He?

Bolondok hajóján : zene mellett, minden "behozott" és magánvélemény, esemény, történet, téma ütközhet az Életről. Szabadon. (Még!) :-DDD

sörcsap nagybaszónak

Miva'?

 

 

És a főd forog tovább!

 

Beszótak:

Esik-e wazze?


Számojjá csapos!

Népszokás

2010.12.14. 10:00 neccharisnyás útonálló (törölt)

Nomost, ennél Donna segítségét szeretném kérni.

 

 

Hogy is van ez a dolog a hamuval, a kaláccsal és a kukával?

27 komment

Címkék: humor ostobenkó necces

A bejegyzés trackback címe:

https://offforever.blog.hu/api/trackback/id/tr462514229

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Donna (Cara)mba 2010.12.14. 13:25:05

Szia! nem igazán tudok segíteni, csak találgatni:(

Ezeket az echte oláh népiszokásokat nem nagyon ismerem:(

A hamu jelentését nem tom. Tán Hamupipőke a lány?:)

Legalább magyar lakodalmakban van értelmük a hülyeségeknek is: van egy olyan szokás (én már azt sem tudom ideát, vagy odaát), hogy mikor van a menyecsketánc, akkor a zizegő borítékok mellett még szórják a földre az apró pénzt is, és a menyecskének sepernie kell össze az utolsó fillérig, mert akkor lesz takaros, dógos, pénzbeseprős:)
Szegény, nem elég, hogy agyon perdítik azért az egy-két millióért, ami összegyün borítékban, még sepregessen is összerogyásig:)
De ez akkor is értelemmel bíró szokás, módi...

De a hamu? Hintse már előre a fejére? ;)
Nem tom:(

A kalácsot meg olyan májusfaszerűről vagy bot végirűl kellene a vőfélynek elkapnia, de beleesett a saját vermibe:)

Hogy miért kell a májusfa kitáncolást oláhéknál összekötni a lakodalommal, látod jányom, ezt se nem tudom:(
Tán mert restek, vélöm én;)
Két népszokást mindjárt letudnak eccere.

Aztán a kalácsot (azt az egyet - phű, de smucigok) szétosztják a bámészkodók között.

Mogyeri asszonyok ilyen alkalomra nagy vesszőkosárnyi kalácsot sütnek, had lakjon jól a fél falú ilyen jeles napon:)

Amit biztosan tudok, a kalács szó románul: colac egyes számban, ejtsd: kolák, többes számban pedig colaci, ejtsd kolács.

Sztem mi, magyarok vettük át a kedves román őslakosoktól a kolács-kalács szavunkat:)

Logikus, nem?;)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.12.14. 14:19:41

Szerintem oláhék tőlünk. Node ez nyelvész ismerősömék dolga kideríteni. Annyit tudok, hogy volt egy olyan "a" hangunk, ami erősen "o"-nak hangzott. Csak aztán kikopott. Ők mondták. Nekik hiszek, hisz ez a szakmájuk. Okosat én is tudok, meg tetőt fedni mekkelek módra, de hogy én abba a házba nem költöznék, az is tuti.
Sepregetni, nálunk a menyecske még a lagzi előtt söpört, és nem aprópénzt.

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.12.14. 14:28:17

Nálunk divat volt a menyasszony elrablása, akit a vőlegénynek próbákkal ki kellett szabadítani. Egyszer egy olyan lagziban voltunk, ahol a rokon volt a vőlegény, de a menyasszony máshonnan való volt. Ott nem ismerték ezt a szép szokást. Megbeszéltük a sógorral meg apámmal, hogy hogy raboljuk el a menyasszony-tánc közben a menyasszonyt. Mi a sógorommal (Szép, nagy darab ember) szépen törtük, nem feltűnően az utat, a székeket betoltuk, és utat nyitottunk apámnak és a vele táncoló menyasszonynak. Már majdnem az ajtónál voltak, amikor apám felkapta, és elkezdett vele szaladni kifele. A sógorral elkezdtük a feléjük rohanó nyanyák elől elzárni az utat, de mivel ők nem ismerték ezt a szép hagyományt, kistáskákkal kezdtek el verni bennünket. Őrült módjára körbevettek, és mint egy Monty Pyton filmben, szó szerint kitépték apám kezéből a menyasszonyt. Mi meg sírtunk a röhögéstől, annyira vicces volt 6-7 kistáskás nyanya, mind a 40 kilójukkal, ahogy mérges hörcsög módjára ütlegelnek bennünket.
Viszont a menyasszony-szöktetést meghiúsították :-(
Mi meg nem akartunk keménykedni, hogy kórházba szállítsanak egy-két öregasszonyt, akik nem ismerik a tréfát :-)

Donna (Cara)mba 2010.12.14. 17:02:10

@Donna (Cara)mba: Dehogy adom a kalács szavunkat oláhéknak:)
Tréfának szántam, mert annyira nyilvánvaló volt még akár csak 1 évszázada is, hogy ha valaki vett át valamit tőlük, azok tuti nem mi voltunk:)

Nem akarok itt nagyon nyelvészkedni, de az, hogy ma már használunk román hivatalos szavakat, az sajnos egy természetes folyamat. 100 év múlva már úgy működünk, mint a jiddis dialektus:(
Mi veszünk át a románból szavakat és mixeljük a magyarral:(
Elkerülhetetlen folyamat, sajnos.
Ennek is egyik kulcsa a demográfia:(

Hiába, gyerekeket kell csinálni...Sokat.

De a múltra visszavetítve ez nem így volt, hanem fordítva. Az erdélyi román nyelv vett át tőlünk szavakat. A regátiak, ahol valaha a kunok is meg a besenyők is éltek darab ideig, na ők nem.
Bár ősbesenyő vagy őskun szavak: ki tudja?

Moldvában például szerintem Jászvásár név a jászok egy ideig tartó ottlétét örökített meg. Van egy folyó is arra, amit Szeretnek hívnak. Furcsa, nem?

Amúgy a srbija insájdon lepődtem meg, hány szót "értek", pedig életemben soha szláv nyelvet nem tanultam.

Aztán rájöttem: hát persze, a románból. Anno tanultuk is, hogy a román nyelv mintegy 30%-át szláv szavak alkotják, csak azt "felejtették" el közölni, hogy a szlávon dél-szlávot kell érteni. Mert akkor talán elgondolkodik az értelmesebb diákja, hogy talán valahonnan onnan jöttek a vlachok-valachok (ezt a szót alakítottuk mi át oláhhá, mert a nép így tudta kiejteni), ahol ma Makedónia vagy Koszovo van és a szlávok között éltek, vagy nagyon szoros közelségben.

A délszlávok is vehettek át vulgáris latin szavakat: ilyen lehetett például a "grobari", ami sírásót jelent. Rájöttem, hogy a román ăngropa, groapa (ejts ongropa, groapá), azaz temetni, sír a latin grottaból kell hogy származzék. Az őskeresztények ugye sziklavájatokba, barlangokba temetkeztek, azaz grottákba...

Á, rengeteg ilyen szó van. És most, ilyen öreg fejjel jövök rá olyan dolgokra, amelyeket tanultam román iskolában, de nem mutatták ki az összefüggéseket, mert fenn kell tartani a Nagy Dácsia álomhitet, tudomány helyett.

Mert hát mi van, ha ők is jöttek valahonnan a Balkánról, mi meg Ázsiából?
Kire szakadna a plafon, ha ezt bevallanák ők is maguknak, hogy nem ott másztak le a fáról?:)

Na, ennyi okoskodás talán ölég eccer

Á, még sok is;)

Donna (Cara)mba 2010.12.14. 17:19:32

@Ásó[Mosó]maci: Ja, erről a témáról igen sok mókás dolgot lehetne mesélni:)

Voltak régi divatok, jöttek újak, keverednek, vidékenként eltérnek...

Nekem sepregetnem kellett menyecsketánckor, pedig vagy 120 embererrel-asszonnyal pörögni, ropni a csárdást, hát az kulimunka:)
Van aki még rá is tesz egy lapáttal, látja, hogy a menyasszony már alig áll a lábán, aztán még csak akkor csap igazán a lovak közé:)
Az ilyet az ember jánya legszívesebben pofán csapná:)
Utána meg sepergetni, és csak dobják az aprót, dobják, van, hogy imígyen elmúlatnak a népek vagy félórát, a menyecske meg magában megátkozza a percet is, amikor eszébe jutott a férhö' mönés:)

A cseréptálat, amibe a pénz java gyúlt, azt meg a völegénynek kell jól odavágni, hogy ízekre törjön.
Hogy időben belejöjjön a készlet falho' csapkodásához:))) Gondolom én...
De lehet, hogy van más értelme is:)
Inkább a csebert kenje falhoz, mint majdan a menyecskét:)

Felénk, Partiumban meg a menyasszony cipőjét kell ellopni, aztán a násznagynak jó sok pénzért kiváltani:) Had költsön a násznagy, ha mán ekkora nagy tisztséget visel;)

Az unokahúgomnál meg nyáron, úri esküvőn, valaki a csipkés combfixébe pénzt tett, aztán feltette a lábát egy székre, a vőlegény meg emelte, emelte a szoknyáját, egészen fel, a combfixig és kiszedte a pénzt.

Egy a baj a lakodalommal: aki már túl van rajta, az szeretne újra kicsit szabad lenni, aki meg éppen hajtja fejét az igába, nem tudja mi vár rá - de a baj az egésszel mégsem leginkább ez, hanem hogy irtó költséges mulaccság, annak aki állja a cechet:(

Donna (Cara)mba 2010.12.14. 17:22:54

@Donna (Cara)mba: A fenti hsz-em igen sántára sikeredett:)))

Rég voltam már menyasszony;-DDDDDDDDDDDDDDD

Utólag olvastam vissza a hsz-t, na ha ebből valaki kihámoz valami értelmeset, az megérdemli:)

Donna (Cara)mba 2010.12.14. 17:37:10

@Donna (Cara)mba: Talán azért is, mert hólapátolás közben beleestem a vízóra gödörbe:(

Komolyan...

Nem tette vissza rendesen a helyére a vízóraleolvasó:(

Én a nagy lapáttal bőszen sertepertélek, és egyszer csak zsupsssz!!!

A gödör kb. jó méteres mély, illetve az óra van egy méterre, azon landoltam, mert volt lejjebb is:(

A vízóra fedele csámpán, rézsút, én meg a gödörben:)
Valahogy kikönyököltem, és megpróbáltam felhúzni magam:)
De nagyon lent voltam. Majdnem a gödör alján. Ez a majdnem sokat számít, vagy 20 centi még volt alul a fenekéig, de én ügyesen megálltam a vízórán meg a vízvezetéken:)

Próbálok reménytelenül kiabálni, hátha meghallja valaki SOS-emet...
Senki:(

Azért kicsit megíjedtem. Na - mondok magamnak - Donna ittenék előbb ezt a nyavalyás fedelet kell kivetni, hogy legalább jobban láthassam a helyzetemet, de közben nem lecsúszni a vízóráról:)

Valahogy kitologattam a részútosan, diagonálisan beragadt akna fedelet.

Mikor ez is megvolt, környülnéztem a gödörben. Jé, itt vannak létrafokok:)

Kimásztam valahogy, aztán amikor megpróbáltam visszahelyezni az aknafedelet, akkorát csúsztam és estem a hátsófelemre, hogy most alig tudok ülni rajta:(

Ma én korán hazajöttem, a férjem kint maradt a raktárunkban, na majd kap, ha hazajön...

Tiszta mókakatzagásch az életem mostanság:(

Horizont 2010.12.14. 19:44:25

@Donna (Cara)mba:
Na azért ez komolyabb is lehetett volna!Még jó, hogy megláttad a létrafokokat:)Nem éred be azzal, hogy a való életben a gödör alján vagyunk? Neked még a vízóra akna alja is köll??? Telhetetlen!:)

guma 2010.12.15. 00:29:36

@Donna (Cara)mba: vigyáz te lány!!!
ha nem figyelsz magadra, mehetünk ápolni és azt a hátad közepére se kívánd ezzel a bandával. :)))

(ha meglátják a csapatot akik pia nélkül is részegek mindig egymástól - mi lesz ott... :)))
ki hiszi el neked majd, hogy józanul ért baleset ? DDD)

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.12.15. 08:29:17

@Donna (Cara)mba: Vigyázz magadra. Bár úgy nem fogsz járni, mint a Jáksó :-D

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.12.15. 14:14:59

@Donna (Cara)mba:
Áúúú!
Én ma zakóztam egyet. Volt egy nagy tiszta járdafolt. Éreztem, hogy nem kéne rálépni, mégis. Ki is ugrott a lábam alólam. Mert az biza tükörjég volt. Én meg a nem-képes felemre érkeztem. Ki is szakadt belőlem két csúnyán czifra gondolat.
De mit ad isten, a közterület fenntartók a téllel karöltve összehozzák az embereket. A mögöttem talpaló úr megkérdezte, hogy nem esett-e bajom. Visszafelé meg én segítettem egy középkorú hölgynek egy másik úrral talpra állni, mert ő is a "hátraszaltó" tudományával szórakoztatta magát és a nagyérdeműt.

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2010.12.15. 14:55:21

hehe :) nem délelőtt volt ez olyan 10 óra magasságában a Blahánál? :)
én ma ott láttam egy ifjú hölgyet gyertyában állva biciklizni :)

meg is jegyeztem a kollégának, hogy:
- na, így már érthető, hogy mitől olyan formásak azok a lábak

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.12.15. 15:05:12

@Conv: Tegnap sétáltam haza a barátnőmmel. Rajtam jó recéstalpú bakancs, meg sem kottyant a járdán lévő jég. Rajta meg kis magas sarkú csizma. Állandóan körbepiruettezett. Ha nem fogom a kezét, úgy jár, mint Necc. :-D

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2010.12.15. 15:06:42

@Ásó[Mosó]maci: remélem nem panaszkodsz, hogy körbetáncol az asszony :)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.12.15. 15:12:07

@Conv: :D Aranyos vagy.
De jelenleg a szülővárosom népét szórakoztatom. Tudod, ők hetekig tudnak még ezen röhécselni.

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.12.15. 15:19:41

@Conv: Amiatt nem panaszkodok, hogy körbetáncol. Csak mégha jószántából, akarattal tette volna, nem pedig azért, mert a jég miatt nem bírt megállni a lábán. :-D

guma 2010.12.15. 15:39:01

@Ásó[Mosó]maci: hát bele is szerelmesedtem a hapiba amiért olyan megértően nézett a lányzokra :)))

Donna (Cara)mba 2010.12.15. 16:09:04

Sziasztok! Csak beléptem, most nem maradok sokáig. Majd talán este.

Hát csúnya egy ügy vót, és rájöttem, az a mocsok vízóra leolvasó nem tette vissza rendesen a helyére a fedlapot, és a hó miatt nem látszott, de meg ha tök száraz, akkor se látható jól, aki rálép, az beleesik a gödörbe.
Lehetett volna gyerek is:(

És a végszámlám 26 ezer magyar forint vuót:(((
Tegyük hozzá, hogy imádom locsolni a virágaimat - mást se szretek a kertben csinálni:(, de hát a nyáron folyton esett az eső, feredőzni ketten szoktunk, mert ennyien vagyunk összesen, vizet csak én iszok, a macskáim nem zuhanyoznak - nem tom mér nem? - és az eső meg csak szakadt, szakadt tavasz óta mostanáig majdnem, mire nekiállt havazni...
Húú, azannyukat, azt a pajbászuknak:(
És ilyen szolgáltatást adnak érte:(

Viccesen írtam le a szitut, de nem volt vicces, cseppet se. Utána valahogy félig hason a havon küszködtem, hogy beillesszem a befagyott, havas illesztőperembe a fedlapot. Mert persze fagyos volt és havas volt a süllyesztett perem, mivel nem volt a helyén.

A férjemnek meg nem nyílott ki a kapu, dombnak felfele, meredek a feljárónk:(

Aztán nekem se, mert ott is valami elfagyott:) Alul, a vezérlő dobozon van egy kis árammegszakító, ami kulccsal működik, na azt is hasalva a hóba, valahogy a kikaparni és kinyitni, hát élvezet volt, mondom. Így már utána kézzel ki lehet nyitni a kaput. Mert távvezérlővel se té se tova. És meredeken, hiába van eltisztítva az út meg hamuval behintve, k.rva nehéz elindulni:(

Alig száll ki a kocsiból a férjem, már üvölt velem, miért nem tisztítottam meg rendesen a kapunál is, ha már hazajöttem a raktárból előbb, hogy ellapátoljak:(

Magyarázom: mert oda, a doboz alá még az én kezem se fér be, úgy van kitalálva:(

Ja, és még mint Necc, én is el is estem, megcsúsztam, és a puhábbik felemen landoltam. Alig bírok ülni rajta:(

Holnap ezen ülve mék Pestig. Csúcs egy élmény lesz, nem mondom:)

Ma 3-ig nem volt áramunk, se internet, se semmi:(

Gyerekek, Grönlandban hogyan élnek emberek? Vagy Norvégiában?

Á, megyek barlanglakónak...

A férjem fejét ellepte a nátha, együtt megyünk holnap, ebbejaqrva időbe biztos egy csomót kell vezetnem:( Már előre rettegek.

A fene egye meg a civilizációját, akkora árat fizetünk érte...

Na, majd később vígabbra derülök.
Bár erre semmi okom, de minek réjjak, nem?;-D

guma 2010.12.15. 16:12:57

@Donna (Cara)mba: nem irigyelek :)))

csúnyán összejött!

Donna (Cara)mba 2010.12.15. 16:20:47

@guma: Nem célom szokássá cizellálni:))))))

guma 2010.12.15. 16:25:07

@Donna (Cara)mba: gondoltam :)

Ilyenkor fokozott figyelem kell nálam, mert jön egymás után ha egyszer elindul...
Tehát : vigyázni hölgyem! :)))
Itt meg nagyon várjuk majd a holnap esti partin is a házigazdát, nem csak ma! :))
süti beállítások módosítása