Puskás Tivadar utat összenyitják a 86-os és 87-es főúttal. Ezzel ugrik egyet az ingatlan értéke, így a kikiáltási ár nevetségesen alacsony és nem véletlen, hogy nem verik nagydobra.
A belülről is korszerű irodaház nem mellesleg Szombathely egyik legszebben parkosított irodaháza volt.
Aranyrúd
Hatalmas botrány volt! Megdöbbentő! Felháborító! ezzel hozták az újságok és a kormánytévé a Czeglédy széfjében talált aranyrudat. Remek propaganda-anyag. Ez még a téma iránt érzéketlenek fantáziáját is megmozgatta. Mekkora maffiózó! Aranyrúdjai vannak, mert nem vitás, ha egy van, akkor van neki tíz, száz, ezer! Akinek aranyrúdja van, az mindenre képes! A szegény átvert gyerekek még cigarettát sem tudtak venni, de a Czeglédynek meg aranyrúdja van!
Mennyi is egy ilyen aranyrúd? 11 millió forint? Tehát tegyük fel a kérdést: ha egy piaci szereplő cégvezetőnek van 11 millió forint megtakarítása, az döbbenetes? Abban az országban biztosan, ahol a miniszterelnöknek mindössze 750 ezer forint megtakarítása van, miközben családtagjai milliárdos üzletekben érdekeltek. Én nem tartok döbbenetesnek egy aranyrudat.
Az autópályán haladva kétpercenként húz el mellettem több aranyrúd árába kerülő autó, magyar rendszámmal. Szombathely határában munkanélküli férfi épített legalább tíz aranyrúdba kerülő házat, de az új lakóparkokban is van sok olyan ház, aminek az ára minimum fél tucat aranyrúd. Ezen nem háborognak? A szintén munkanélküli, senki által fel nem vállalt Habony Árpád hány aranyrúd árát költi magánrepülőgépes utakra, szipogós partikra a világhírű cirkusz lányaival? Hány hónap alatt keres meg egy aranyrudat egy jógaoktató az MNB árnyékában? És hány PERC alatt gyarapodik egy aranyrúddal a nemzet gázszerelőjének vagyona? Ezek senkit nem érdeklő kérdések.
Ahogy a NAV azt is elfogadta, hogy vezető politikusunk anyukája azért tudott sok-sok aranyrúdnyi kölcsönt adni a fiának a fényűző villára, mert a tanárnő anyuka szorgalmasan dolgozott egész életében. Ez alapján mindenkinek ott lehet az aranyrúd a szekrényében, csak jól meg kell nézni!
Friss hír, hogy a letelepedési kötvényből 160 milliárd forintos bevételre tett szert a Rogán Antalhoz köthető kör. Ez 14 ezer 500 darab aranyrudat jelent. A magyar államot minimum 20 milliárd forint kár érhette, ami 1818 darab aranyrúd ára. Mutogatják-e naponta 5-ször Rogán Antalt és bűntársait vezetőszáron a televízióban, napi hír-e ez a propaganda napi és hetilapokban? Ha nem, akkor miért nem?
A Tisztelt Sajtónak miért okoz problémát megnézni, hogy Andy Vajna cégei mennyi adót fizetnek Magyarországon? Miért okoz gondot megemlíteni, hogy az a kevés cége, ami eddig fizetett valamit, az is rendkívüli adókedvezményt kap, hogy kevesebbet kelljen fizetnie? A legtöbb cége pedig valahogyan nem nyereséges…
Állítás: Az átvert nyugdíjas
Egész oldalas cikk született a megyei napilapban egy nyugdíjasról, akinek a Human Operator nem fizette ki a bérét, tehát átverte. Az együttérző újságíró egyetlen dolgot felejtett el megkérdezni, azt, hogy mekkora összegről volt szó. Vajon miért? Csak nem azért, mert a hatezer forint, azaz egynapi kereset említése nevetségessé tette volna az egész cikket?
Állítás: Az ellenzék lopta meg a diákokat!
„Szimpla lopási ügy, amit a Gyurcsány Ferenchez közel álló, általa foglalkoztatott Czeglédy Csaba és társai elkövettek” – hangsúlyozta Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter a Vas Népében megjelent cikkben. Az egész ügyre jellemző, hogy az ellenzéki pártokra hegyezték ki. MSZP-s lopott, DK-s lopott, Együtt lopott, Gyurcsány lopott, Botka lopott és ez sokszor, végtelenített ciklusban.
Természetesen nem felejtették megemlíteni gyászos arccal szegény gyerekeket, akiket ezek szerint az MSZP-DK-Együtt-Gyurcsány-Botka lopott meg személyesen. Mindezt azok a politikusok mondják el a TV-ben, akik szemrebbenés nélkül adnak az adóforintokból súlyos milliókat egy multit figyelmeztető kőkeresztre, vietnami kórházra, felvidéki és erdélyi focira, de nem szánnak egy vasat sem égető problémákra, amelyek magyar embereket érintenek.
Amikor a nem kormánypárti sajtóban megjelennek a felháborodást kiváltó, hazai valós állapotokat bemutató képek pl. Romos, penészes iskolákról, hányingerkeltő kórházakról, akkor gyorsan adnak nekik valami alamizsnát, hangsúlyozva, hogy ezt ők adják. Pedig a mi pénzünkből, a mi adónkból „jótékonykodnak”.
Sajnos ma ott tartunk Magyarországon, hogy nagyon sokan elhiszik, hogy a TAO és EU-s pénzek csak stadionokra költhetők. De ha korábban arról hoznak törvényt a döntéshozóink, hogy koala mackó tenyészüzemekre lehet csak költeni, akkor most tele lennénk szőrös jószágokkal. Emberek, ébresztő, nincs olyan, hogy az adónkat csak stadionra lehet költeni, miközben rohad a környezete.
Miért éppen Szeged?
Fél éve Szegeden van Czeglédy Csaba és az elhurcolt munkatársai. Miért ott? Miért nem Szombathelyen? Talán nem szeretnék, hogy azok is hallassák hangjukat, akiknek Czeglédy segített? Mert hogy ez az ügyvéd-cégvezető sok szombathelyinek segített. Ingyen vállalt olyan pereket, ahol szegény és elesett embereket citáltak a bíróság elé. De a választókörzetében is sokaknak segített.
Szegedre viszont nem ér el ezeknek az embereknek a hangja. Nem tudják látogatni ismerősök sem az ország másik felén, ahol az is hírlik, hogy Handó Tünde és Polt Péter az úr. Az érintett családokra komoly anyagi terhet ró, hogy az ország másik felébe kell menniük, de persze „mind bűnözők, megérdemlik” – mondhatják erre.
Érdekes, hogy akiket név szerint ismerek, azoknak a túlnyomó többsége panelban, vagy társasházban lakik, amit messze nem lehet luxusnak nevezni. Ők nem találnak minden kinyitott ajtó mögött eddig ismeretlen szobát, mint ahogy ez a csoda a Pasa-parkban megtörtént a vasi Rogán Antallal, akinek hétről hétre nőtt a lakásának alapterülete.
Panelban lakik az az anyuka is, akinek egyik kisfia súlyos betegségben szenved és csúnya szóval élve aktatologató volt a cégben. Mégis két hónapja Szegeden tartják, hátha karácsony előtt megtörik és terhelő vallomást tesz valakire, akit aztán lehet rabszíjon mutogatni az odacsődített sajtónak.
De ahogy a levél elején említettem bármelyik hazai cégvezető kerülhet ilyen helyzetbe, ha keresztbe tesz a kormánynak, vagy azok egyszerűen megkívánják a cégét, vállalkozását. (Lásd kaszinók, dohányboltok, építőipar, őrző-védő cégek) Aki nem adja át az üzletét „jutányos árért”, azt kicsinálják. Nem ismerős a módszer egy csizma alakú országból?
Kérés a NAV-hoz
Jó lenne, ha a NAV részéről kiállnának a dolgozók a vezetőjük, Tállai András mellett. Én azonban egyetlen olyan NAV-ossal sem beszéltem, aki büszke lenne a nyakukra ültetett pártkatonára. Tállai talán azt sem érti, miért aggályos, ha telefonos utasítással csökkenti valahol a benzin árát, mert egy választója panaszkodott a magas benzinárra egy bizonyos benzinkútnál. De ez az eset is megmutatja, hogy mennek a dolgok Magyarországon. A jóságos gazda csak odaszól valahova és akkor hajbókolva eleget tesznek a kérésének.
Hasonló a helyzet az ügyészséggel is, ami a legtöbbször nem ad felvilágosítást folyamatban lévő ügyekről a sajtónak, de nem így volt a Czeglédy ügyben, ahol szinte közlemény-cunamit zúdítottak a sajtóra, hogy meglegyen a mindennapi czeglédyzés. Tényleg van, akinél nem lóg ki a lóláb?
De hadd szólítsam meg a könyvelőket. Többet ismerek és a hajukat tépik az átgondolatlan módosítások, visszamenőleges szabályozások miatt. Van olyan könyvelő, aki kiállna és azt mondaná, hogy jó irányba tartanak a dolgok Magyarországon, ami a szakmájához kapcsolódó dolgokat illeti? Van ilyen?
Czeglédy rendkívül kellemetlen figura a Fidesz részére. Az MSZP-től teljesen szokatlan lendülettel vetette magát az ügyekbe és komoly sikereket ért el. Viszont egyre kellemetlenebb helyzetbe hozta a Fidesz helyi nagyágyúit is, akik nem tudták felvenni vele a versenyt, így egyszerűbb volt félreállítani. Milyen érdekes, hogy a Haladás stadionjával kapcsolatos, a Fidesz által csak üres beszédnek nevezett jóslatai mégis beváltak Czeglédy Csabának.
Czeglédy Csaba ott hibázott nagyot, hogy céget vezetett és mellette vezető politikusokat rugdalt. Ennek a vehemenciának most sokan megitták a levét a munkatársai közül. A legtöbbet azonban az ország veszíti, ha nem ismeri fel, hogy ki lopja meg valójában. Mert tetszeleghet a kormány a diákok megmentőjének szerepében, de mindig lesz valaki, aki felemeli a hangját, amiért a mi adóforintunkból királykodnak a képviselők, miközben a Human Operator számláján ott volt a bérek kifizetésére szolgáló összeg, amiből ki is lehetett volna fizetni őket.
De ha elhisszük, hogy a kormány jót akar, akkor emlékezzünk a Quaestor-ügyre, ahol a vezető politikusok közvetlenül a bedőlés előtt mentették ki a pénzeiket. Emlékezzünk a vörösiszap-áldozatainak szánt adománymilliók eltérítésére. Emlékezzünk arra, hogy a kormány külön törvényeket hoz a haveroknak, akik például döbbenetesen kedvező feltételekkel legalizálhatták a külföldi számláikról hazahozott pénzeiket. Stb., stb. Hosszan lehetne sorolni, de felesleges.
Azt is tudom, hogy az emberek 99 százaléka Magyarországon képtelen elolvasni egy ilyen hosszú levelet és 99,99 százaléka nem is akar ennyi időt fecsérelni egy ilyen üres locsogásra, mint ez a levél. A kormány ráérzett, egy soros üzenetek kellenek, azt legalább az ország fele megérti. „SOROS!”, „FELHÁBORÍTÓ!” „ÁLLÍTSUK MEG!” stb. Most, amikor a levelemet írom a Jobbik kivéreztetése zajlik éppen, mert kicsiben azt csinálták, mint a Fidesz nagyban. De ki lesz a következő?
Tisztelt ügyészek, bírók, NAV-alkalmazottak, kézivezérelt újságírók! Tudnak Önök tükörbe nézni? Mit látnak ott? Az unokáiknak büszkén mesélik majd, hogy milyen remekül végrehajtották a pártutasításokat? Vagy már nincs visszaút, a középkor az új jövő? Akkor dobják megbilincselve Czeglédyt a fagyos Dunába. Ha elsüllyed és soha nem kerül elő, akkor ártatlan volt és kérjenek bocsánatot a családjától. Ha túléli, akkor bűnös és ítéljék el. Mennyivel egyszerűbb ez, mint gondolkodni, nem igaz?
http://pestibulvar.hu/2017/12/17/ettol-leveltol-padlot-fogsz-erdekes-reszletek-lattak-napvilagot-czegledy-ugyben/
Miért ráz ki a hideg az eljárástól? Talán azért mert a qvestor ügy miatt sem voltak fogva 18-an, de az Elios ügyben sem tüsténkednek az ügyészek előzetes elzárással, hogy pl össze ne beszélhessenek vagy iratok ne tűnjenek el. Borzalmas gondolataim vannak tudom, hiszen se a Klik, se a Lungro dom, se az eü szűrések milliárdjai miatt nincs felelős, csak a közpénzes kártérítés? Én azt gondolom, minden csalónak ott a helye a dutyiban és a vagyonelkobzásból kell rendezni a károkat, nem az adózók pénzéből. Miért? 13 milliárd felelősei miatt nézzünk egy példát:
Fegyházba is mehetnek az Elios-ügy felelősei
Sok embernek van mitől tartania amiatt, hogy – az OLAF jelentése szerint – szervezett csalással folyt közpénz Orbán Viktor vejének volt cégéhez. Akire rábizonyítják, hogy bűnszervezet tagja volt, akár a fél életét is fegyházban töltheti. Ügyvédek szerint már most őrizetbe lehetne venni több érintettet, sőt a vagyonuk lefoglalása is szóba jöhetne.
Akár 25 év fegyház és teljes vagyonelkobzás is fenyegetheti azokat, akik benne voltak a szervezett csalásban, feltéve, hogy igazolódik büntetőjogi felelősségük Orbán Viktor miniszterelnök vejének volt cége, az Elios körüli botrányban.
A lapunk által megszerzett és feldolgozott OLAF-jelentés szerint szervezett csalással csatornázták át Tiborcz István volt érdekeltségéhez az országnak járó, a közvilágítás korszerűsítésére szánt uniós pénzt fideszes vezetésű önkormányzatok, vállalkozások és a kormányzat asszisztálásával. Mivel olajozottan, sokáig és sok szereplő közreműködésével működött a gépezet, az EU csalás elleni hivatala arra is tesz utalást, hogy az Elios-ügyben a költségvetési csalást bűnszervezetben követték el. Meg is nevezték , hol kell keresni a csalás szervezőit.
A bűnszervezetben elkövetett bűncselekmény a legsúlyosabbak egyike, így a következményei is szigorúak.
Ilyenkor az egyes bűncselekmények büntetési tétele megduplázódik, a maximális büntetési tétel 20 év, de ha több bűncselekmény halmozódik, akkor legfeljebb 25 évnyi büntetés osztható ki fejenként.
Ráadásul börtön helyett fegyházba kerül az elítélt,
feltételes szabadságra bocsátásra nincs lehetőség, sem a kiszabott büntetés végrehajtásának felfüggesztésére.
El kell kobozni mindazt a vagyont a bűnszervezetben való részvételben elítélt személytől, amelyet az alatt az idő alatt szerzett, amíg a bűnszervezetben részt vett. Vagyis mindent elvesznek tőle, hacsak nem tudja bizonyítani, hogy az adott jövedelem nem a bűnszervezetben való részvétele miatt jött létre.
Az OLAF jelentését úgy kell kezelni, mint egy nagyon megalapozott feljelentést, aminek indukálnia kellene egy alapos vizsgálatot a magyar bűnüldöző szervek részéről
– magyarázza Bárándy Péter volt igazságügyi miniszter. Nincs egyedül a véleményével: a Fidesszel egy pártcsaládhoz tartozó német kereszténydemokrata politikus, Ingeborg Grässle , az Európai Parlament költségvetési ellenőrző bizottságának elnöke is valódi nyomozást sürget . A magyar ügyészség azonban meglehetősen passzívnak mutatkozik. Indult ugyan eljárás, de egyrészt ez szinte automatikusan így van, másrészt a két évvel ezelőtti OLAF-jelzés után bűncselekmény hiányában megszüntette az eljárást az ügyészség.
Ingeborg Grässle, az Európai Parlament költségvetési ellenőrző bizottságának vezetője Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Olyan súlyú és annyi személy közreműködését igényelte az OLAF-jelentésben bemutatott mechanizmus, hogy indokolt lenne a rendőrség részéről már most is kényszerintézkedéseket végrehajtani
– mondja Marczingós László ügyvéd. Ennek legenyhébb formája az előállítás, de az őrizetbe vétel vagy az előzetes letartóztatás is szóba jöhetne. Ám az OLAF-jelentésben megnevezettek egyikével kapcsolatban sincs hír arról, hogy megjelentek volna nála a nyomozóhatóságok, pedig már lassan két hónapja az ügyészség birtokában van a csalás elleni hivatal végleges dokumentuma. Az ügyészség azt közölte a 24.hu kérdésére, hogy
a Legfőbb Ügyészséghez január 11-én érkezett meg az OLAF ajánlása,
11 nappal később a Pest Megyei Főügyészség rendelt el nyomozást,
a nyomozással a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Irodát bízták meg.
Amíg azonban gyűjtik a bizonyítékokat, ami hosszadalmas folyamat lehet, már most is tehetnének határozott lépést a hatóságok.
Az unió visszafizetteti a 13 milliárd forintot Magyarországgal, tehát legalább ekkora kára származik az országnak a miniszterelnöki vej volt cége körüli botrányból.
Ezért a vagyonvisszaszerzés, vagyis az országot érő kár enyhítése érdekében már most is lehetne és indokolt lenne intézkedést hozni
– állítja Kadlót Erzsébet , aki azt az Ökotárs Alapítványt is védte, amelyet a magyar nyomozati szervek 2014-ben vegzáltak, hogy nem egészen fél évre rá kiderüljön, törvénysértő volt a civil szervezet lerohanása.
Kadlót Erzsébet Fotó: Youtube
A vagyonelkobzás érdekében helye van a lefoglalásnak, zár alá vételnek, és itt kellene leginkább a számba jöhető bűnösöket már most, az eljárás elején kissé megszorongatni
– mondja. Az OLAF-jelentés alapján kell lenni valamilyen képnek, hogy kinek a vagyona lehet érintett.
A lefoglalást ráadásul nem csak gyanúsítottal szemben lehet elrendelni, hanem az egyéb érdekeltekkel szemben is, tehát az ügyészség nem hivatkozhat arra, hogy még nincs konkrét gyanúsított.
A jelentésben foglaltak alapján azt is be lehet azonosítani, hogy milyen cselekmények miatt kellene nyomoznia az ügyészségnek. A legegyértelműbb a költségvetési csalás esete, legalábbis az OLAF szerint a vizsgált 35 projektből 17 esetben tártak fel olyan machinációkat, amelyek ezzel a bűntettel írhatók le.
Gyáli közvilágítás Fotó: Bielik István / 24.hu
„Eddig arra irányult a figyelem, hogy az önkormányzatok, azok képviselő-testületei, polgármesterei, jegyzői, esetleg ügyintézői hogyan tették lehetővé, hogy a túlárazott projekteket a versenytársaktól gyakorlatilag megszabadított Orbán-vej cége nyerje. Ezeknek a szereplőknek a felelősségét vizsgálni kell, de nem csak náluk rezeg a léc” – állítja Marczingós László, hangsúlyozva, hogy a szervezettnek tűnő csalási szisztéma első lépcsője az állami-kormányzati szervek szintje. Kulcsszerepet játszottak az önkormányzatok számára a pályázatokat kiíró, illetve odaítélő szervezetek, azaz az irányító hatóság (2013 végéig a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, majd a fejlesztési tárca), illetve a közreműködő szervezet (2014 áprilisáig az Energia Központ Nonprofit Kft., később NKEK Nonprofit Kft.). Ezeken a pályázatokon keresztül nyerhették el a helyhatóságok az uniós pénzt a közvilágítás korszerűsítésére, hogy aztán a következő mozzanattal az önkormányzatok írjanak ki közbeszerzést a konkrét beruházásra, és hozzák ki nyertesként az Eliost – idézi fel a mechanizmus egymásra épülő és összefonódó elemeit.
Marczingós László Fotó: Facebook
Az NFÜ rendelkezett teljes felelősséggel a célnak megfelelő felhasználás ellenőrzéséért és az esetleges szankciókért is. Már az első esetben, a hódmezővásárhelyi ügyben is hemzsegtek a furcsaságok. Ez az első elnyert megbízás az Elios számára igen fontos volt, ott szerzett referenciát, amit a későbbi pályázatoknál fel tudott mutatni. Ráadásul a hódmezővásárhelyi tendernél a támasztott követelmények alapján (az alig pár hónappal korábban alapított Eliosnak az alvállalkozójával együtt számítva kellett megfelelni az árbevételre és a közvilágítási projektekből szerzett forgalomra vonatkozó feltételeknek) ordít, hogy az Eliost várhatták befutónak – a másik két pályázatot beadó céget ki is zárta az önkormányzat. Ha Hódmezővásárhely jogellenesen járt el, és ezt tudta az NFÜ, akkor vissza kellett volna vonnia a támogatás (uniós és magyar) összegét, de mivel ezt nem tette, mulasztást követett el, akkor is van félnivalójuk az NFÜ akkori vezetőinek.
– mondja az ügyvéd.
Az NFÜ megszüntetésével a feladatait, jogosítványait szétdobálták 2014 elejétől a minisztériumokba, a koordinációt a Miniszterelnökségre, onnan az egyes minisztériumoknál levő irányító hatóság és a közreműködő szervezetek vezetőinek a felelőssége merülhet fel állami részről. Az OLAF-jelentésben van is nyoma annak, hogy firtatták egyes állami szervezetek, alkalmazottak szerepét az önkormányzati pályázatok alakításában: két egykori NFÜ-potentátot, illetve egy energetikai referenst említ név szerint a dokumentum.
A Lázár János vezette Miniszterelnökség szerepe további két szempontból kiemelkedő. Egyrészt az uniós forrásból megvalósuló közbeszerzések ellenőrzését bármikor magához vonhatta és vonhatja most is a tárca Közbeszerzési Felügyeleti Főosztálya. Így a Lázár felügyelte főosztály dolga lett volna egyebek mellett annak a hódmezővásárhelyi közbeszerzésnek is az utólagos ellenőrzése, amelynél Lázár polgármestersége alatt hozták ki nyertesnek az Eliost .
Másrészt a kormány, illetve a Miniszterelnökség több mint tucatnyi ügyben átvállalta az önkormányzatok önrészét , így a helyhatóságoknak gyakorlatilag semmibe nem került a túlárazott lámpacsere.
A Népszava odáig ment a minapi cikkében , hogy akár a miniszterelnökig is érhetnek a botrány szálai, ami büntetőügyi vonatkozásokat is felvet. Azzal magyarázták ezt – támaszkodva Orbán egyik korábbi nyilatkozatára, valamint az egykori amerikai nagykövet visszaemlékezésére –, hogy a különböző irányító hatóságok teszik meg a javaslataikat arra, mely pályázatokat lenne érdemes támogatni, aztán a kormány fejlesztési kabinetje, élén a miniszterelnökkel hozza meg a döntéseket.
A csúcstól távolodva számos szereplő felelőssége vetődik fel – rájuk részletesen kitérnek az OLAF-jelentésből táplálkozó cikkeink. Például arra a szakértőre, aki indikatív árajánlatokat adott az önkormányzatoknak, hogy be tudják lőni, mennyi lehet a reális ár a közvilágítás korszerűsítéséért, aztán az ő számítógépén készült önkormányzatonként a három „független” ajánlat, majd a cégét alvállalkozóként bevonta a buliba az Elios. Orbán vejének a barátja pedig a pályázat mindkét oldalán érdekelt volt : egy ideig benne volt – egyik másik cégén keresztül – tulajdonosként a megbízást elnyerő Eliosban, miközben a pályázatot kiíró önkormányzatnak másik cége, a Sistrade tanácsadóként segített az előkészítésben.
Ami az önkormányzatok különös kiírásait, megbízásait illeti:
„Ha tisztában voltak az önkormányzatoknál az Elios és a Sistrade kapcsolatával, akkor a képviselő-testületek esetén is felmerül a bűnpártolás valamilyen alakzata” – magyarázza Kadlót. „Sőt ennél több is: akinek volt tudomása valamilyen korrupciós bűncselekményről hivatalos személyként, annak ezt kötelessége lett volna jelenteni, ennek elmulasztása magában is bűncselekmény.”
„Ha a megbundázott projektekben részt vevő cégeket nézzük, elsősorban a cégjegyzésre jogosultak felelőssége vetődik fel. Azt kell feltételezni ugyanis, hogy a cégek ügymenetét illetően ők kellő ismerettel rendelkeznek” – fogalmaz Bárándy PÉter. Hogy például az Eliosnál a cégjegyzésre jogosult igazgatósági, később igazgatótanácsi tagok közül ki volt tisztában azzal, hogy cinkelt kártyákkal játszanak, az a közgyűlések, igazgatósági ülések jegyzőkönyveiből derülne ki. Ezek begyűjtése a magyar nyomozóhatóságok dolga lenne.
Szekszárdi közvilágítás Fotó: Marjai János / 24.hu
Nemcsak a költségvetési csalás bűntette foroghat fenn, hanem más bűncselekmény is – erre világít rá Kadlót Erzsébet.
Ha igazolható, hogy a közbeszerzési pályázatok jó része „stróman cégekkel” történt, hogy meglegyen a „fedősztori” és papíron fel lehessen mutatni amúgy nem létező versenytársakat, akkor a kartellezés gyanúja fel kell, hogy merüljön. Ugyancsak a kartellezés körében kellene vizsgálni a jelentésben, cikkekben felvetett összeférhetetlenségeket is. A cikkek alapján az a gyanú ébredhet, hogy itt előre szervezetten, többféle módon és különböző hatókörben, változatos eszközökkel befolyásolták a piacot, ezáltal a konkrét közbeszerzési eljárások eredményét.
A költségvetési csalás esetén gyakorta előkerül
a számvitel rendjének megsértése,
az okirat-hamisítás,
a vesztegetés valamelyik változata,
vagy más gazdasági bűncselekmény elkövetése.
Ha lehetne bizonyítani, hogy a cégvezetők, cégjegyzésre jogosultak, esetleg a tulajdonosok tettesként vagy részesként (felbujtó, bűnsegéd) elkövetők voltak, akkor szóba jöhet még:
a vesztegetés: ha azért lett olyan a kiírás, amilyen, mert valakit lefizettek. Ennek a büntetési tétele ebben az esetben öt vagy nyolc év (bűnszövetségi alakzatban nyolc).
Felbujtás hűtlen kezelésre: ha a túlárazás úgy jött létre, hogy az idegen vagyon kezelője a kiírás manipulálásával lehetővé tette a túlárazást, akkor szóba jön a felbujtás a cégek képviselői részéről, feltéve, hogy ők beszélték rá a kiírókat a manipulálásra. Az okozott vagyoni hátrányra tekintettel (500 millió feletti vagyoni hátrány esetén) a büntetési tétel 5-10 év.
Költségvetési csalás: kettőtől huszonötig
Költségvetési csalást többféleképpen lehet elkövetni, és változik a büntetési tétel is az egyes eseteknél. Költségvetésen nemcsak a magyar költségvetést kell érteni, hanem például az EU által kezelt vagy az EU nevében kezelt költségvetést is – vagyis az uniós forrásokkal elkövetett csalás költségvetési csalás.
folytatás: https://24.hu/belfold/2018/03/06/fegyhazba-is-mehetnek-az-elios-ugy-felelosei/