He?

Bolondok hajóján : zene mellett, minden "behozott" és magánvélemény, esemény, történet, téma ütközhet az Életről. Szabadon. (Még!) :-DDD

sörcsap nagybaszónak

Miva'?

 

 

És a főd forog tovább!

 

Beszótak:

Esik-e wazze?


Számojjá csapos!

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Még a stabilitási törvény sem stabil?

2015.05.02. 06:01 guma

Törvényt sérthet a kormány! - Borulnak a szép tervek?

Idén január elsején életbe lépett a rendkívül szigorú adósságképlet, amit a 2016-os költségvetés összeállításánál már alkalmazni kellene a Stabilitási törvény értelmében. Az eddig megismert kormányzati szándékok alapján azonban nagyon úgy tűnik, hogy a kormány figyelmen kívül hagyja ezt az előírást, egyelőre. Nem véletlenül teszi ezt, hiszen jelentős negatív következménnyel járna a szabály betartása. Ha minden így marad és a kormány beterjeszti a korai költségvetését, akkor gyakorlatilag törvényt sértene és a Költségvetési Tanács sem hagyhatná szó nélkül. Ennek fényében logikus lépés lenne a szabályt tartalmazó törvény módosítása. Ám ezzel sietnie kellene.

A kormány több fiskális szabállyal is küzd az államadósság ellen. Van viszont egy olyan adósságképlet, ami annyira szigorú, hogy betartása még a gazdasági növekedést is veszélyeztetné. Ezért most a kormány óriási dilemmával szembesült: (1) vagy betartja ezt a szabályt és felvállalja annak súlyos költségeit, (2) vagy átírja az egészét és ezzel Matolcsy György modern művét végzi ki, (3) vagy későbbre halasztja a probléma rendezését, de ezzel gondok lehetnek.

Többfrontos harc


A kormány számára annyira fontos az államadósság csökkentése, hogy egyszerre három törvénybe is belefoglalta annak szabályait. Egyrészt szerepel az Alaptörvényben, másrészt az Államháztartásról szóló törvényben és a Stabilitási törvényben. Mindezeket fejelik meg továbbá az Európai Unió által előírt fiskális szabályok.

A Stabilitási törvényben szereplő adósságképlet tűnik a legszigorúbbnak. Olyannyira szigorú lett, hogy megalkotása után szinte azonnal a 2016-os költségvetésig halasztották alkalmazását. Pedig akkoriban Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter így mutatta be a szabályt:

Ez egy modern képlet, ez a képlet segít nekünk. Az EU legmodernebb szabálya ez az adósságszabály. Gazdaságtörténetileg is komoly fegyvertény.



A Stabilitási törvény 4. paragrafusának 2. bekezdése kimondja, hogy a forintban kifejezett (nominális) adósság az infláció és a reálnövekedés felének különbségével emelkedhet.

Törvényt sérthet a kormány! - Borulnak a szép tervek?

Innen hiányzott eddig az adósságképlet.

 

Törvényt sérthet a kormány! - Borulnak a szép tervek?

De 2015. január elsejétől hatályba is lépett.

 

Gyakorlati baj


A Stabilitási törvény adósságképletet tartalmazó fejezete idén január elsején életbe lépett. Ez azt jelenti, hogy a kormánynak a 2016-os költségvetés megalkotásakor kell figyelembe vennie a "modern képletet". Vagyis inkább kellene. A tavaszra előrehozott költségvetési tervezés során azonban ez a szempont nem tűnik elsődlegesnek. Ezt a következő egyszerű számolgatással tudjuk illusztrálni.

Kiindulásként elfogadtuk a kormány 2016-ra vonatkozó GDP- és inflációs prognózisát. Ebből már kiszámolható az adósságképlet indexe, vagyis, hogy az 1,8%-os inflációs prognózisból levonjuk a 2,5%-os gazdasági növekedés felét. Ezt az indexet (0,55%) felszorozzuk a 2015 év végére várható nominális államadóssággal (enne értékét az április 21-én nyilvánosságra hozott EDP-jelentésből vettük) és

adódik, hogy a forintban kifejezett államadósság 140 milliárd forinttal növekedhet 2016-ban.



Nagyon leegyszerűsítve (az államadósságra ható egyéb tényezőket figyelmen kívül hagyva) ez annyit is jelent, hogy az államháztartás hiánya 140,9 milliárd forintnál nem lehet több (elfogadva a kormányzati prognózisban szereplő paramétereket), ez a GDP arányában 0,4%-os költségvetési hiányt jelentene.

Emlékeztetőül: a kormány az idei évre 877 milliárd forintos deficitet tervezett be, önkormányzatok nélkül pénzforgalmi szemléletben. Az áprilisi EDP-jelentésben pedig 808 milliárd forintos deficit szerepelt a 2015-ben várható kormányzati szektor egyenlegre. Vagyis ha tartani akarja a saját adósságképletéből fakadó előírását a kormány, akkor egyik évről a másikra 670-740 milliárd forintos egyenlegjavítást kellene megvalósítania és csak ábrándozna a nemrégiben kilátásba helyezett adócsökkentésekről. (Bruttó módon pedig még nagyobb csomagot kellene összeállítania.)

Törvényt sérthet a kormány! - Borulnak a szép tervek?
Ha egyébként a kormány mindezt megvalósítaná, akkor statikus számításaink szerint jelentős államadósságráta-csökkenést tudna felmutatni. 2016. végére 72,7%-ra mérséklődne a mutató a 2015. végére várható 76,3%-ról. Valójában persze az ilyen méretű fiskális szigorítás az egész gazdaságra komoly csapást mérne, és így a GDP-re is negatívan hatna, ami miatt pedig az intézkedési csomag bruttó méretének még nagyobbnak kellene lennie.

Törvényt sérthet a kormány! - Borulnak a szép tervek?

Emiatt bajos


Az adósságképlet gyakorlati következményeit mutattuk be fentebb. Mindez azonban a szabály alapvető konstrukciós hibájából eredeztethető. Ahogyan arra már korábban rámutattunk , a szabály szigorúra sikerült. A gazdaságnak még egyáltalán nem kell száguldani ahhoz, hogy már jelentős legyen az adósságráta elvárt csökkenése, mint a 2016-os év esetében is. Összességében elmondható a képletről, hogy nem illeszkedik az anticiklikus gazdaságpolitikához. Ezt a legjobban az IMF egy korábbi elemzéséből származó grafikonnal tudjuk szemléltetni. Négyből két esetben nem viselkedik jól a szabály, így a mostani helyzetben (output gap alatt, de javuló növekedés mellett) túlzottan szigorú fiskális politikát ír elő a szabályrendszer.

 

Törvényt sérthet a kormány! - Borulnak a szép tervek?
Klikk a képre!

 Szembemegy a kormány


A kormány eddig bejelentett 2016-os terveit ismerve azt mondhatjuk, hogy a kormány épp az ellenkezőjére készül annak, mint ami az adósságképletből következne:

  • Egyrészt ugyanis 2%-os GDP-arányos hiánycélt tűzött ki, szemben az adósságképletből következő 0,4%-kal.
  • Másrészt pedig 170 milliárd forintos adócsökkentésre készül, nem pedig kiigazító lépésekre.


Vagyis nagyon úgy tűnik, hogy a kormány jövőre nem tartja be a Stabilitási törvényben előírt, idén január elsején életbe lépett adósságképletet. Ez alapján pedig már csak egyféleképpen oldhatja fel az ellentmondást: törvényt módosít. Nem mindegy azonban, hogy mikor (a Stabilitási törvény ezen pontja egyébként nem sarkalatos). A Stabilitási törvény ugyanis kimondja, hogy a központi költségvetésről szóló törvényben az adósságképletnek megfelelően kell maghatározni az államháztartás adósságának év végi értékét. Ha a kormány úgy nyújtja be májusban a 2016. évi költségvetésről szóló törvényjavaslatot, hogy az államadósság szintje nem felel meg ennek a kritériumnak, akkor gyakorlatilag törvényt sért.

A jogszabályok értelmében azonban ezt a törvénysértést el sem követhetné a kormány. A Stabilitási törvény Költségvetési Tanácsra vonatkozó fejezete ugyanis azt is kimondja, hogy "a Tanács a tervezet kézhezvételét követő tíz napon belül a tervezetre észrevételt tehet, illetve - ha a tervezettel kapcsolatban, annak hitelességére vagy végrehajthatóságára vonatkozóan alapvető ellenvetése van - a tervezettel való egyet nem értését jelezheti". Ha az egyet nem értését jelzi a háromfős testület a kormánynak, akkor a kormánynak újra meg kell tárgyalnia a tervezetet és ezt követően nyújtja be az Országgyűlésnek. Elképzelhető ezért, hogy a jövő évi költségvetés végrehajthatóságát vizsgálja majd a KT az adósságképlet oldaláról és elakasztja a jövő évi büdzsé elfogadását. De jól látszik, hogy önmagában az adósságképlet oldaláról nem vétózhatja meg a jövő évi költségvetést a KT.

Vétójoga ugyanis csak az Alaptörvényben foglalt adósságszabály tekintetében van (az Alaptörvény rendelkezik erről a vétójogról, amikor is kimondja, hogy "a központi költségvetésről szóló törvény elfogadásához a 36. cikk (4) és (5) bekezdésében foglaltak betartása érdekében a Költségvetési Tanács előzetes hozzájárulása szükséges"). Ha a Tanács nem adja előzetesen a hozzájárulását a költségvetéshez, akkor a kormánynak mindaddig módosítania kell a tervezetet, amíg a KT el nem fogadja.

Összefoglalóan elmondhatjuk, hogy bekövetkezett, amit már 2011-ben, az adósságképlet elhalasztásakor
http://www.portfolio.hu/gazdasag/torvenyt_serthet_a_kormany_borulnak_szep_tervek.213360.html?utm_source=hirkereso_es_kapu&utm_medium=portfolio_linkek&utm_campaign=hiraggregatorvalószínűsítettünk. A problémát akkor csak négy évvel tolták odébb, most ismét a felszínre került. Ebből a helyzetből eleve nehéz lett volna győztesen kikerülni, de talán szerencsésebb lett volna a - mostanában sokat hangoztatott - költségvetési kiszámíthatóság érdekében másként időzíteni a dolgokat: előre hozni egy új adósságszabály megalkotását, majd ennek fényében kidolgozni a 2016-os költségvetést. De ne zárjuk ki ennek a lehetőségét sem.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://offforever.blog.hu/api/trackback/id/tr97414468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása