Vlagyimir Szemjonovics Viszockij, (Владимир Семёнович Высоцкий) (Moszkva, 1938. január 25. – Moszkva, 1980. július 25.) szovjet-orosz színész, költő, bárd.
- „Sosem láthattam őt, nem hallgathattam Viszockij dalait. Ő belehalt a létező szocializmusba, én túléltem”. (Földes László – Hobo)
Viszockij 42 évet élt és 39 éve nincs közöttünk... Marína Vlady tavaly volt 80 éves...
- Viszockij szobra Szocsiban
Viszockij
1960-ban feleségül vette egyik osztálytársnőjét, de egy év után elváltak. A moszkvai Puskin Színházban kezdte meg pályafutását, de hamarosan otthagyta, és megjárt egy csomó más moszkvai színházat is. 1963-ban elvette Ludmilla Abramova színésznőt. Az éppenhogy megalakult Taganka Színházba 1964-ben került, és a tagja maradt azután élete végéig. A színházalapító főrendező, Jurij Petrovics Ljubimov mindenben támogatta. Felismerte dalköltői tehetségét is, és lehetőséget adott számára dalai és szövegei felhasználására a színház tevékenységében. Viszockij a Tagankán több mint húsz szerepet alakított, köztük Hamletet.
Gitárral kísért dalai már életében túlnőttek rajta. Az orosz sanzonhagyományok, a városi folklór, a kocsma-, katona- és börtöndalok megtermékenyítő hatására eredeti, kemény, humoros és tragikus dalokat költött kora ifjúságától kezdve. Több mint ezer dalt írt, néha egy-egy film számára is. Dalainak zömét életében nem adták ki, csak agyonjátszott magnetofon-felvételeken terjedt. Versei életében nem jelentek meg. Harminc filmben játszott.
1967-ben egy filmforgatáson ismerkedett meg harmadik feleségével, Marina Vlady orosz származású francia színésznővel, akivel 1969-ben házasodott össze (ennek ára Vlady részéről az volt, hogy 1968-ban belépett a francia kommunista pártba). Az ő segítségével sikerült egy amerikai koncert-körutat megszervezniük. Néhány magyar filmes (Jancsó Miklós, Mészáros Márta) is segítette a vasfüggöny időnkénti átlépésében. Az egyetlen film, amelyben együtt játszottak, Mészáros Márta Ők ketten (1977) című alkotása.
Ök ketten / Women (1977) / AvaxHome
Ök ketten / Women (1977) VHSRip | AVI/Xvid ~1799 kbps avg | 1Hr 31Mins | 23.976 fps | 720x544 | 1.24 GB Audio: Hungarian | MP3 2 Ch 128 Kbps | Subtitles: English Genre: Drama...1970-ben megjelent Farkasvadászat című dala, azonban a Szovjetunióban bojkottálták felvételét az ottani írószövetségbe.
Sokat ivott, és morfinista lett. Halálát is ebből fakadó szívroham okozta a moszkvai olimpia ideje alatt. Tüntetésszerű temetésén Moszkvában, a Vaganykovói temetőben hatalmas tömeg jelent meg; röviddel halála után aztán egyre-másra készültek dokumentumfilmek róla. Az orosz nép tragikus hősei között tartja számon.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Vlagyimir_Szemjonovics_Viszockij
A Sirokkó sztárja. Marina Vlady 80
MTI/Filmarchívum |Május 10-én nyolcvanéves Marina Vlady francia színésznő, aki több mint egy évtizeden át volt társa Vlagyimir Viszockijnak, a legendás orosz énekes-színésznek.
Marina Catherine de Poliakoff-Baidaroff néven született a Párizshoz közeli Clichyben. Szülei nemesi családból származtak, apja operaénekes, anyja balett-táncos lett, de a férfinak munkásként is dolgoznia kellett. Négy lányuk közül hárman választották a filmes pályát, s mindhárman más néven lettek ismertek. Marina apja, Vlagyimir tiszteletére lett Vlady, Tania nővére az Odile Versois, Militza az Hélene Vallier nevet választotta; a V betű mindegyiküknél a győzelem (victoire) szóra utal. A testvérek időnként együtt is felléptek, 1967-ben nagy sikerrel játszották egy párizsi színházban Csehov Három nővérét. Marina először balettozott, tagja volt a párizsi opera balettkarának. A filmvásznon először tizenegy évesen, statisztaként tűnt fel (a főszerepet Odile nővére alakította), majd az 1950-es évek elején Olaszországban is dolgozott. Itt forgatott filmjeiben inkább küllemén, mint színészi tehetségén volt a hangsúly, bár olyan filmsztárok partnere lehetett, mint Marcello Mastroianni és Gina Lollobrigida.
Még tizenéves volt, amikor hazájában is felfedezték, szlávos szépségével, érdekes arcával, titokzatos zöld szemével az új filmideál, a nőiesség új szimbóluma lett. Az özönvíz előttben nyújtott alakításáért 1954-ben megkapta a legígéretesebb fiatal színésznőnek járó díjat. A következő évben forgatott, A boszorkány című filmje nemcsak alakítása miatt emlékezetes, hanem azért is, mert derékig érő szőke hajával divatot teremtett. Nemzetközi sikert aratott a Bűn és bűnhődésben Jean Gabin oldalán, legemlékezetesebb alakítását Marco Ferrari A méhkirálynő (1964) című filmjében nyújtotta. A válságba jutott párkapcsolat eredeti feldolgozásában Ugo Tognazzi partnereként a szerelemre éhes feleség szatirikus megelevenítésével hódította meg a közönséget, a maga idejében provokatívnak minősülő film forgalmazását a cenzúra csak több változtatás után engedélyezte. Vlady játékáért megkapta a cannes-i filmfesztivál legjobb színésznőnek járó kitüntetését, és Golden Globe-ra is jelölték.
Játszott az Orson Welles rendezte Falstaffban (a parádés szereposztású Shakespeare-adaptáció kevés angol nyelvű filmjeinek egyike), Jean-Luc Godard Két vagy három dolgot tudok róla című alkotásában, majd Jancsó Miklós rendezte a Sirokkóban. Származása és nyelvismerete keletre is utat nyitott számára, 1969-ben a Szovjetunióban forgatott, az A Sirály születése című filmben a Csehov életében felbukkanó kevés nőalak egyikét, a drámaíró rajongásának tárgyát, Lika Mizinovát formálta meg.
A hetvenes években a tengerentúlon is megpróbált karriert csinálni, de nem sok sikerrel. 1967 júliusában a moszkvai nemzetközi filmfesztivál vendégeként, véletlenül találkozott a Szovjetunióban kultikus figurának számító Vlagyimir Viszockij színész-énekessel. A színésznő barátai tanácsára ment el a Taganka színházba, ahol Szergej Jeszenyin Pugacsov című drámai költeményét próbálták Jurij Ljubimov rendezésében, s az egyik főszerepet Viszockij játszotta. Az ismeretségből pillanatok alatt szerelem, majd 1970 decemberében házasság lett, amely a már életében legendás dalköltő 1980-ban bekövetkezett haláláig tartott, jóllehet kapcsolatukat megviselte az orosz színész-bárd zaklatott életvitele.
Csak egyetlen közös filmben szerepeltek, az 1977-ben készült Ők ketten című alkotást Mészáros Márta rendezte. A film felújított változatát idén márciusban a restaurált filmeknek szentelt, Toute la mémoire du monde nevű fesztiválon a rendezőnő és Vlady jelenlétében vetítették Párizsban. A viharos kapcsolatról a Viszockij több dalát is eléneklő Vlady Szerelmem, Viszockij címmel 1987-ben könyvet írt, majd húsz évvel később francia nyelvű előadás is született belőle. A könyvből idehaza Földes László Hobo írt zenés balladát Ballada a két sebzett hattyúról címmel, s szintén a könyvből született egy monodráma Bálint Márta előadásában, A megszakított repülés, avagy szerelmem, Viszockij címmel. A párnak Jekatyerinburgban emlékműve van, a 2006-ban felavatott életnagyságú bronzszobor Viszockijt gitárral ábrázolja, Vlady mellette ül.
A színésznő harmadik férje halála után visszaköltözött Franciaországba, ahol elsősorban televíziós sorozatokban és tévéfilmekben vállalt szerepet. 2001-ben a Taviani fivérek rendezte Tolsztoj-adaptációban (Feltámadás) játszott, majd egy algériai-francia filmdrámában, illetve egy francia tévéfilmben alakított főszerepet, az utóbbi években több rövidfilmben is közreműködött.
Szabadidejében szívesen foglalkozik szobrászattal és irodalommal, 1997-ben A konyhán át a szívhez címmel jelentetett meg könyvet, 2002-ben Az én cseresznyéskertem címmel regénye, 2005-ben memoárkötete jelent meg. Nővéreivel hanglemezfelvételeket is készített. Vlady első férje a szintén orosz származású Robert Hossein francia színész-rendező volt, akivel még tizenhét évesen kötött házasságot, s akitől két fia született, több filmet is forgattak együtt. 1963-ban másodjára is férjhez ment, egy pilótához, akitől szintén egy fia született. Negyedik házasságát a nyilvánosság kizárásával kötötte egy orvossal, akivel több mint húsz évig élt együtt, s aki 2003-ban hunyt el.https://filmarchiv.hu/hu/aktualis/hirek/marina-vlady-80-evesViszockij és Marina Vlady - Egy legendás szerelem története
felolvasószínház, magyar, 2013.
"A kor ötvözete, ami vagyok,
Épp hogy kihűlt csak, szét is hullott nyomban.
Vért ontottam, mint mások. S mint azok,
Nem tudtam megfékezni bosszúszomjam.
Bukásom lett a fölemelkedés.
Ofélia! A rothadási gyűlöltem.
De eggyé tett azokkal az ölés,
Akikkel együtt fekszem most a földben."
Vlagyimir Viszockij, a legendás orosz színész-költő, rekedtes hangú, lázadó énekes, a Brezsnyev-korszak tragikus sorsú bárdja, akinek mind élete, mind művészete a rendszerellenesség jellegzetes példája volt, már több mint harminc éve halott. Sajnos, izgalmas és korszakalkotó életműve napjainkban már jóval kevésbé divatos, mint volt a
rendszerváltás hajnalán. Az est ennek a hosszadalmas, tragikus végű küzdelemnek állít emléket, a színész-költő művein túl Marina Vlady, Andrej és Arszenyij Tarkovszkij, valamint Puskin szövegeinek felhasználásával.A(z) Bajor Gizi Színészmúzeum előadása
Marina Vlady: Sokat nyert, sokat vesztett
Orosz is, francia is, de inkább orosz, mint francia. Szőke hajával, zöld szemével, finom vonásaival teljes ellentéte Catherine Deneuve-nek, szépségével, szláv lelkével mégis gyorsan meghódította a franciákat, akik előtt sosem volt titok: szülei nemesi családból származó orosz emigránsok a Párizs melletti Clichyben. Operaénekes volt a papa, balerina a mama, négy lányuk közül három a színi pályát választotta, világhírű színésznő azonban csak egyikükből lett, Marina Vlady néven.Valójában ugyanis Marina Catherine de Poliakoff-Baidaroff néven született, s édesanyja példáját követve ő maga is balett-táncosnőnek készült. Kiemelkedő tehetsége révén már kislányként bekerült a párizsi Opera kartáncosai közé, színészi adottságainak köszönhetően azonban gyorsan pályát módosított. Tizenegy évesen már a római Cinecittában állt kamera elé a Nyári vihar című filmben. Öt esztendővel később, az Özönvíz előttben nyújtott alakításáért a legígéretesebb fiatal színésznő díját kapja, s ezzel ível magasra a pályája. Német és olasz produkciókba hívják, Gina Lollobrigida és Irene Papas után Marcello Mastroianni, Robert Hossein, Jean Gabin és Ugo Tognazzi partnereként tündököl a mozivásznon. A boszorkánnyal, a Bűn és bűnhődéssel, A méhkirálynővel komoly nemzetközi sikert arat, őt ünnepli a cannes-i fesztivál, Arany Glóbuszra jelölik Amerikában. Orson Welles hívja őt a Falstaff egyik női szerepére, igent mond nem egy szovjet rendezőnek, bekerül Jean-Luc Godard Két vagy három dolgot tudok róla című alkotásába.
Robert Hossein, az iráni származású francia színész-rendező feleségeként két fiúgyermek édesanyja lett, házassága azonban nem tartott sokáig. Négy év után elváltak, de 1963-ban már egy háborús pilóta felesége, és egy évvel később megszületik a harmadik fia. Tragikus sorsú nőalakjaiba a saját szerelmi csalódásait is beleviszi. Egy évvel azután, hogy a második házassága is felbomlik, a moszkvai fesztivál vendégeként, 1967-ben megismerkedik Vlagyimir Viszockijjal, a jeles orosz bárddal, a szovjet rendszer országos hírű ellenségével, a Taganka Színház legendás Hamletjével, Jurij Petrovics Ljubimov kedvenc színészével. „Akárcsak a nézőket, engem is rabul ejt az az erő, az a mélységes elkeseredés, amely ott vibrál a hangjában – írta nem sokkal azután, hogy először látta színpadon Szergej Jeszenyin Pugacsov című drámai költeményében, Ljubimov rendezésében. – Erős jelenlétével mindenkit elhomályosít, mintha egyedül állna a reflektorok fényében.”
Tizenhárom évig tartó, szenvedélyes, felhőket és szakadékokat átívelő szerelem kezdődik köztük, amelynek sem a szovjet kultúrfelelősök, sem a Kreml pártfunkcionáriusai nem tudnak véget vetni, egyedül az alkohol és a kábítószer állhatott közéjük. A bürokratikus akadályok miatt csak 1970-ben tudtak házasságot kötni, addig hol Moszkvában, hol másutt, nemegyszer Budapesten találkoztak, a legtöbbször azonban a képzelet mezején, telefonnal a kezükben.
Magyar filmben Marina Vlady először 1969-ben, Jancsó Miklós Sirokkójában játszott. Nem volt átütő szerepe, jelenlétével mégis különös színt adott az 1930-ban játszódó politikai drámának, amelynek főhőse egy hazájában feleslegessé vált, Magyarországra szöktetett horvát forradalmár. Igazán kiemelkedő feladathoz Mészáros Márta Ők ketten című alkotásában jutott. Egy munkásszálló igazgatónőjeként pártfogásába vesz egy nehéz sorsú munkáslányt, s az ő életén keresztül saját bonyolult sorsával is kénytelen szembenézni. Két, különböző társadalmi rétegből származó nő története a film, amelyben az idősebbik kapcsolata alkoholista férjével eleve kudarcra ítéltetett. Marina Vlady és Vlagyimir Viszockij egyetlen közös filmje ez. Sem Franciaországban, sem a Szovjetunióban nem álltak együtt kamera elé, mivel egyik országban sem akadt rendező, aki kockáztatni mert volna az alkoholizmusából akkor már gyógyíthatatlan orosz énekessel, a szovjet nép moszkvai hősével.
„A Sirokkóban nem tudta belopni magát a szívembe, de láttam őt egy francia filmben, amelyben nagyon szerettem – idézi fel Ma-rina Vladyval kapcsolatos emlékeit Mészáros Márta. – Jeanne Moreau, Catherine Deneuve és Delphine Seyrig mellett vele is gyorsan összebarátkoztam. Delphine Seyrignek gyönyörű lakása volt Párizs belvárosában, ő szervezett egy kellemes hangulatú összejövetelt, amelyre Marina Vlady is eljött. Jól éreztük magunkat, sokat beszélgettünk, Marina és én oroszul. Aztán Budapestre jött a Taganka Színház a Hamlettel. Vologya Viszockijt már Moszkvából ismertem. A megérkezésük előtt telefonált, hogy rendezzem úgy az életemet, hogy azokban a napokban csak vele foglalkozhassak. Hogy vigyázzak rá, ne igyon. Volt nálunk Kisorosziban, akkoriban ott laktunk Jancsó Miklóssal. Mindennap felhívta Marinát Párizsban. Bárkinél járt is Budapesten, mindenki azon izgult, hogy fogja a házi telefont, és horribilis számlát csinál neki. És egy nap közölte, hogy jön Marina. Könyörgött, hogy beszéljem le őt az utazásról, de nem tudtam. Ellenőrizni akarta Vologyát, hogy iszik-e? Az alatt a három hét alatt, amit ez a gyönyörű nő Budapesten töltött, tényleg nem ivott. Szovjet katonáknak énekelt különböző kaszárnyákban. Zseniális volt. Lenyűgöző. Marina csak két napra jött, aztán el is utazott, Vologyával együtt. Később Moszkvában találkoztunk, ott mélyült el a barátságunk. És jött a film, az Ők ketten. Kitaláltam, hogy ő játssza az egyik főszerepet. Vologya epizódszerepét akkor, azon a napon ékeltem be a filmbe, amikor iderepült, hogy találkozzon Marinával. Ki akart békülni vele, mert éppen akkor össze voltak veszve. Mindig az alkoholproblémái miatt ingott meg a kapcsolatuk. Vologya esküdözött, hogy már nem fog inni, de nem tudta megállni. Marinát ezzel kergette az őrületbe. A forgatás idején sem volt köztük teljes a nyugalom. Én jókat főztem, Marina sokat volt nálunk, akkor találkozott először filmbeli partnerével, Jan Nowickival, a jeles lengyel színésszel. Nehezen barátkoztak össze, mert Janek nem szerette a sztárokat. Sokáig Marináért sem lelkesedett. Féltem is, hogy baj lesz, kellemetlenül viselkedik majd vele. Janek pimasz tudott lenni. De visszafogta magát, nem bántotta Marinát. Vologya helyes volt és kedves, énekelt nekünk, de amikor elutazott, Marina sírva-zokogva mesélte, hogy egy üveg vodka el volt rejtve a bőröndjében, gyógyíthatatlan. Hogy milyen színésznő volt? Jó. Csak túl sokat foglalkozott a magánéletével. Ha komolyabban vette volna a hivatását, többre vihette volna. Rengeteg filmben játszott, csak nem mind volt értékes. Olaszországban sokkal nagyobb sztárnak számított, mint a franciáknál.
Mi már nem tartjuk a kapcsolatot. Megsértődött rám. Nagyon akarta, hogy megrendezzem neki az Anna Kareninát. Nem értette meg, hogy negyvenévesen már nem játszhatja el a szerepet. Az Ők kettenben viszont nagyon jó. Janek persze nem tudta igazán megszeretni őt, de a tehetségét elismerte. Volt egy híres onkológus professzor szerelme… rákos lett az egyik nővére, és ez a professzor kezelte… Marinával közben egymásba szerettek. Több mint húsz évig tartott a kapcsolat, egészen a professzor haláláig, aki maga is gyógyíthatatlan beteg lett. Marinát egyébként az oroszok is nagyon szerették, a magukénak tartották. Nővérei inkább franciának érezték magukat, egyedül Marina mondta azt, hogy orosz. De a kommunizmust gyűlölte. Nagyvonalú nő volt, nagyon kedves. Sem Rómában, sem Párizsban nem lehetett zavartalanul közlekedni vele az utcán. Imádták az emberek. Hosszú, szőke hajával, finom mosolyával csodálatos jelenség volt. Sokat áldozott az életéből Vologyára. Mélységesen szerette őt. Segíteni akart rajta, de nem tudott. Én kedveltem őt, Monori Lili, aki a partnere volt az Ők kettenben, nem annyira. Van egy jelenet a filmben, amikor Marina zuhanyozik. Kértem Lilit, hogy majd álljon be mellé. Beállt, de dacból nem vetkőzött le. Téli kabátban lépett be a zuhany alá, és úgy szorította magához Marinát. Zseniális lett a jelenet, filmben azóta sem láttam ilyet. De ha eszembe jut, mindig arra gondolok, ez csak Lili ellenállásából tudott megszületni.”
Viszockij 1980-ban bekövetkezett halála után Marina Vlady olyan filmekben kapott szerepet, mint az Argentin tangó, az Egy ifjú Don Juan emlékei vagy az Ettore Scolával forgatott Splender, amelyben ismét Marcello Mastroianni partnere volt. Mindeközben a feminista mozgalom is beszippantotta, baloldali aktivista lett, és írni kezdett. Több mint tíz könyv szerzőjeként újabb babérokat szerzett. Szerelmem, Viszockij című kötete magyarul is megjelent. Legnagyobb írói sikerét Az én cseresznyéskertem című könyvével érte el, amelyben négy orosz nő életét követi nyomon négy nemzedék tükrében. Az egyik nő ő maga a történetben: Ánya és Envald ezredes szerelmében nem nehéz felismerni szenvedélyes kapcsolatát elvesztett Vologyájával.
Viszockijjal töltött éveit színpadon is elmesélte, hiszen a film mellett a színház sem maradt ki az életéből. Két nővérével Csehov Három nővérét is színpadra vitte, őt Irina szerepében láthatta a párizsi közönség. A Hamletben Gertrudot játszotta, Márquez regényének, az Erendira hihetetlen történetének dramatizált változatában a nagymamát formálta meg. Énekelt orosz népdalokat és francia sanzonokat, szívéhez legközelebb mégis az a hanglemez áll, amelynek A oldalán szeretett Vologyájával énekel, a B oldalon pedig az ő dalait adja elő oroszul.
Nyolcvanévesen csendben, visszavonultan él Párizsban. Nem zárt be maga mögött egyetlen kaput sem. Ír. Játszik. Emlékezik. Gazdag élet az övé. Nem került el senkit, akivel találkoznia kellett. Túlélte a legnagyobb csapásokat is. Erős nő. Nem tudta legyűrni semmi.
https://ujszo.com/kultura/marina-vlady-sokat-nyert-sokat-vesztett
A boszorkány 1956
A méhkirálynő
Ez a film egyike azoknak, amelyek Ferrerit nőgyűlölő hírébe hozták, mely címkétől később oly nehezen tudott megszabadulni. Pedig valójában itt egyfajta vallásos kultúra hatását akarta bemutatni. A könnyű nőkről való lemondásért új feleségének mindent elsöprő szexualitása kárpótolja a hőst, ami elől akkor sincs menekvés, amikor már sok a jóból. A terhességgel azonban mindez megváltozik: a születendő gyermek érdekére hivatkozva, a feleség teljesen elzárkózóvá válik. Igaz, addigra már a férfi belebetegedett az élénk házaséletbe...
Vlady 1963-ban A méhkirálynő-ért Cannes-ban elnyerte a legjobb színésznőnek járó díjat.
Tizenhárom év története ez a könyv, amely egy viharos szerelem és a súlyos megpróbáltatásokkal teli házasság felidézésén túl arra keres választ, miért kellett idő előtt meghalnia a kivételesen érzékeny és tehetséges művésznek.
Szerelmem, Viszockij Marina Vlady pdf letöltés
https://top.seo-kursi.com/szerelmem-viszockij-letoltesi-konyv-pdf-epub-mobi/
Ballada a két sebzett hattyúról
Rátaláltam annak a telefonközpontos kisasszonynak a történetére, aki akaratlanul „fültanúja” lett két nagy művész szerelmének. A szovjet színház egyik legendás fenegyereke és kultikus költő-bárdja volt Vlagyimir Viszockij, szerelme, Marina Vlady pedig a francia filmipar csillaga. Végzetes szerelmük között ott húzódik a vasfüggöny. Megéreztem, hogy nemcsak erről a legendás szerelemről, két művész viharos kapcsolatáról beszélhetek, de meg tudom mutatni a szovjet korszak abszurditását is a kisemberek, egy telefonos kisasszony és a férje, a kiérdemesült alkoholista bokszoló szemszögéből – mondja Földes László Hobo, az előadás szerzője, a bokszoló alakítója.
https://nemzetiszinhaz.hu/eloadas/ballada-a-ket-sebzett-hattyurol-1/kapcsolodo-tartalmak