He?

Bolondok hajóján : zene mellett, minden "behozott" és magánvélemény, esemény, történet, téma ütközhet az Életről. Szabadon. (Még!) :-DDD

sörcsap nagybaszónak

Miva'?

 

 

És a főd forog tovább!

 

Beszótak:

Esik-e wazze?


Számojjá csapos!

Annak a cinikus szövegét hallhatod, aki az ország építése helyett a saját gyermekkori álmát valóstja meg

2016.04.30. 22:42 guma

„Kicsit rövid” - Orbán zárt körben avatta fel a felcsúti kisvasutat, de a NOL-nak válaszolt

Azért kellett ezt megépíteni, mert a kommunisták felszedték a síneket - szögezte le Orbán Viktor, amikor egy rövid beszélgetés erejéig elsétált a felcsúti állomás területéről kizárt újságírókhoz, köztük lapunk munkatársához. „Nem látok abban kivetni valót, hogy az országban van 15 kisvasút, akkor egy, a kommunisták által felszedett kisvasutat miért ne lehetne újjáépíteni” – mondta a miniszterelnök. Orbán sem erkölcsi, sem politikai kivetnivalót nem talál a szülőfalujában, a családi háza mellett elindított vasútvonal építésében és további fejlesztésében. Arról, hogy mit szól a vasút további terjeszkedését ellenzők véleményéhez, azt mondta, ez egy kultúrnemzet, és mint ilyenhez hozzátartoznak a viták, amelyek pedig kitermelik a cinizmust. „Az országban van egy olyan jelenség, hogy minden ami épül, az támadás tárgya. De cinizmusból még nem épült semmi. Álljunk ellent, a cinizmus nem pálya, a síneket le kell rakni, az országot pedig építeni kell. Minél erősebbek a cinikus hangok, annál jobban építeni kell az országot. Ez az én miniszterelnöki filozófiám.” A kisvasút május 1-jén nyílik meg a  nagyközönség előtt. 

http://nol.hu/video/orban-zart-korben-avatta-fel-a-felcsuti-kisvasutat-de-a-nol-kerdesere-valaszolt-1613633

Véleményen szerint nem is fog a hosszabbítás tervének semmi keresztbe tenni. Sem családi ház, sem nappali, sem lovarda, sem más földje, hiszen a törvényt már meghozták, hogy ha az "érdek" megkívánja "mindezt/mindent" el lehet venni.

Etyek keményen ellenáll a kisvasútnak

Felháborodással fogadták Etyeken a felcsúti fejlesztést koordináló miniszterelnöki biztost. Tessely Zoltán azután tartott lakossági fórumot a településen, hogy többen tiltakoztak az ellen, hogy a telkükön vagy közvetlenül a házuk mellett menjen el a kisvasút. A biztos nem tudott írásos garanciát adni arra, hogy nem vezetik át magánterületen a kisvasutat.

„Én azt szeretném megkérdezni, hogy mint tervező tudott-e arról, hogy itt családok élete fog így tönkremenni ezzel.” Kemény kérdésekkel bombázták a megvalósíthatósági tanulmányt készítő mérnököt az Etyek környéki lakosok a Felcsútról Etyekig közlekedő kisvasútról tartott vitában.

Etyek keményen ellenáll a kisvasútnak

„A Speciálterv Kft. munkája alapvetően előtanulmány és megvalósíthatósági tanulmány készítésére korlátozódik. Ez még nem is tanulmányterv” – közölte Borzai Tibor mérnök. A kivitelező hárítja a felelősséget, szerinte az ő feladatuk a tanulmányok elkészítésével véget ért. Azt azonban hozzátette: mindenképp magánérdeket sért a kisvasút, ha megépül. „Egy kicsit rávilágít ennek az egész projektnek a nehézségére, hogy jelen pillanatban Bicske és Etyek között nincs olyan közterület, ahol bármiféle vasutat el lehetne helyezni. Ebből az következik, hogy ha itt valaki valamilyen célból vasutat szeretne létesíteni, az magántulajdonon kell hogy keresztülhaladjon” – fogalmazott Borzai Tibor.

A vállalkozó, akinek a lovardáján futna keresztül a nyomvonal, úgy érezte, nem kapott válaszokat. „Monsieur, velem ne szórakozzanak. Szórakozik, mellébeszélnek, össze-vissza magyaráznak. Azt mondja, hogy itt milyen jó a vállalkozásnak, növelte a hírnevét” – mondta Kerényi Ferenc a miniszterelnöki biztosnak, hozzátéve: ő csak a családját és az érdekeit védi. „Nem engem kell támadni, azt, hogy rugdalózom, lövöldözök. Ha nem lehet megérteni, hogy én mit várok, akkor – hogyha önöktől nem kapom meg ezt az ígérvényt és a választ – én fogok továbbmenni” – jelentette ki a lovarda tulajdonosa.

A körzet parlamenti képviselője felvette a kesztyűt. Szerinte csak a média fújta fel a terveket, ezért akart az érintettekkel egyeztetni. „Nehogy azt gondolják, hogy én félek a kérdéseiktől. Nincs mit takargatni. Nincs” – mondta Tellesy Zoltán. A politikus a vita végén azt ígérte: a tanulmányokból csak akkor lesz terv, végül vasút, ha az etyeki lakosok kifejezetten kérik. „Addig Etyeken borvasút nem fog épülni, amíg az etyekiek nem szeretnék. Én ezt most kicsit pontosítanám. Ezeket az előtanulmányokat addig nem fogjuk elővenni, amíg Etyek települése nem kéri tőlünk” – ígérte az országgyűlési képviselő.

A hatástanulmányt készítő mérnökök korábban már jelezték: a kisvasút üzemeltetése a legóvatosabb becslések szerint is 28 millió forint veszteséget termelne évente.

http://hirtv.hu/ahirtvhirei/etyek-kemenyen-ellenall-a-kisvasutnak-1339754

Vita és bekiabálás Orbán kisvasútja miatt – A miniszterelnök embere sem tudta meggyőzni az etyekieket

Csúnya véget ért az az etyeki lakossági fórum, amelyen Tessely Zoltán próbálta bizonygatni a helyieknek, hogy jó lesz nekik, ha kapnak egy kisvasutat. A helyiek nem hisznek neki.

Egyre többen tiltakoznak Etyeken az oda tervezett kisvasút miatt. Korábban többen azért kritizálták az ötletet, mert az egyik tervezet szerint magántulajdonokon vezetne át a kisvasút nyomvonala, de többeknek az sem tetszik, hogy a lakóházak mellett húznának el a sínek a település szélén található Botpusztán. A helyiek már küldtek levelet Orbán Viktornak, feljelentést tettek, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél (NIF) és a polgármesternél is érdeklődtek, de eddig senki nem adott nekik részletes tájékoztatást. Nemrég Etyeken aláírásgyűjtésbe kezdtek, amit aztán fel is függesztettek, állítólag azért, mert „fentről” figyelmeztették többüket, hogy ne tegyék.

Szerdán kora este Tessely Zoltán Felcsút és környéke fejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztos az etyeki könyvtárban rendezett fórumon próbálta csitítani a kedélyeket. A térség fideszes országgyűlési képviselője eredetileg azokat várta egy tájékoztatóra, akik elkezdtek tiltakozni a SpeciálTerv által készített előtanulmányban található, illetve a döntést előkészítő bizottság által javasolt nyomvonaltervezet miatt, de a nagyjából 50-60 érdeklődő között akadtak más településről érkezők is, és újságírók is. Utóbbiak kapcsán Tessely Zoltán rögtön leszögezte, hogy szerinte nem erről volt szó, mivel egy zártkörű megbeszélésre készült, de ha már itt vannak, akkor maradhat mindenki.

Tessely Zoltán 2015-ben

Tessely Zoltán 2015-ben

Fotó: MTI

 

Mindenki nyugodjon le!

Tessely úgy vezette fel a mondandóját, hogy ő egy olyan levél miatt érkezett – ahogy azt később elhintette, Orbán Viktor kérésére –, amelyet nem írtak alá annak feladói, holott azt a miniszterelnöknek címezték. Már ekkor parttalan vita kerekedett a helyiek és a politikus között, néhányan ugyanis azt állították, hogy ők több állami szervhez névvel ellátott iratokat küldtek, és nem értik, hogy miért csak három hónap után jelentkezett bárki is. Mint kiderült, Tessely Zoltán a NIF és a SpeciálTerv képviselőivel azért érkezett, hogy megnyugtassa a tulajdonukat és a nyugalmukat féltő etyekieket. Az Orbán Viktorral kiváló kapcsolatokat ápoló politikus az este legelején leszögezte, hogy szerinte nincs miről vitát nyitniuk, ugyanis a Felcsút és Alcsútdoboz között megépült kisvasút hosszabbításáról még nem született hivatalos döntés, pénz sincs még erre elkülönítve és egyébként is, a tanulmányban szereplő nyomvonal közel sem végleges, így az nem lehet egy viszonyítási alap. Mindez rajta kívül senkit sem nyugtatott meg, így Kerényi Ferenc – ő az, akinek a családi háza mellett és a telkén haladnak a terveken a sínek – felállt, majd a tervekkel kapcsolatban közölte: „Mivel ezt nem egy közönséges bolond rajzolta, miért ne vehetnénk alapul!” A miniszterelnöki biztos ekkor csak terelt, majd bejelentette, hogy átadja a szót Bicske főépítészének, aki elkezdett beszélni arról, hogy a Fejér megyei városban – Tessely Zoltán 2014-ig itt volt polgármester – mennyire csodás lesz a központi pályaudvar és környéke, miután állami milliárdokból felújítják azt. Ónodi Szabó Lajost félbe is szakították a lakosok, többen azt kérték, hogy hagyják ezt a témát, ők nem ezért jöttek ide.

A fórum ettől kezdve nagyjából úgy folyt, hogy Tessely Zoltán vagy az általa meghívott előadók egyike éppen beszélt, amiről szeretett volna, de mindig jött egy-egy közbeszólás, bekiabálás akkor, amikor az etyekiek szempontjából valamilyen érdektelen részletet boncolgattak. A főépítész lehurrogása után a fideszes politikus azt is közölte, ha a településen lakók nem kérnek a kisvasútból, akkor nem épül meg, aztán saját kérdésére, miszerint tudják-e, hogy miért nem, egyszerű válasz adott: a beruházás „oda megy, ahol azt szeretnék”. Tessely azért elkezdett érveket felsorakoztatni amellett, hogy miért lesz jobb az élet Etyeken, ha arra robognak majd a vonatok: így majd könnyebben átjárhatnak az emberek hivatalos ügyeket intézni Bicskére, és ott van a turizmus is, amely sokat profitálhat egyebek közt abból, hogy a települést úgy is meg lehet közelíteni, hogy közben a vendégek egy pohár bort is megihatnak. Mivel még mindig sorra jöttek a megválaszolatlan kérdések azzal kapcsolatban, hogy mégis miért mennek át a sínek több magántulajdonon, a miniszterelnöki biztos először a fórum során kimondta, ha a későbbiekben is úgy alakulna, hogy a családi ház mellett haladna a kisvasút, ki fog állni a tulajdonosok érdeke mellett.

Van más út, de az drágább

A vita ekkor némileg lecsendesült, és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. munkatársa bele is kezdhetett a mondandójába. Heinrich László röviden felvázolta, hogy a NIF a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium utasítására kezdte el vizsgálni, hogy miként is lehetne kialakítani egy keskeny nyomtávú vasutat Etyek és Bicske között. Ehhez megrendelték a SpeciálTerv Építőmérnöki Kft. megvalósíthatósági tanulmányát, majd a beruházást előkészítő bizottság választott a felvázolt nyomvonalak közül, de ez nem jelenti azt, hogy döntés is született volna, mindez csupán egy ajánlás. Heinrich is belekezdett a sokszor hangoztatott érvbe, vagyis: pánikra semmi ok, mert itt még semmi sem végleges. Majd megjegyezte: a nyomvonallal érintett ingatlanok tulajdonosait csak akkor kötelesek megkeresni, ha már az engedélyeztetési tervek fázisánál tartanak. Itt egy ponton megint elindult az adok-kapok, ugyanis a helyiek közül többen szerették volna hallani azoknak a nevét, akik a beruházást előkészítő bizottságban helyet kaptak, de Tessely Zoltán erre úgy reagált, hogy nem lenne jogszerű, ha ezt elmondanák. Többen nem értették, mi lenne ebben a jogszerűtlen, Kerényi Ferenc meg is jegyezte, hogy az ügyvédjén keresztül ők már adatigényléssel éltek, hogy többet megtudjanak a bizottság munkájáról.

Itt már látszott, hogy alig van értelme a parttalan vitáknak: az állam részéről megjelent szakemberek és Tessely Zoltán egy-egy érdemi információn kívül konkrétumokat nem akartak közölni, az etyekiek egy része pedig biztosítékot követelt arra, hogy nem fogja őket zavarni a kisvasút, ha megépül.

A nagyközség polgármestere, Garaguly Tibor is beszállt, próbálta hűteni a kedélyeket azzal, hogy hangsúlyozta, ha az állam részéről megkeresik a hivatalt, elindulnak az engedélyeztetési eljárások és nem változik a nyomvonal, igyekszik megakadályozni, hogy ne sértse az ingatlantulajdonosok érdekeit. Ekkor Kerényi Ferenc egy „állami ígérvényt” kért Tessely Zoltántól és írásos garanciát, hogy nem veszik el az ő házát és nem lehetetlenítik el a vállalkozását azzal, hogy esetleg a telkén lévő lovardát is kisajátítják. Erre a fideszes képviselő csak annyit mondott, „az ország alapvető törvényei megadják erre a garanciát”.

Az, hogy a tájékoztatónak nem lesz jó vége, akkor lett egyértelmű, amikor a megvalósíthatósági tanulmányt készítő SpeciálTerv munkatársa azt mondta, csak úgy tudták megoldani az elvárt gyors menetidő ismeretében a nyomvonalat, hogy az magántulajdonokon is átvezet. Innentől kezdve újra záporoztak a megjegyzések, ugyanis egy darabig senki sem indokolta meg, miért is kellett azt a látszólag teljesen logikátlan megoldást választani, hogy behúzzák több nagy kanyarral a síneket a privát ingatlanokba. Azt is kérdezték többen, hogy vajon a bizottság, amely szavazott az eléjük tett nyomvonaltervek közül, tudta-e, hogy például egy családi ház mellett menne el a kisvasút. Ekkor végül a megvalósíthatósági tanulmányt készítő cég munkatársa kibökte, amit talán nem kellett volna: ha azon a részen, ahol lekanyarodik a sínpár a saját tulajdonú telkekre, egyenesen húzták volna meg a nyomvonalat, és így épülne a kisvasút, az jelentős többletköltséget jelentene a beruházónak. Lejjebb megmutatjuk a hivatalos térkép egy részletét, amelyen a preferált nyomvonalat fehérrel jelölik; Kerényiék birtokát bekarikáztuk, a mellette lévő, szintén magánkézben lévő ingatlant – az oda tervezett megállóval – pedig körberajzoltuk:

false

 

Nincs írásos ígéret

Ezután ismét a régi lemez forgott: Kerényi Ferenc írásos garanciát kért Tesselytől, amelyben egyértelműen benne van, hogy nem fog a háza mellett és a szomszédja telkén sem átsuhanni a vonat, de ilyenre nem kapott ígéretet.

Ekkor újabb vita és hangoskodás vette kezdetét, végül a miniszterelnöki biztos berekesztette a fórumot azzal, hogy közölte: „Etyeken borvasút nem épül, amíg azt nem szeretnék”, és a megvalósíthatósági tanulmányokat addig nem veszik elő, amíg a település ezt nem kéri. Hogy ez mit jelent, azt nehéz megfejteni, mindenesetre néhány hét múlva – elsősorban nem a kisvasút ügyében – lakossági fórumot tartanak majd Etyeken, ahol minden bizonnyal újra egymásnak esnek a felek.

http://m.magyarnarancs.hu/kismagyarorszag/vita-es-bekiabalas-orban-kisvasutja-miatt-a-miniszterelnok-embere-sem-tudta-meggyozni-az-etyekieket-99175

Még csak tervezik, de máris problémás az etyeki kisvasút

Egy helyi civil szervezet máris feljelentést tett a felcsútival összekötni tervezett etyeki kisvasúttal kapcsolatban. A helyi gazdák szerint direkt kacskaringósra tervezték a nyomvonalat, amely így magántulajdonban lévő telkeken vezet át.

A Bicske–Etyek-kisvasút, amelyről nemrég döntöttek, a helyiek szerint meglehetősen furcsa nyomvonalon fog haladni, mert ahelyett, hogy a széles földutakat is magába foglaló, teljesen sík területek valamelyikén haladna, inkább több magántulajdonban lévő telek felé fog menni, a pálya pedig sokak szerint felesleges kanyarokat vesz – írja az Átlátszó.

Kerényi Ferenc, akinek a lovardája területén haladna át a tervezett kisvasút nyomvonala azt mondta, a szomszédos magántulajdonban lévő és a nyomvonal által szintén érintett erdőre korábban egy kormányhoz közeli illető tett már vételi ajánlatot, de a tulajdonos nem fogadta azt el, ezért ő arra gyanakszik, hogy a kisvasút vonalát szándékosan úgy jelölték ki, hogy a lovarda, illetve kecskesajttal foglalkozó szomszédjának földjén menjen keresztül, hogy így szerezzék meg a földeket.

©

Kerényi Ferenc közölte, az etyeki Körpince Kör Hagyományőrző Egyesület elnökeként feljelentést küldött az ügyészségre. A Fejér Megyei Főügyészség ezt megerősítette, az etyeki kisvasúttal kapcsolatban már most két feljelentés is érkezett. Előbb január 15-én közérdekű bejelentésben Etyek-Botpuszta lakóközössége hívta fel a figyelmet arra, hogy annak ellenére, hogy a megvalósítandó kisvasút a magántulajdonban lévő ingatlanokat is átszel, a beruházásról a tulajdonosok, illetve a lakók véleményének kikérése nélkül döntöttek. Ez az ügy végül Etyek önkormányzatához került, de február 8-án egy civil szervezet képviselője, Kerényi is feljelentést tett, amelyben a megvalósítandó kisvasúttal összefüggésben az általa feltételezett jogsértések bűnügyi vizsgálatát kérte. A nyomozás indításáról három napon belül döntenek.

Az Átlátszó felhívja a figyelmet, hogy míg a Felcsútot Bicskével összekötő vasúti szakaszt, illetve a régi nyomvonal felújítását még a Puskás Akadémia rendelte meg és finanszírozta, a Bicske és Etyek közötti szakaszon az érintett területeket ki kellene sajátítani, ezért itt a magyar állam a megrendelő.

A beruházás költségeit nettó 8,963 milliárd forintra teszik, a kisvasút létjogosultságát pedig azzal indokolják, hogy Etyeken lendítene a fejlődő borturizmuson, amelynek egyik gátja jelenleg a közösségi közlekedés szolgáltatási és kapacitáskorlátja. Naponta 7-8 ezer ember utazhatna a Bicske–Etyek-kisvasúton, igaz, a projekt az állami hozzájáruláson túl évi 28,6 millió forintos hiányt termelne.

A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő az Átlátszó kérdéseire kifejtette, hogy a kisvasúttal foglalkozó tanulmányban szereplő adatokat a KSH és az etyeki önkormányzat szolgáltatta a tervező cégnek, de több nyomvonalváltozatot is számításba vesznek, a NIF szerint pedig erről egyelőre nem született döntés. A tervezett nyomvonalak majdnem mindegyike átvezet azonban Kerényi lovardáján és a szomszédos magántulajdonban lévő erdőn, és a külföldi tulajdonban lévő szőlőket mind elkerüli.

http://hvg.hu/itthon/20160211_etyeki_kisvasut_feljelentes

Etyeki civilek feljelentést tettek a tervezett kisvasút furcsa nyomvonala miatt

vonat_lovak

Ingatlana megszerzésének szándékát látja az etyeki Kerényi Ferenc abban, hogy a települést Bicskével és Felcsúttal összekötő kisvasút tervezett nyomvonala a lovardája területén mehet el, illetve, hogy szomszédja földjére jelölték ki az egyik megállóhelyet.

A férfi az Átlátszónak elmondta, nem tudnak másra gondolni, mivel értelmetlen kanyarokat vesz a nyomvonal ahelyett, hogy a főút mellett, a Korda Filmstúdió előtt egyenesen elhaladna. Úgy tudjuk, az érintett területre korábban kormányhoz közeli illető tett már vételi ajánlatot, de a tulajdonos nem fogadta azt el.

Etyek polgármestere, Garaguly Tibor szerint viszont feleslegesen aggódnak a helybéliek, mivel egyelőre csak egy előzetes tanulmány van még a Felcsút-Bicske-Etyek szakaszra tervezett kisvasút megvalósítására.

 

„A nyomvonalak Bicske felől jönnek, és amikor elhagyják a kőbányát, nem a szőlőtáblákat elválasztó széles földutakat is magába foglaló, teljesen sík területek valamelyikén haladnak tovább, hanem célba veszik az otthonomat és a botpusztai magántulajdonokat, veszélyeztetve ezzel a Kolumbusz utcai ingatlanokat is” – mutogatta körbe az etyeki lovardánál a területet Kerényi Ferenc.

A lovardás számára külön érdekes a kisvasút tervezett nyomvonalában, hogy az elfogadott tervek alapján a vasút legyőzi a jelentős szintkülönbségeket, majd a Szép völgyet kettévágva éri el az Újhegyre rajzolt végállomást.

A férfi a Felcsút-Bicske-Etyek vonalra tervezett nyomvonalnak a birtokán való áthaladása miatt nem tud másra gondolni, minthogy az ingatlana, illetve a kecskesajt készítéssel foglalkozó szomszédjának a földje kellhet valakinek vagy valakiknek. „Persze nem adjuk” – vágta rá rögtön.

 „Nincs semmi értelme, amilyen kanyarokat leír a tervezett kisvasút”

A lovardás sérelmezi, hogy mindezt egy hónappal ezelőtt az egyik szomszédjától kellett megtudnia. „Megkérdezte, tudok-e arról, hogy kapott egy vasúti megállót a telkére, amihez a sínek a lovarda földjén át, a házam mellett mennek el”.

A helyi közlekedés fejlesztéséről szóló korábbi cikkeket olvasta, de a hír hallatán tájékoztatást kért Etyek polgármesterétől, Garaguly Tibortól, akinek szerinte a lakosokkal mindezt korábban meg kellett volna osztania.

„Január 7-én személyesen találkoztunk egy, a 2015. évet lezáró, illetve a 2016. évet megnyitó, beszélgetéssel egybekötött koccintáson. Itt megvitattuk, hogy kinek milyen virágos az udvara, ki milyen aktív-inaktív, ám vonatról vagy hasonló fajsúlyú dolgokról nem esett szó.”

„Amikor faggatni kezdtem, hogy tudta-e, hogy egy vasutat kívánnak bevezetni a földemre és a szomszédom udvarába, valamint a lakóházak közé, azt felelte, hogy nem is látta pontosan, merre halad az a nyomvonal a térképen. Emellett azt hozta fel, hogy az akadékoskodásommal a fejlődés útjában állok.”

A Felcsútot Bicskével összekötő vasúti szakaszt, a régi nyomvonal felújítását a Puskás Akadémia rendelte meg és finanszírozta. A Bicske és Etyek közötti szakasz egy teljesen új nyomvonal lenne. Az érintett területeket ki kellene sajátítani, ezért itt a magyar állam a megrendelő.

Kapcsolódó cikkek

600 millió forint uniós támogatást juttat az Orbán-kormány a felcsúti Orbán-alapítványnak kisvasútra

EU-támogatásból szépül az Alcsúti Arborétum az Orbán-alapítványnak

Orbánisztán: csónakázótó is lesz Felcsúton

Újabb 2,25 milliárd forint „nem közpénz” a felcsúti focinak

Drónfelvétel a felcsúti Mészáros-ranchről

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt-nél a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendelte el tanulmányterv készítését. Ezt a feladatot a SpeciálTerv Kft. végezte el. A sajtóban már megjelent, hogy a beruházás költségeit nettó 8,963 milliárd forintra teszik.

A kisvasút létjogosultságát pedig azzal indokolják, hogy a fejlődő borturizmus éves szinten százezres nagyságrendű turistaforgalmat vonz, a növekedés gátja pedig a közösségi közlekedés szolgáltatási és kapacitáskorlátja. Naponta 7-8 ezer ember utazhatna a Bicske-Etyek kisvasúton, igaz, a projekt az állami hozzájáruláson túl évi 28,6 millió forintos hiányt termelne – becsülték meg a SpeciálTerv részéről.

Hogy mégis miért érné meg a fejlesztés, megkérdeztük a NIF-től, de megkeresésünknek ez a része válasz nélkül maradt. Arra, hogy a kanyarokat többször is leíró nyomvonalat a tervező cég vagy a település javasolta-e, azt felelték, hogy a tanulmányban szereplő adatokat a KSH és az etyeki önkormányzat szolgáltatta a cégnek.

Közölték azt is, hogy a SpeciálTerv Kft. által készített megvalósíthatósági tanulmány 7 különböző, 8-15 kilométeres nyomvonalváltozatra tett javaslatot a vasút kötött pályája és a domborzati viszonyok alapján. A NIF részéről ezzel együtt hangsúlyozták azt is, hogy sem a végleges nyomvonalról, sem a további feladatokról, sem a kivitelezésről nem született döntés.

2016010828_BicskeEtyek_kisvasut_SpecialTerv

 

Az állami infrastruktúra-fejlesztő kitért még arra is, hogy a 2007-2013-as uniós pénzügyi időszak közlekedésfejlesztési forrásainak maradéktalan felhasználása érdekében készült elképzelés szerint a Budapest-Hegyeshalom-Rajka vasútvonalon Bicske térségében keskeny nyomtávú vasútvonal létesülhetne, amelyről Bicske és Herceghalom állomásokon lehetne átszállni az 1. számú vasútvonalra.

A fejlesztés javíthatná a környező települések (például Etyek) elérhetőségét, tovább fokozhatná az elővárosi vasúti szolgáltatások kihasználtságát.

A tervező cég anyaga is tartalmazta, hogy a többféle nyomvonalból a legolcsóbb az lenne, amelyik a hegyeshalmi vasúti fővonallal nem Bicskén, hanem Herceghalmon teremtené meg a kapcsolatot. Ez 5,548 milliárdba kerülne, és ezen nem körülbelül 20, hanem csak 9 perc alatt lehetne eljutni a nagyvasútig.

Ez a terv azért esett ki a többi közül, mert Herceghalmon csak a személyvonatok állnak meg. Az Origónak egy közlekedésmérnök arról beszélt, hogy a kisvasút nagy hátránya, hogy amíg a buszjárat Felcsút és Alcsútdoboz közepén halad, a vasút a két falu szélén, és hasonló a helyzet az egykori vasútvonal több más településén is.

Míg 2013-ban a SpeciálTerv Kft.nettó értékesítésként félmilliárd forintot ért el, addig 2014-ben 1,4 milliárd forintra tornászta fel ezt az eredményt. A 2015-ös adatok még nem ismertek, de a NIF kisvasúti tervekre kiírt 24,8 millió forintos közbeszerzése mellett a SpeciálTerv Kft. szerezte meg tavaly többek között a Nyugati téri felüljáró felújításának tervezését 27,8 millió forintért.

Továbbá a társaság készíthette el szintén 2015-ben balatonfűzfői gyalogos és kerékpáros híd kiviteli tervdokumentációját 24 millióért, valamint konzorciumban a 4-es számú metróvonallal kapcsolatos, 327,8 millió forintra kiírt tervezési munkákból is részesült.

A képviselő-testület 2015. december 7-én megtartott képviselő-testületi ülésén Garaguly Tibor polgármester arra a képviselői kérdésre, miszerint lesznek-e kisajátítások, azt válaszolta, hogy „ez állami beruházás, a községnek nincs hozzá köze”.

Ezen a testületi ülésen tárgyalták azt is, hogy a község állandó lakosainak számát 7 500 főre kívánják növelni az új településszerkezeti tervvel. A polgármester a nyomvonallal érintett lakosoknak azt a javaslatot tette, hogy véleményüket és problémájukat továbbítja a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-hez.

Ahol egyébként Kerényi Ferenc maga is megtekintette a terveket, és láthatta a tervezett nyomvonalakat. Azok közös vonása az volt, hogy a külföldi cég tulajdonában lévő szőlőtáblákat elkerülik, illetve, hogy az egyik megállót szomszédja erdős magánterületére tették, és hogy egy nyomvonalat kivéve mindegyik elképzelés keresztezi a birtokát.

Az Átlátszó értesülései szerint a tervezett nyomvonallal érintett erdős területre korábban kormányhoz közeli személy tett ajánlatot, amit a tulajdonos nem fogadott el.

„Ez az egy dolog, amihez ragaszkodtak a tervezők és megrendelőik – a végállomásokat a település legkülönbözőbb részeire jelölték be. A térképeket lefényképezni már nem engedték, mondván, akkor nyilvánosságra hozom. Így is lesz, amint az ügyvédem ki tudja hozni tőlük a papírokat. Azt is megmondtam, hogy nem akarom eladni az otthonomat, és nem megyek el.”

A NIF-nél látott dokumentum készítői az egykori rádiósból etyeki borásszá vált Rókusfalvy Pál nyilatkozatával érveltek Kerényinek, azzal, hogy a kisvasút révén az évi százezres látogatottságú rendezvények méginkább kinőhetik magukat, és hozzájárulnak az etyeki turizmus felfuttatásához.

Kerényi szerint a tervezett beruházásokkal, szabályozási tervvel kapcsolatban nem egyeztettek a helyi lakosokkal. A férfi szerint alapos a gyanú arra, hogy a kiemelt állami beruházást felhasználva valakik a vasúti megállók elhelyezésével és a hozzájuk vezető nyomvonal kisajátításával próbálnak ingatlanokhoz jutni. Ezért úgy döntött, hogy feljelentést küld az ügyészségre, amit az etyeki Körpince Kör Hagyományőrző Egyesület elnökeként meg is tett.

A Fejér Megyei Főügyészség az Átlátszóval azt közölte, hogy január 15-én közérdekű bejelentésben Etyek-Botpuszta lakóközössége hívta fel a figyelmet arra, hogy annak ellenére, hogy a megvalósítandó kisvasút a magántulajdonban lévő ingatlanokat is átszeli, a beruházásról a tulajdonosok, illetve a lakók véleményének kikérése nélkül döntöttek.

A településfejlesztéssel kapcsolatos önkormányzati feladatot érintő közérdekű bejelentést Etyek önkormányzatához tették át. Ezt követően február 8-án egy civil szervezet képviselője feljelentést tett, amelyben a megvalósítandó kisvasúttal összefüggésben az általa feltételezett jogsértések bűnügyi vizsgálatát kérte.

Hogy a feljelentésnek mi lesz a sorsa, lesz-e benne nyomozás, három napon belül döntik el.

Garaguly Tibor etyeki polgármester az Átlátszó kérdésére azt válaszolta, csak szűk körű felvilágosítást adhat az ügyben, lévén az állami projekt, amelyben jelenleg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. jár el.

„Az aggódó helybeliek egy kicsit előreszaladtak az ügyben. Még csak egy előtanulmányról beszélünk, amelyet követhet a konkrét terv kidolgozása, aztán még azokat is módosíthatják. Ezek után lehet közmeghallgatást kiírni a lakosoknak, és ha úgy látszik, hogy az emberek sürgetik az önkormányzat beavatkozását, megtesszük a szükséges lépéseket.”

Arról, hogy a kisvasút megépítése után milyen turisztikai fejlesztésekre lehet Etyeken és a környékén számítani, a település vezetője az Etyek és környéke, így Felcsút részére kinevezett kormánybiztos, Tessely Zoltán nyilatkozatát idézte. Azt, hogy a kisvasút megvalósulása után Etyek-Újhegyi gasztro sétány fogadhatja majd a turistákat, illetve a Kecskegödör, Körpince felújítása után termálfürdő épülhet.

„A borturizmus valóban fontos számomra, vannak ezzel kapcsolatos fejlesztési terveim, amire büszke is vagyok, de arról, hogy a nyomvonallal gond van, nem hallottam, ezzel nem is foglalkoztam” – felelte Rókusfalvy Pál az Átlátszó kérdésére.

„Minden turisztikai fejlesztéshez infrastruktúra szükséges, ami Etyeken és környékén elég elmaradott, ezt vallom, de ennél nem kell többet gondolni rólam ebben az ügyben, nem vagyok ebben befolyásoló tényező, mint ahogy az önkormányzati ügyekben sem. A saját pincészetem és fogadóm köt le, illetve a rendezvényszervezések.”

A gazdaságát építő egykori rádiós állítja, utólag szerzett csak tudomást arról, hogy a tervezett kisvasútról szóló tanulmányban felhasználták az általa rendezett fesztiválok látogatottságának adatait.

Az Origo friss értesülése szerint a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF), a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK), a Magyar Államvasutak (MÁV), a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) képviselőiből álló projektirányító bizottság egyhangúlag támogatta az etyeki kisvasút megépítését.

Csikász Brigitta

Videó: Halász Áron

https://atlatszo.hu/2016/02/11/etyeki-civilek-feljelentest-tettek-a-tervezett-kisvasut-furcsa-nyomvonala-miatt/

Az etyeki kisvasutat sem az eszéért fogjuk szeretni

Ha valaki azt mondja 2010-ben, hogy focistadion épül Felcsúton, megkérdezi, hol van Felcsút. Aztán lett stadion, igaz nézők nélkül, majd kisvasút is épült, tavasszal indul - a kormányzati kommunikáció szerint napi 2400-7000 utas lesz rajta. 

Így arra már-már legyint az ember, ha azt hallja, a közeli Etyeken is épül egy vicinális.

A Figyelő azonban megszerezte ez utóbbihoz készült megvalósíhatósági tanulmányt, amelyből többek között kiderül, hogy mennyire éri meg az újabb vonal, de kerek-perec kiderül az is, hogy valójában mennyi utassal számolnak a stadiont és az arborétumot összekötő felcsúti vonalra:

NAPI 380-AN UTAZNAK JELENLEG FELCSÚT ÉS ALCSÚTDOBOZ KÖZÖTT BUSSZAL.

Ehhez képest meglehetősen optimista a több ezres becslés, mégha arra is számítanak, hogy hihetetlen mértékben fellendül a turizmus a környéken, merthogy ez a 380 ember valódi utas, őket a bejáratott buszról kell átcsábítani.

Nem sokkal lesz vonzóbb az etyeki kisvasút sem, még akkor sem, ha a több felvázolt nyomvonalterv közül a leghasznosabbnak tűnőt építenék meg, de ettől sem kell tartani: az etyeki a fővároshoz közelebb eső Biatorbágy vagy Herceghalom helyett a másik irányba, hosszabb útvonalon Bicskére fut be:

A tanulmányból egy ábra. Ezen jól látszik, a környék települései és a főváros közötti napi átlagos forgalom. Pirossal mi rajzoltunk be a meglévő hálózatra épített felcsúti és tervezett etyeki kisvasúti vonalat. 

Így kerül majd több mint 8 milliárdba a környék második kisvasúti vonala, a hasznosabbanak tűnő, és rövidebb herceghalmi verzió csak 5 milliárdba fájna, igaz, az messzebb esne Felcsúttól is. (Erre egyébként magyarázat, hogy Biatorbágy már Pest és nem Fejér megye, ezért turisztikai beruházásra pénzt az Unió nem adott volna.)

Kérdés, hogy ki fogja ezt a vonatot használni, Budapestre ugyanis nem ez lesz a legjobb megoldás, a napi 1340 utas Etyek és Budapest között valószínűleg nem fog egyórás, átszállásos utazásra váltani a megszokott, 45 perces buszozás helyett - utóbbi ráadásul 20-30 percenként közlekedik, nem kétóránként.

A tanulmány szerint átlagosan napi 800 utasa lesz a kisvasútnak (Etyekről Budapest irányába napi 400.)

A Figyelő így fogalmaz a 8 milliárdosra becsült projektről: 

„Ha a 4000 fős Etyekre megéri kötött pályás kapcsolatot létesíteni, akkor hiba lenne, ha nem épülne ki ilyen gyakorlatilag az összes, a főváros félszáz kilométeres körzetében lévő faluba.”

A bicskei iránynak van még egy hozadéka, ami valóban növelheti a turisztikai értéket: újabb egymilliárd forintért össze lehet kötni a felcsúti kisvasúttal, így a látogatók az alcsútdobozi arborétum, a felcsúti stadion megtekintése után Bicske érintésével mehetnének Etyekre borozni.

Ha a környéken tombolna a turizmus, akkor még érthetőek is volnának ezek a nagyszabású tervek, és nyilván a kalkulációkban is megjelent volna a plusz utazótömeg, de erre ezek szerint senki sem számít komolyan. 

De mivel Magyarországon a miniszterelnök szerint úgy van, hogy ha egy tervről valaki megalapozottan azt állítja, hogy hülyeség, akkor életbe lép „a főnöknek mindig igaza van” klauzula, miszerint:

„ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig”

Az Origó is megszerezte a tanulmányt, ők azt írják, a megvalósíthatósági tanulmány szerzői (SpeciálTerv) úgy számoltak, hogy az etyeki kisvasút a napi 800 főnyi utassal, ha 7,948 milliárdért épül meg, akkor évene 28,6 millió forintot kell az üzemeltétsre még fordítani, tehát nyereséges nem lesz. 

Feltéve, ha az optimista utasszámok és a becsült bekerülési költség megállja a helyét. (Figyelő/Origó)

http://444.hu/2016/01/21/az-etyeki-kisvasutat-sem-az-eszeert-fogjuk-szeretni

Tizenöt év múlva Felcsút az önkény lepusztult szimbóluma lesz

- A kisvasutat keressük! – nyit be Felcsút egyik presszójába egy középkorú pár. - Ma még csak az urakat viszi – mutat kezével Alcsútdoboz irányába a pultos. - Akkor is megnéznénk, mert 15 év múlva ez itt úgyis az önkény lepusztult szimbóluma lesz. Az a baj, hogy gyorsan elfelejtették a Ceausescu-érát – zárja be maga mögött az ajtót a férfi és már ül is a kocsiba, hogy a központi állomástól nem messze, a villanysorompónál meglesse a mozdonyt.

A felújított állomásépületet megközelíteni sem lehetett szombat délelőtt egy egyszerű földi halandónak. Kordonok, biztonsági őrök és TEK-esek özönlötték el a környéket. Egymástól 20 méterre álltak sorfalat a töltésen, a Váli-víz mellett. Mintha nem is miniszterelnököt, hanem a vízfolyást védték volna.

Fotó: Kovács Klára / Népszabadság

„Nem jöhetnek be! Nem jöhet be senki!” - kiabál magából kikelve egyikük, amikor egy férfi tétova léptekkel megindul a sínek túloldalán a töltés felé.  

- Székesfehérvárról érkeztünk,

 

meg akartuk nézni a miniszterelnököt és a vasutat, de elküldtek minket  

 

– mondja csalódottan. Nem ő az egyetlen, aki csak a távolból csodálhatta ezen a délelőttön az egykor a Nyírvidéki Kisvasúton szolgáló szerelvényt. 

A vasútállomás épülete előtt zajló, családias hangulatú eseményre körülbelül 20-25 vendég volt hivatalos, valamint a felcsúti általános iskola minden osztályából 3-3 gyerek. Néhány későn érkező az átjárótól sétált be, keresztül a munkagépek által feltűrt, göröngyös földön, mert a focipályára emlékeztető gyeptégla már nem ért el az útig.

Távolról csak annyi látszott az avatásból, hogy a miniszterelnök hosszasan, széles gesztusokkal mesél valamit egy napernyő alatt, majd mindenki bevonul az állomásépületbe. 

Ezután következett az, amire senki sem számított. Orbán Viktor és sajtósa elsétált a távolban várakozó újságírókhoz.

„Nem akarom, hogy dolguk végezetlenül menjenek haza, aztán levonják a napidíjukat" – kezdte kedélyesen a miniszterelnök a társalgást, majd folytatta:

„Hogy miért kellett ide síneket lerakni? Mert a kommunisták felszedték."

A kormányfő egyelőre rövidnek ítéli meg a vasúti pálya hosszát, épp ezért szeretné, ha a Puskás Akadémia alapítványának lenne pénze a vasút további fejlesztésére és a sínek meghosszabbítására Bicskéig és Lovasberényig, ahonnan Székesfehérvárig már használható a régi sín.

Fotó: Kovács Klára / Népszabadság

Az építkezést kritizáló hangok miatt viszont nem aggódik. „Kultúrnemzet vagyunk és a kultúrnemzeti léthez hozzátartoznak a viták. A viták pedig kitermelik a cinizmust.

De cinizmusból nem épült még semmi, ha rájuk hallgatnánk, soha semmi nem történne ebben az országban. Ellen kell állni, a cinizmus nem pálya, a síneket le kell rakni, az országot meg építeni kell. És minél erősebbek a cinikus hangok, annál inkább dolgozni, építeni kell, ez az én miniszterelnöki filozófiám.

Orbán Viktort – saját bevallása szerint – nem érdekli a luxuskocsi a szerelvény vagonjai között. Ő inkább hajtányolni akar. Mint mondta, a régi sín a gyerekkori házuk mellett ment el és fiatal éveiben arról álmodozott, hogy egyszer ő is hajtányolhat. De mivel az külön engedélyhez kötött, és neki nincs ilyen, így az álom egyelőre álom marad.

Fotó: Kovács Klára / Népszabadság

A bruttó 857 millió forintos összköltségből, ezen belül 600 millió forint uniós támogatással épült kisvasút első hivatalos útján a miniszterelnök mellett a település polgármestere, Mészáros Lőrinc is részt vett, aki széles mosollyal integetett ki a vagon ablakain, miközben az elhaladt a fénysorompók között.

A Puskás Akadémiától az Alcsúti Arborétumig tartó, három megállóból álló, összesen 6 kilométeres szakaszon évente legalább 10 ezer utasnak kell zötykölődnie ahhoz, hogy az uniós forrást ne kelljen visszafizetni.

Fotó: Kovács Klára / Népszabadság

 

A miniszterelnök most csak egy megállót ment a szerelvénnyel. Talán nem is baj, hogy nem látta, amikor visszafelé jövet a fénysorompó nem váltott magától pirosra, hanem azt a mozdonyvezetőnek kellett átállítania, mégpedig úgy, hogy a bámészkodók jelezték: most már piros a jelzőfény, jöhet a mozdony. 

A zártkörű átadó résztvevői a Puskás Labdarúgó Akadémia ajándékcsomagjával a kezükben távoztak, amelyben a többi között

a lelátó székeire illeszkedő ülőpárna

is volt.  

http://nol.hu/belfold/egesz-gyerekkoromban-arrol-almodoztam-hogy-egyszer-en-is-hajtanyolhatok-1613661

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://offforever.blog.hu/api/trackback/id/tr468676392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása