He?

Bolondok hajóján : zene mellett, minden "behozott" és magánvélemény, esemény, történet, téma ütközhet az Életről. Szabadon. (Még!) :-DDD

sörcsap nagybaszónak

Miva'?

 

 

És a főd forog tovább!

 

Beszótak:

Esik-e wazze?


Számojjá csapos!

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Templomból Tesco-? Magyarországon Zsinagógából bútorboltot!

2010.11.15. 12:49 Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Röviden az épületről:

A nagyméretű, reprezentatív, görögkereszt alaprajzú zsinagóga Baumhorn Lipót és Somogyi György tervei alapján épült 1930-ban. A bazilika-rendszerű épület középpontjában hatalmas kupola áll. Az utóbbi időben reprezentatív bútorházzá alakították át.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A ceglédi zsinagógát szintén Baumhorn Lipót tervei alapján készítették. Ha jól tudom, a zsidó egyházközségtől az akkori ceglédi tanács vásárolt meg sport célokra. (http://www.zsinagogak.com/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=1)

 

A szentesi zsinagóga 20 év romosodás után lett helyreállítva, ebben van ma a városi könyvtár.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valami eszembe jutott erről:

 

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://offforever.blog.hu/api/trackback/id/tr462449940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Donna (Cara)mba 2010.11.15. 12:57:28

Nos, így van ez úgy tűnik végig a történelem során. A kufároknak mindig fontos volt/van valamiért a templom.
Nem csak vásárlóerő kell, hanem lélek is. Olcsón vagy ingyér'...

Ui.
Jók a képek!
A Jesus Christ Superstar-ból a részlet is idevág, tökéletesen.

guma 2010.11.15. 13:03:49

Szép napot!!! Pár pillanat, mert mennem kell!Maci! Fantasztikus vaggggggggggggy!!! DDDD

Küldtem nektek a lakássá alakított templomot... Már akkor gondolkodtam róla : tudnék-e benne élni???

Láttam az egyik csatornán a felújítás minden mozzanatát szinte. Nekem élmény volt, ahogy tiszteletben tartottam minden követ!

Szeríntem, ha így megőrízhető az érték akkor tegye mindegy hogy ki!!!

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.11.15. 14:11:41

@guma: Köszi. Csak eszembe jutott a gyöngyösi zsinagóga, és a gúgli a barátom :-D

arlequin 2010.11.15. 15:39:34

a ceglédi zsinagógában bokszolnak (!). amikor ezt meghallottam, akkor nagyon elszégyelltem magam...
és csak egy példa a sokból...

Horizont 2010.11.15. 17:08:26

@Ásó[Mosó]maci: Én gyöngyösi vagyok és döbbenten vettük tudomásul annak idején (nagyon rég) ezt a bútoráruházas szégyenteljes dolgot. Inkább valami kulturális célra kellett volna felhasználni, könyvtárnak mondjuk.Nem is értettük.De többek között azzal indokolták, hogy nincsenek már sokan a gyöngyösi zsidók.Mondjuk ettől is döbbenetesebb volt amikor tavaly rámázolták a falára, hogy :
"Holokauszt nem volt! De igény van rá"

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.11.15. 17:36:47

@Horizont: Szentesen nagyon sokáig romosan állt. Leégett (nem tudom, mikor) de több, mint 20 évig üresen, omladozóan állt. Még a XIX. sz.-ban épült.
A rendszerváltás után renoválták és a könyvtár költözött be. Még a Ráday is csinált erről filmet.
A gyöngyösi zsinagógáról meg azt olvastam, hogy a zsidó hitközség adta el, ugyanúgy, mint a ceglédit.

Horizont 2010.11.15. 17:56:33

@Ásó[Mosó]maci: @Marcellusca:
A családom katolikus nem is ismerek zsidókat a környezetemben, de azért borzalmas, hogy mennyire elherdálunk minden szépet és jót, emléket, műemléket. Ez az orosházi is milyen gyönyörű épület.A szentesi is milyen gyönyörű, de ott legalább könyvtár lett:)

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2010.11.15. 18:06:04

A kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum is zsinagóga volt, nagyon sokáig hagyták rohadni, lepukkanni, aztán végül egy szép múzeum lett belőle.
Szintén Kecskeméten a Tudomány és Technika Háza is zsinagóga volt.

fotomuzeum.hu/hu
hu.wikipedia.org/wiki/Tudom%C3%A1ny_%C3%A9s_Technika_H%C3%A1za_%28Kecskem%C3%A9t%29

Azt egyébként tudjátok, hogy Kecskeméten, a világon egyedülálló módon, az összes nagy világvallásnak, és a keresztény kisebb vallásoknak a város központi részén van "temploma"?

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2010.11.15. 18:06:41

@Conv: pontosabban már nem mind működik, de valamikor működött, az épületek még megvannak.

Donna (Cara)mba 2010.11.15. 18:41:00

@Conv: No, ezt nem tudtam, de nálunk, odahaza Erdélyben ez volt nagjából a helyzet minden nagyobb településen. Már egy 3000-4000 fős településen is minimum 4 vallás temploma volt a főtéren (egy római katoliku, egy református, egy kisebb zsinagóga, egy görög katolikus templom - ortodox akkor még kevésbé, mert az újabban tört ennyire előre Erdély románsága körében).
Általában még mind működik, legtöbb helyen. Még...

Egy 10000 lelkes településen meg nem ritka felállás: római katolikus, unitárius, református, ortodox, zsinagóga és még egy görög katolikus templom, mind a városka közepén:)

Valahogy megvoltunk abban a rohadék dualista monarchiában:)

Nagyváradon kb. 1 km-es körben legalább 5 zsinagóga van ma is:)

Erre kössünk bogot. És még aszongyák, hogy most találták ki a multikulit;-DDDDD

A fenéket:) A dualista osztrák-magyar monarchiában ez teljesen hétköznapos volt.

Donna (Cara)mba 2010.11.15. 18:45:06

@Donna (Cara)mba: Ja, és a baptisa gyülekezet házakat még nem is említettem, talán mert ők maguk azt nem templomnak, hanem imaháznak nevezik. Ők is a történelmi egyházakhoz tartoznak.

Apám falujában (kb. 1500 lelkes falu) 3 templom van: református, ortodox, és baptista.

Mind fullra járatva:)

A szomszéd falu, anyámé, ott egyvallásúak és etnikumúak vannak - magyarok-, ezért csak egy templom van a faluban, a református templom. Fullra járatva:)

arlequin 2010.11.15. 19:14:04

@Horizont: csak a sógorom meg a feleségem hordoz zsidó vért. ;-)
a többi nem. dafke.

Marcellusca 2010.11.15. 20:51:46

Na, mentem, jó éjt!

Maj' ho'nap visszao'vasok. :D

guma 2010.11.15. 22:15:20

@Ásó[Mosó]maci: Nagyon fel vagyok dobva! Olyan csodákat láttam ma, hogy még én aki tucat megszületésének tanuja voltam, most totál padlót fogtam :)))

Ha igaz lesz róla fotó (parancsba adtam, hogy nem érdekel ki van-e égetve nekem kép kell sürgössen!) és azonnal küldöm.

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2010.11.16. 08:44:55

@Donna (Cara)mba: Szentesen ha egyszer járkálsz, van ott római katolikus (2, egyik a belvárosban,) református (2, egy a belvárosban, nagytemplom), evangélikus nagytemplom és egy görög katolikus, ami olyan kis apró, de bent van a belvárosban, és inkább egy családi kápolnára hasonlít.
www.szentesinfo.hu/mozaik/szenteshu2/varos/templomok.htm
A zsinagógát már meg sem említem.
hu.wikipedia.org/wiki/Szentesi_zsinag%C3%B3ga
süti beállítások módosítása